Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Colley

Nyckfull (Mercruiser)motor

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte en Bayliner 2355 96:a för ett tag sedan.

Vid första turen la motorn av precis när jag skulle lägga till (400 m senare)

Det visade sig vara tändningen (rotor ICM modul)

Allt var frid o fröjd (utom i min plånbok smiley-frown.gif\)...ett tag.

Nu lägger den av varje gång jag skall lägga till hemmavid för att inte starta, förräns nästa dag. Men nu senast dog den vid bryggan och denna gång startade den inte alls nästa dag!

Är det någon som har ett hum om vad det kan vara?

Bayliner 2355

1996

Mercruiser 5.7Lx

250 hk

Alpha One drev

 

mvh Colley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Detta har jag råkat ut för! Min båt la av lite då och då men dog totalt när jag var långt ute på havet. Efter att jag letat fel en stund så hittade jag felet! en kabel till dömansgreppet hadde antagligen glappat en längre tid och nu hadde kabeln helt hoppat av under instrumenteringen till dömansgreppet,Satte dit kabeln igen och båten startade så att jag kunnde åka vidare,sen har den gått klockrent och aldrig stannat.

Kan vara samma på din båt om du har tur! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma sak hände mig i sommras. Men alla el slogs ut för en sekund. Sedan va det bara starta å köra vidare. Läskigt värre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara dör den när du kör? eller är det när du växlar? äär det när du växlar så så kan de ju va microbrytarn som stular o hänger sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

d é när jag växlar. Speciellt back. har fått tipset att det kanske är växelvajern som kärvar, o gör nåt konstigt. Fast jag vet inte vad??? skall kolla det på nåt sätt.

tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du kan kolla din microbrytare som stänger av tändningen en bråkdels sec när du lägger ur växlarna sitter på motorn där gas/växelvajern sitter min är svart (viks upp eller ner över en liten brytare du ser den om du tittar när någon växlar) be nån lägga i fram/back gasa sakta så ser du att den inte kärvar å följer med när du gasar sakta å bryter.

(min kärvar varje vår första ggr jag ska ut får sitta och hålla emåt å spraya den medans nån gasar ett par ggr tills den löper lätt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grymt Jeppe!

Hörde nåt om det där med microbrytare osv. men visste inte var den satt. (snacka om att jag é novis 9.gif\)

Kollar det i helgen!

Schysst, tack så länge!

 

//Colley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min la av när jag låg i ca 25knop. Va bara starta och köra vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min lägger av bara när jag skall lägga till, för att vara svårstartad el inte alls förräns nästa dag, men inte varje gång. Men det är jobbigt att vara oviss varje gång man skall ut på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är inte så att du surar den när du ska starta den igen???? isåfall testa lägg ur växeln sakta utan att gasa till den typ (a du fatta va ja menar) innan du vrider igång den.... testa annars ha full gas när du startar (men pumpa inte me gasen)....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten normalt går hyfsat men är lögn i helvete att starta efter att den lagt av kan det många gånger vara tändspolen. Känn om den blir varm. Testa att kyla ner den med t ex en blöt handduk i en plastpåse när båten inte startar och se om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för alla tips.

Gjorde som du sade Jeppe, när båten la av när jag tog upp den förra helgen.

Full gas när jag skulle starta den efter att den la av. Då startade den, det gjorde den inte förut eftersom jag inte visste det där med full gas.

Nu när båten är uppe, skall jag kolla nålventil då den surar, skall även kolla tändspolen.

 

 

Tack igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...