Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Fjorden

VP 280 drev frågor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har ett VP 280 drev med VP 240A.

 

- Tilten fungerar inte. Relä klickar men det är allt. Vad är vanligaste felet?

- Kan man köra båten ens försiktigt i låg fart med drevet upptiltat litet eller mycket? (280 har om jag förstått det rätt endast tilt, inte trim).

- Jag har båten på land. Om jag roterar propellern hörs ett svagt kuggljud, är det normalt? Ska det vara helt tyst?

- Ska det sitta en tredje anod längst upp på fäst skölden ovanför själva drevet?

 

Många frågor, jag vet. Tacksam för svar!

 

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tilt eller TRIM (dvs en elektrisk skruv eller en el-hydraulisk tilt/trim)?

 

I bada lagena bor du hora motorn som drar skruven, eller motorn som drar hydraulpumpen. Den senare kraver en del strom. Ett dott batteri kan fa relat att klicka men inte mer.

 

Troligast ar dock att du har gott om korrosion. Ta loss rela och satt i dem igen. Prova ocksa och byt plats pa dem. Ga till Volvopenta.com och ladda ner en owners manual. Dar finns ocksa kretsschema for just din drevlyft (tilt eller trim/tilt).

 

Volvos drev har vad som kallas ett beach lage, brukar vara fran ca 8 till 40 grader, dar man kan kora mkt langsamt for att komma over grund, in pa grundare vatten, nara stranden, etc. Alltsa OK under kortare perioder. Ditt trim instrument bor ha en lampa som visar beach laget.

Har du TILT sa maste du vara mkt forsiktig da den mekaniken (en lang skruvstang) inte klarar att halla emot drevet utan att skadas.

 

Kuggljud i drevet ar aldrig bra men lite ljud kan trots allt vara normalt. Hor du skilland nar du kor? skilland om du gar framat eller bakat?

 

Det skall bara finnas tva anoder. en runt propelleraxeln, och en langst ner pa drevskolden. Det du fragar om ar troligtvis platsen for gummikudden som drevet kan luta sig emot nar det ar helt upphissat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har ett likadant drev testa att lossa lite på den svarta klumpen överst på tiltstången där kablarna går in och dra den LITE upp och ned då hoppade mitt i gång sitter en givare som bryter när drovet är fulltnere som hadde hängtsig på mill drev kan vara värt att kolla.
Jag brukar köra med det lite upptiltat det räcker ju att dutta till på knappen några gonger så att backspärren släpper så kan ju drevet slå upp om man kör på något kolla när du har den på land så ser du hur mycket/lite du behöver tilta för att spärren skall släppa.
Enligt min åsikt så låter det lite från drevets kugghjul när man snurrar det är ju mekaniska delar bara det inte är glappt när man drar proppellern med och moturs eller har kraftige missljud i det lite ljud från att drev tycker jag är helt normalt
Inte en aning om andoed men sitter den inte ivägen sä är det väll bara bra med en till
lycka till
johnny 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som föregende talare(skrivare) berättar, man kan köra med drevet tiltat, men eftersom tiltpumpen endast trycker på vänstra armen vid tilitning så blir det stor snebelasning ju mer gas du ger.

Jag har kört med drevet fullt upp tiltat(tomgång med växel), fungerar bra.

 

Jag har inga ljud från mitt drev, så du bör nog granska oljan från drevet. Hittar du spån kan det vara dags att ge drevet en större översyn.

 

Jag har en typ av anod på ovansidan av drevskölden, har inte bytt eller tittat närmre på den, den är inkappslad i gummi, vet inte vad den är till för.

Då det redan finns en för drevskölden(underkanten) och en på drevet(framför prop).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har demonterat drevet utan större bekymmer. Funderar nu på att ta bort fästplattan i själva båten för renovering. Vad jag kan se så sitter den med 6 skruvar. Det jag funderar över är:

1. Hur sitter avgaskrökarna fast i plattan från insidan?

2. Hur sitter motorn fast i plattan?

3. Klarar man detta själv om man är lite händig?

 

Har en VP 240A V8

 

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...