Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
vega1108

Oksalsyra

Rekommendera Poster


Finns det nån här som använder oksalsyra som tvättmedel för gulnad gelcoat? Kan man köpa pulver från apoteket och blanda själv, eller lönar det sej att köpa färdig produkt från båtaffären?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vad tycker annars gelcoaten om syran? Ska den sprutas på, eller spridas med en trasa? Löser den upp bottenfärgen?

 

Många frågor... smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Använde för något år sedan oxalsyra för att rengöra en glasfiberbåt. Medlet i sig fungerade mycket bra, men det blev blandat med vatten i en sprutkanna och när det hade stått en stund klumpade syran ihop sig till kristaller i kannan som följaktligen förstördes.

 

Jag kan m.a.o. rekommendera oxalsyra som rengöringsmedel, men inte i sprutkanna. Kom ihåg att vaxa ordentligt efteråt eftersom oxalsyran garanterat tar bort alla eventuella skyddande medel från gelcoaten. Använd också skyddshandskar, glasögon och andningsskydd när du arbetar med detta medel, för det är inte direkt sensitive.

 

Numera använder jag ett tvättmedel som jag själv är mycket nöjd med. Medlet heter Texet och finns att köpa i båttillbehörsaffärer o.d. här i Finland. Bara att spruta på bottnen på kvällen när det är lite svalt och fuktigt, låt verka under natten och tvätta av följande morgon. Kanonresultat varje gång hittills.

 

Tyvärr har jag ingen aning om man får köpa medlet i Sverige. Jag är nästan säker på att det är detta företag som tillverkar medlet, men jag kan inte hitta det på deras hemsida: http://www.texogen.se/texogen/, eller någon annanstans på nätet för den delen. Medlet är speciellt framtaget för rengöring av kraftigt nedskitade båtbottnar.

 

Om någondera medlen löser upp bottenfärg har jag tyvärr ingen aning.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fick ett tips som jag följde.

 

Använd Teak Cleaner (Hempel Teak Cleaner Pulver)

 

Blanda upp det så det nästan får samma konsitens som tapetklister.

 

Pensla sedan ut detta där du vill rengöra. Vänta 3-4 minuter

och tvätta av med tvättsvamp och vatten.

 

 

 

//Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick ett tips att blanda oxalsyra och tapetklister, smeta på, spola bort.

 

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också hört samma sak. Tapetklistret gör att inte vätskan rinner av.

 

Stefan: Jag bor också i finland så jag tar och kör till närmaste butiken...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pappa använde det till att bleka vattenlinjen på sin glasfiberbåt. Det fungerade utmärkt, det var ett pulver som han blandade i vatten. Tror mamma använde det när hon blekte en duk, eller nåt liknande. Det var iallafall hemmablandat.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte köpa oxalsyra på Apoteket. De säljer endast till företag. Men du kan köpa det i mindre förpackningar på typ ICA eller hos din Järn/Färgaffär.

 

Hempel Teakcleaner funkar inte så jättebra, tror den är lite för svagt blandad kanske.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade ifjol oxalsyra Rail Tixo- funkade sisådär. http://www.lahega.se/

Har i flera omgångar i sommar - höst testat olika medel och funnit att Y-10 (hittar ej hemsida)och Autosol Waterline http://www.alerud.a.se/waterline.htm fungerat bra på vattenlinjen. Lätt att pensla på - trögflytande som ett gel - och tar bort all gulnande i plasten. Låt verka i 10-15 minuter och sen spola av och vanlig tvätt därpå.

Sen gäller det att ganska snart rubba-polisha-vaxa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt oxalsyra under många år till att tvätta mina plastbåtar. Bara att spraya på med någon typ av duschflaska, låta det dra ett tag och sen spola av med högtryckstvätten. Funkar perfekt. I bland köper jag pulver i färghandeln, jag tror det är 600g i en burk, ibland färdigblandat regöringsmedel. Jag brukar blanda en burk till en 8-10 liter varmt vatten.

Eftersom oxalsyra angriper vissa metaller t.ex aluminium så använder jag det bara under relingslisten och är väldigt försiktig kring motorn. 

 

Rengöringsmedlet säljs under namnet Toxal

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Västerås får vi alltid besvär med svarta ränder på skrovet, tydligen regnburet utfall från kraftverket. Inte lätt att få bort, liksom den gula randen vid vattenlinjen.

I år gjorde vi rent skrovet på hösten för första gången.

Vi använde oxalsyra upplöst i vatten, påförd med svamp med lätt gnuggning.

Tidigare har vi använt sprayflaska men fann att det kunde lätt blåsa in i ögon och mun, ganska otrevligt.

Efter 10-15 minuter spolade vi rent med vatten. Smutsen bara rann av, det var faktist fenomenalt!

Oxalsyran köptes på färghandel i pulverform, 600g burk.

Jag blandar ner pulvret i varmvatten tills vattnet är mättat.

Oxalsyra rekommenderas varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste på någon tråd här att Vanish tydligen funkade bra på gulnad gelcoat, den rosa superrengöringsflaskan som finns i matbutikerna.

 

 

/G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde Hempel Gelcoat Cleaner i våras med bra resultat, den innehåller ju oxalsyra. Jag använde gelevarianten, men den finns ju också i sprayform.

 

 

Mvh/Fritte

post-13087-1394234821,7498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett miljövänligare och lika bra medel som alla föreslagna kemikalier här ovan.....  Rabarberkräm. Koka en stabbig kräm och pensla på. Låt sitta ca 30 min. Skölj sedan av. Tar bort vilka gula ränder i vattenlinjen som helst. Egentligen inte så himla konstigt. Rabarber innhåller ju Oxalsyra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart idé! Har du provat? Däremot har jag svårt att se att oxalsyra från rabrber skulle vara mer miljövänlig än annan oxalsyra.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra - fosforsyra?

Gick tillbaks till marsnumret 2006 av PB och såg att både Biogen 2R Strong, Autosol Waterline och Diamant Superplus Gelcoatrent innehåller fosforsyra - där de två första är lite mer trögflytande och Diamanten lite starkare och mera lättflytande. Jag brukar pensla på de geleaktiga medlen. Låt verka i 10-30 min.

Det bästa med dessa medel är att inte behöva använda rubbing som sliter / slipar på gelcoaten - men det blir RENT och måste vaxas snarast efter rengöringen med syrorna.

Använd skyddshandskar och glasögon. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har med framgång använt oxalsyra vid rengöring av båten.
Mitt recept på blandning:
1 dl oxalsyra (pulver).
10 dl varmt vatten.
1-2 msk såpa. 
Blanda ut oxalsyran i det varma vattnet när det är upplöst - spill i såpan.
Påför med tryckspruta som du inhandlat på närmsta clas.o./rusta/jula/biltema för en billig peng.
Blandningen räcker till 2 varv lite till på en plastbåt i storleksklassen 5,5 -6 meter. Låt verka i c:a 5-8 min eller när du ser det gula börja försvinna. Spola rent med MYCKET vatten, ibland kan en mjuk borste användas.
Spraya aldrig på en båt som står på en galvad båtvagn, vagnen börjar krita sig om oxalsyran träffar vagnen. Använd gummi handskar, skyddsglasögon vid användning.
Hoppas det var till någon hjälp.
Oj, vad långt det blev! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till Seamaniac.

Jo jag har använt rabarberkräm många gånger. Alltid med samma goda resulat. I början lite vääl bra. För där man hade haft rabarberkrämen, såg det helt nytt ut. Så man blev tvungen att polera ordentligt i gränsområdet mellen vattenlinje och övrig skrovsida.

 

Vad det gäller miljövänligt. Så tänkte jag nog mest på att ALL oxalsyra i Sverige är importerad, och därmed långa transporter.

Rabarber växer i trädgården ;-)

 

Ref:

http://apps.kemi.se/flodessok/floden/_flodenbild/floden.cfm?id=725

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men rabarberkräm är ju också kemi?? Liksom allting annat här i världen? Olika kemiska saker är olika nyttiga till olika saker och farliga om man använder dem fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AndersST:  Ja det är precis det jag skrev. Kemikalie som kemikalie. Tyckte bara att det var lite miljövänligare att använda rabarber från trädgården. än importerade kemikalier....Sen tror jag knappast att kemikalieinspektionen skulle vara intresserad av produkten, om den inte på något sätt var miljöovänlig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det är skillnad på kemikalie och kemikalie.
Även om de rent kemiskt har samma form/formel så är de olika bundna och reagerar olika. Så naturlig citronsyra och den syntetiska har helt olika egenskaper.
Jag hänger med på i detta fall dem som vill lägga rabarber på båten.
;-))
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det där är en vanlig och felaktig föreställning. På samma sätt har många den felaktiga uppfattningen att askorbinsyra (C-vitamin) i frukt har andra -och bättre- egenskaper än askorbinsyra i påse. Oxalsyra är alltid oxalsyra och den har identiska egenskaper antingen den köps i kemikalieaffären eller finns i rabarberkräm.

 

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Seamaniac.
Där är vi tydligen oense men det gör mig inget.
Kanhända det stämmer för oxalsyran men det stämmer inte för C-vitamin versus askorbinsyra. 
Kul ide hur som att lägga rabarber på båten. Och att det funkar! 
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


har du gulnad gelcoat så köp en femliters dunk med toxal. den som visas på bild några inlägg tidigare.. jag hade massor med gul på båten och gnuggade lite lätt med toxal och det vart kanon bra =)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askorbinsyra resp. C-vitamin har ju inte direkt med tråden att göra, så jag tänker inte bråka med dig om den saken. I ett annat sammanhang skulle det varit intressant att veta hur du motiverar din (felaktiga14.gif\)ståndpunkt. Ur ett trådperspektiv räcker det med att vi är ense om oxalsyran i rabarberna.

 

Hade gott och ät mycket frukt!

Sea Maniac

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEH Oxalsyran förblir oxalsyra om den så måne komma på  ett lastbilsflak från utriket eller om den råkar komma från trädgårdens rabarber. Gillar ditt tips om raberkrämen för vattenlinje blekning. Lättare och ofarligare än och hålla på med en tryckspruta ladda med syra och en andra fördel med rabarberkrämen är att den nästan är gratis ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


OK jag är inte kemist och gör inte anspråk på att vara det heller men sakan är den att kärt barn har många namn. Son tiidgare på tråden något som alla känner till C-vitamin som i andra samman hang kallas för askorbinsyra, det är kemist set samma sak om det sen är ut vunnet ur citroner eller framställt på kemisk väg. Det som i gentligen i oxalsyre sammanhanget är intressengt är % halten precis som när de skakiga frabröderna står o ricker i systembolgets dörr på morgon kvisten =). Som jag i mitt tidigre inlägg hävdade så är oxalsyran den samma i rababer krämen som den i vattenlinje blekningsprodukterna , men för delen med rabarberkräm är att dem är billig och lätt och framställa själv. Beroende på mängden stärkelse (potatismjöl/maisena) du tilför krämen  som då  analogt avgör kosistensen.
 
Lite nyfiken på vad lite såpa eller diskmedel skulle göra för rabarberkrämen, då det tidigare i tråden tipsades om att blanda diskmedel i preparatet.  Jag själv kommer att använda rabere kräm när min båt behöver en tvätt under vattenlinjen , har den inte färdig lackad än. Detta för att vi har ett bra bestånd av rabarber på tomten och för att det är kul och använda natrurens egna produkter. Sen kan jag föreställa mig att det inte är så kul och stå och sprut aoxalsyra när man inte är 100% på var den hamnar beroende på hur vinder råkar blåsa.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite nyfiken på vad lite såpa eller diskmedel skulle göra för rabarberkrämen, då det tidigare i tråden tipsades om att blanda diskmedel i preparatet.
 Såpan eller diskmedlet har en vidhäftande egenskap vid min blandning. Om man bara blandade pulver och vatten blir det för blaskigt och rinner av båten för fort.
Oxalsyra rules......... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...