Jump to content
Monday 22 July 2024
Sign in to follow this  
Hulten

Vanlig platt bildskärm i båt??

Recommended Posts

Tänkte göra en båtdator till nästa år. Främst för att köra nav på men även nytto som mail, surf och kanske tv. Får nog bara plats med 15 tum. Jag har motorbåt med ht och har inget behov av stänkskydd. Vill kunna driva med 12v. 

Till frågan, har ni erfarenhet av att använda en vanlig platt pc-bildskärm med standard ljusstyrka ca 250-300cd/m2 och kontrast ca 450:1??

När jag tar ut min laptop i solen syns ingenting men den är ca 5 år gammal...

Jag har begränsad budget så priser under 4.000kr är att föredra.

Tacksam för synpunkter!

post-7045-1394234808,2268_thumb.jpg

Guest

så usel skärm skulle jag vägra titta på om det nu ens syns något i solljus, skärmar är så billiga så välj något bättre runt 1000 sträcket i kontrast. många skärmar går på 12 volt så omvandlar problem slipper du.

som exempel så har den bästa 15 tums skärmen på Dustin just 250cd/m2 och 450:1.........

Går man upp på 17 tum så finns kontrast upp till 1500:1 men ljusstyrkan är sällan över 350cd/m2.

Här http://www.netonnet.se/ finns en 15 tums platt Tv med riktig upplösning för dator och som drivs av 12V DC. Ljusstyrka 500Cd/m2 kontast 500:1.

Har testat den och den syns fint i solljus. Beteckning Andersson Y1/03 pris 3 490Kr

Hälsningar Ove

post-14729-1394234808,2456_thumb.jpg

Guest

samsung skärmarna drivs med lös 12 volts del en 19tummare med tv ligger på ca 3500:- då blir den riktigt slimad och du kan ha den diret på vägen med vesa fösten. mindre storlekar blir billigare.