Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
stilig_knubbis

vad är detta för ett drev?

Rekommendera Poster

Hej! är det någon som vet vad ett volvo penta drev som är special utvecklat med chalmers är?

är dom bra, har dom billiga reserv delar?

ägaren visste inte iaf! se in fogad bild>>

post-21898-1394234818,474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns 2st special varianter, E-drev och R-drev.

Om du tar en bild från sidan så syns det ganska tydligt vilket det är.

 

mvh

Jesse_DC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också hört talas om E-drev som utvecklades på Chalmers under 70-talet. Förmodligen helt omöjligt att hitta reservdelar till dem. Mer vet jag inte.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Enkelt uttryckt är (om jag inte minns fel) Chalmersdrevet ett förstärkt 100-drev. Det ska stå pall för c:a 160 hk - 170 hk och mer vridmoment än det vanliga 100-drevet. Vad jag vet är det inte särskilt mycket som är ändrat.

 

Vad gäller delar är det lögn att få tag på nya till 100-drevet, så det brukar nog vara att köra så länge som det går eller försöka plocka ihop av beg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det som förr kallades för Chalmersdrev var ett 100d-drev som var modifierat av Chalmers tekniska högskola (CTH).

 

Detta var avsett för racing och såldes ofta tillsammans med Volvos Competition B20 motorer klicka här som från början var på 138hk.

 

Efter dessa utveklade Volvo i samarbete med CTH 250/270 R och E dreven.

 

E-drevet har ett växelhus som mäter ca 9cm i diameter och var avsett för Volvos 3-liters motor B30 Volvos 3-liters motor B30 som i Competitionutförande gav 200hk på vevaxeln.

 

R-drevet är betydligt klenare och tunnare än E-dreven och har ett växelhus som mäter ca 6,5 cm i diameter och var efterföljaren till Chalmers 100-drevet och var avsett för Volvos B20 Competition som gav 155 eller 165hk beroende på bestyckning.

 

Ett standard 270-växelhus mäter ca 13,5cm i diameter.

 

Dreven är racingdrev byggda med lågt vattenmotstånd som högsta prioritet och håller man sig innom ramarna och inte mosar på med för mycket effekt ska det inte vara några problem om det är friska grejor.

 

Reservdelar till dessa drev är ingen lätt sak att få tag på.

 

R-drevet går att få tag på begagnat om man letar lite (köpte ett själv för ett par veckor sedan) men CTH-100 drev eller E-drev ska man ha en rejäl portion tur om man ska få fatt på.

 

På bilden ett Chalmers 100-drev.

 

Ricky.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer bilder på E-drev (det gråa) och R-drev (det svarta).

 

Mitt R-drev har så kallad rundbanekona dvs ett förlängt växelhus.

 

 

Är det den där Crumen du köpt som låg till salu på blocket?

 

Vad är det för maskin?

 

Ska du köra Classic Offshore med den? Classic Offshore

 

Ricky.

post-6991-1394234832,5651_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...