Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
whitecrow

rufflucka Maxi Fenix

Rekommendera Poster

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej alla glada seglare.

 

Nu börjar vinterprojekten ta fart funderar på att byta rufflucka/nedgångslucka som i dag är gammal och ful, har sett att en del fenixar har aluminiumram runt nedgången, jag har trä.

 

Vilket är bäst var kan jag fåtag på de ena eller det andra. Tacksam för hjälp.

 

MVH

 

Lassesmiley-cool.gif\

 

 

 

 

 

 

 

 

post-22002-1394234818,8222_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har trä med, jag funderar att byta ut mot ny teak då min ruff nedgång är gjord i ek, man borde kunna plocka bort och lämna in till något snickeri, jag har iaf inte kunnandet o verktýgen för att göra det snyggt.

 

 

Mvh N 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min ram verkar vara i mahogny, den gick att slipa ner lacka och rädda.

 

Om du tänker göra nya luckor, så lägg en tanke på plexi. Gjorde ett försök i våras och tillverkade en ny övre lucka (tvådelat) mycket lyckat att se ut och få in ljus, fast träluckan åker ändå dit för att mörka ner till natten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. jag tror att en snickare eller snickeriverkstad skulle vara nödvändigt. Har sett att nyare maxifenixar har aluminium ram. var finns detta att köpa idag? går det att köpa idag? Föredrar förståss trä då det är snyggare. finns det någon snickare i stockholm som kan hjälpa mig.

 

Angående plexi så var tanken att ävenn ha två sådna skivor och då sotade.borde kunna köpa dessa på kronplast i arninge

 

tack för tipsen.

 

Lasse

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara medela at ruffluckorna kom från lidköpingssnickeri fabrik lagom till Jul. Fanatstiskt jobb och inte så dyrt.

 

MVH

 

White crow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SWE54


Jag har ram i tonad plexi, lucka, tvådelad i tonad plexi.

Helt underhållsfritt.

Ja, nästan i alla fall.

Det blir ju repigt så klart.

Går utmärkt att polera bort och tänker man sig för så håller finishen länge.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Nu skaffat ny trälucka som är delad men kommer att beställa den övredelan i tonad plexi också, Jag gick in på maringuiden företag fick tag i ett snickeri i lindköping som hjälpte till ornade en ny rorkult också.

 

WhiteCrow 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har också en fenix men en trött lucka. När jag började slipa bort den gamla lacken så visade det sig att den tydligen redan varit slipad ett antal gånger tidigare. När jag drod sandpappret ett par gånger tittade det ljusare lagret av plyfan fram. Kvarstår att betsa en mörkare ton av den del jag slipat eller slipa vidare så hela luckan har samma ton?

 

Tittade förbi en glasmästare och fick en 60*80 plexiglas (10mm) gratis eftersom dom hade en slatt över (Tackar, tackar...). Visserligen inte tonad men ändå, ska se om jag kan hitta en färg eller klarlack som är något tonad, alternativt finns det ju tonad film att klistra på (som till bilar)...?

 

Annars vet jag inte om jag ska ha den som en hel bit eller tvådelad?

 

Efter mycket vedermöda har jag lyckats få bort listerna runt ruffluckan, de satt inte bara skruvade, det var massor med silikon runt om men jag lyckades få bort listerna utan att ha sönder dom. Ska nu slipa ner och lacka om. Har funderat över att skaffa lite kraftigare lister men det är väl bara att köpa lite vanliga lister i Teak och såga till..

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är kamaran kvar på jobbet men ska komma i håg den i morgon, Vore kul att se bilder när du är klar med din så ska jag visa min när den är på plats. (Sorry det lät inte bra, jag syftar på ruffluckorna)smiley-wink.gif\

 

 

white Crow

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag ska visa dig min om jag får se din smiley-wink.gif\!

 

Som det är nu är listerna nerslipade inpå bara mässingen. De två på sidorna var lite angripna av fukt så jag ska såga till nya av lite teaklister.

 

Återkommer med en bild och även på plexiglaset.

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...