Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Fjorden

Teleflex - glapp

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har en teleflex styrning, V8, 280 drev. Nu har jag ett störande glapp på ca 15-20 grader. Var brukar oftast problemet ligga? Borde vara bakom ratten i panelen. Kan man justera eller är det för slitet och är det krångligt?

 

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har likadant och det är kabeln plus ratthuset sokm glappar satsa på hydralustyrning

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte kollat hur set ser ut. Köpte båten för ett par veckor sedan.

 

Farsan har en mindre båt med teleflex, det funkar kanon, utan glapp.

Hydraul styrning kostar en slant...

 

Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, ingen överkuggning.

 

Kollade lite mer idag. Det finns inget glapp där teleflexen är fäst i motordelen/drevet. Felet måste alltså ligga vid ratten eller någonstans mittimellan. Rattmodulen har två anslutningar, en tjock och en tunnare. Jag blir inte klok på vart den tunnare tar vägen. I slutet vid drevet finns bara den tjocka?

 

Anders 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

eftersom det är mekaniskt så börjar det ju glappa efter några år.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjorden,

 

Den tunnare ar bara ett plastror som skyddar vajern dar den gar ut (och slutar) ur styrvaxeln. Mest for att halla fett borta fran dina elkablar.

 

Vet inte riktigt om du menade INGET glapp vid drevet, men pa VPs drev sa finns det tre bussningar som glappar efter ett par ar. En sitter mitt i styrhjalmen och ar fast med tva insex, de andra ar pa var sin sida om styroket och ar lanken over till styrhjalmen. Desssutom sa kan det vara glapp i busssningarna i bussningarna som haller roret som gar fran styroket, upp genom skolden till rorkulten.

 

Manga gnaller pa Teleflex (ofta med ratta...:-)) men bara for att byta och sen upptacka att det var glapp i drevets lankar.

 

BTW, hydraulstyrning ar bra, men aven den ar (ofta) tillverkad av Teleflex Marine...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er jag har en b 30 med  teleflexstyrning,vad mitt problem är är att när jag skall gasa eller läga i rätt växel så händer det inget alls i mekanismen där bak där växelvajern skall anslutas .Givetvis när jag skall gasa så funkar ju det men inte när jag skall lägga i växel fram eller back  280 drev 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta forst pa drevets framsida. Dar vajern gar in i drevet halls vajerhlojet pa plats av ett litet metallbleck/bygel. Om inte holjet halls ordentligt pa plats, sa ror sig inte vaxel vajern som den ska.

 

Om allt ar OK vid drevet (forutsatter du redan tagit av drevkapan och sett att vajern ar korrekt ansluten till vaxel mekanismen), sa kika framme vid vaxelreglaget och verifiera att bada havarmarna (dar vajrarna ar fastsatta) ror sig. Gor de det och vajrarna ar ordentligt pa plats (innebar att aven vajerholjet skall vara ordentligt fastsatt), sa har du antagligen en vajer som gatt av (ovanligt), om den inte bara rostat fast inne i holjet (men da bor inte reglaget att rora heller).

 

Du kan kolla bak vid drevet aven nar baten ligger i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen mitt problem löste sig båten har stått på land i tre år så vajern  var kärv förmodlingen var den fast rostad lite grann så jag juckade  ett par gånger fram och tillbaka så släppte det.Sen hällde jag vanlig olja i höljet  så nu funkar det m  underbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen mitt problem löste sig båten har stått på land i tre år så vajern  var kärv förmodlingen var den fast rostad lite grann så jag juckade  ett par gånger fram och tillbaka så släppte det.Sen hällde jag vanlig olja i höljet  så nu funkar det m  underbart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte om ditt problem är löst ännu, hade själv samma problem.

Vajern löper runt ett tandat hjul som sitter på rattaxeln även vajern är tandad och sliter på insidan av huset/kåpan. efter tillräckligt lång användning, speciellt om man inte smörjt med fett bildas ett spår av vajern på insidan av huset.

Bytte själv för ett par år sen och problemet försvann. Köpte nytt på byggplast och båtprylar om jag minns rätt.

 

Kan vara bra att kolla upp om det är det problemet för min började kugga över till slut, riktigt otäckt i hög fart med lite sjö...

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag märkte är att själva lagret ett glidlager antagligen glappar och det beror att lagerhuset är av plåt klämmer

man dit en slangklämma så borde lagerglappet försvinna iallafall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag märkte är att själva lagret ett glidlager antagligen glappar och det beror att lagerhuset är av plåt klämmer

man dit en slangklämma så borde lagerglappet försvinna iallafall.

Har Du koll på datumet på tråden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp har koll på det men vad spelar det för roll om det är ett problem för fler?

Redigerad av ramstein
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...