Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Yammi

Köpa båt i finland

Rekommendera Poster


Någon av våra finska vänner här på forumet som vet om det finns någon finsk motsvarighet till blocket.se, båtbörsen och andra kanaler för begagnade båtar?
 
Hur är priserna på finska båtar (Yamarin, Bella mfl) i finland jämfört med Sverige (avser beg. priser) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Blocketadress för en finsk motsvarighet m.m. vet jag inget om. Däremot så begärde jag in en offert på en Buster XL. Om det var Åland eller fastlandet nämner jag inte.

 

122 000kr för en Buster XL motsvarande 158 000kr som är listpriset i Sverige. -Lite skillnad! Det som utrustningsmässigt skiljer är att i Sverige är akterkapell standard.

 

Priserna på andrahandsmarknaden speglar av sig i motsvarande mån (det gäller inte alla modeller).

 

Jag känner till en kille som köper beg. båtar av handlare i finland och säljer de vidare på blocket i Sverige.

 

Han har bra kontakter i Finland. 182 000kr för en Buster XL (ej akterkapell) med en Yamaha 90hk 2-takt. Alla fabriksgarantier och levererat till dörr. Jag kommer inte ihåg om priset var med eller utan montering.

 

Problemet är om det blir strul med motor eller båt. Det är möjligt att de hade samarbete med någon Svensk handlare. Men knappast med generalagenten som har den Svenska agenturen för Yamaha och Buster. -Inte med de priserna! Yamaha Motor Scandinavia skär bra emellan för att sälja Buster, Yamamarin, Finnmaster m.m. i Sverige.

 

Första gången jag noterade det var när jag var inne på finska buster hemsida och klickade på Svensk text. Där fanns en finsk test från 2003 av nya modellen Buster XL. Jag letade efter det priset i euro. Då såg jag testets finska pris: 12 950 eurosmiley-money-mouth.gif\. WOW!

 

Finland är ett tvåspråkigt land. Alla officiella dokument måste enl. lag vara dubbelspråkiga. I många landsändar talar man bara Svenska. På Åland kryllar det av båtar. Ring någon Ålänsk återförsäljare. De talar garanterat Svenskasmiley-wink.gif\

Mvh Peaky

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länken åkte in som bokmärke/favorit direkt.
Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där!

 

Här hittar ni båtar i Finland:

www.nettivene.com/

www.venepalsta.com

 

Åland är ju ett alternativ där de talar enbart svenska, annars så talas det både och i flera städer längs kusten, längre in i landet blir det sämre med svenskan.

 

Här i kvarken är det inte så farligt långt att köra över till Sverige heller, tvärtom, det är mera av en tradition att köra över om somrarna.

 

Lycka till med båtköpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver i en gammal tråd jag hittade. Nu så här 10-år senare än tråden skapades, finns det några uppenbara problem att köpa båt i Finland/Åland som man bör tänka på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom nettivene.fi så finns också findit.fi och tori.fi som annonssidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom också ihåg att Finland har ett båtregister. Kan vara en god idé att se till att avregistrera båten från det och meddela att båten flyttar utomlands. Egentligen är det väl säljarens som skall göra det men värt att föra på tal. Via samma båtregister kan man också kolla att säljare och ägare är samma person och att uppgifterna om motor och båt stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men det är alltså inga konstigheter? Inga extra kostnader med tull eller problem att försäkra båten i Sverige?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har köpt mina två sista båtar i Finland.

 

Inga konstigheter, men som Faderullan skriver måste båten avregistreras. Efter jag köpt första båten gjorde jag det själv via Magisteratet - skickade mail och fick bekräftelse.

 

Inga problem med försäkring eller tull etc. Osäker på vad som gäller på Åland med tanke på EU etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren hörrni. Jag kollade även med mitt försäkringsbolag, de såg heller inga konstigheter och kunde försäkra en sån båt precis som vanligt. Så vi får se om det blir en Finsk båt eller inte snart :).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag köpte i Finland så var det enklast betala med en europabetalning med tillägget "urgent", jag har Swedbank.

Då slipper man kontanter och växlingskostnader och pengarna landade på mottagarens konto på ca 2h. Beror säkert lite på när på dygnet och om det är vardag.

Redigerad av lp75

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...