Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
laban1

hur bygga täckställning?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har en 8m segelbåt med masthead (avriggad naturligtvis - Johnson 26)

Undrar hur man bygger ihop en täckställning? En enkel och billig variant hade jag tänkt. Har tänkt plocka loss mantågsstöttorna som jag hört andra gjort. Men hur gör jag sedan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noa ställningar är rejäla och lätta att anpassa till olika fästpunkter på båten. Vet inte hur din båt ser ut men här kan du se en liten bild där ställningen är under uppbyggnad! Lycka till! Min ställning förljde med när jag köpte båten med den säljs bl.a på Hjertmans.se 3900kr för en 8 m båt

post-15276-1394234825,2927_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett A av trä i fören som står på marken, ett dito i aktern. En 22x45 liggande mellan dessa. 2-3 st små A:n på båtens däck. Lägg mattbitar över ändarna på den liggande regeln. Häng ut fendrarna längs skrovsidorna för bra ventilation. Lägg en press av god kvalitet över, dvs minst 160g/m², förslagsvis 10x6 meter. Fäst pressen i ändarna i nocken, häng till hälften fyllda 1,5 l PET-flaskor eller liknande i alla öljetter längs sidorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Byggde en för några år sedan, alla skrattade och tycket jag skulle köpa noa men jag hade inte råd då. Den höll i gudrun, men i dag har jag ändå NOA då det är mycket enklare.

 

Hur som helst köp en ask skruvar, lite liggunderlag, några(många) meter i dimensionen kring 70/30 och en plywoodskiva, såga till och sätt ihop, använd plywooden för att såga ut förstärkningar för att sätta samman vinklar istället för att köpa dyra gavlvade vinklar och liggunderlag för att skydda ändar... 

 

Mot slutet tar du några 30/21 och förstärker brädverket i sidled...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Spännande lösning Wille!

 

Funderar på att pröva.

Har du testat konstruktionen någon vinter - Hur gick det?

Hur satte du ihop bågarna med det längsgående röret?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wille, glöm inte att lägga något mjukt mellan bulten och pressen så slipper du hål i densamma. Det går fort när det blåser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mätte mina mantågsstöttor idag för att se vad som skulle kunna funka!

När du känt på konstruktionen vad skulle du välja

för dimension på rören idag Wille? (diameter och godstjocklek)?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten varning för flaskor och dunkar med vatten!

Blir till mordvapen (både för båt och båtgrannar) när dom fryser och flaxar i vinterstormarna.

 

Bland med glykol så att dom inte fryser eller använd cykelslang i stället.

(annars fungerar det ju bra)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt lite rör nu, enligt Willes modell.

hoppas det går vägen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå runt och kolla på andra båtar hur det är gjort, och kopiera den bästa ställningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-10-30 vid 11:21 skrev Peter_K:

Ett A av trä i fören som står på marken, ett dito i aktern. En 22x45 liggande mellan dessa. 2-3 st små A:n på båtens däck. Lägg mattbitar över ändarna på den liggande regeln. Häng ut fendrarna längs skrovsidorna för bra ventilation. Lägg en press av god kvalitet över, dvs minst 160g/m², förslagsvis 10x6 meter. Fäst pressen i ändarna i nocken, häng till hälften fyllda 1,5 l PET-flaskor eller liknande i alla öljetter längs sidorna.

Tack, så skall jag göra i alla fall nu till helgen... Då tänkte man in te så tokigt i alla fall..:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2006-10-29 vid 20:55 skrev laban1:

Hej!

 

Har en 8m segelbåt med masthead (avriggad naturligtvis - Johnson 26)

Undrar hur man bygger ihop en täckställning? En enkel och billig variant hade jag tänkt. Har tänkt plocka loss mantågsstöttorna som jag hört andra gjort. Men hur gör jag sedan?

Hade en vega med tillhörande hemkonstruerad ställning. Det var ett dj mekande och funkade "sådär" så jag byggde enkla ställningar till pulpitarna som jag kunde lägga masten på. Presenningar över. Funkade klockrent och man fixade täckställning i samband med avmastning och masten var med till mastkranen på våren.

Enkelt, hållbart, billigt, smidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Steffesmat:

Tack, så skall jag göra i alla fall nu till helgen... Då tänkte man in te så tokigt i alla fall..:-)

Shit vilket gammalt inlägg, måste skaffa en ny hobby snart 😬

Du skall nog ha grövre regel än 22x45; minst 45x70. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Shit vilket gammalt inlägg, måste skaffa en ny hobby snart 😬

Du skall nog ha grövre regel än 22x45; minst 45x70. 

Till niometersbåt har jag tre takstolar, en stolpe i för och akter och en rygngås. 

Allt i 45x45, har fungerat sedan 1995 men nu börjar den ena stolpen bli mogen för utbyte. Försumbar kostnad per år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Shit vilket gammalt inlägg, måste skaffa en ny hobby snart 😬

Du skall nog ha grövre regel än 22x45; minst 45x70. 

Aaa. Shit! Wofföö kommer sånt upp som "nya olästa"

Inte så man detaljgranskar startdatum på alla trådar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...