Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
andpal

För hög kompression i Penta MD5, bra eller dåligt?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Gjorde ett kompressionstest av min MD5:a eftersom motorn inte verkar må så bra, känns lite svag och mer svårstartad än tidigare.

 

Testet visade nästan 30 Bar, vilket är högt (enligt instruktionsbok ska det ligga på runt 20-21).

 

Är det farligt, onödigt slitage på motorn, är något fel etc...?

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om kompessionsmätaren verkligen visar rätt.Verkar konstigt med så hög komp,hur gammal är motorn?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Hyrde komp.mäteren av El&Diesel i Högdalen (Stockholm) och berättade detta för dom, men dom sa att det inte är något fel på mätaren.

 

Motorn är från 1981.

 

/André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Kan det vara mycket sotbeläggningar på kolvtopp och förbränningsrum? Det höjer kompressionen men så mycket som dina siffror kan det väl knappast bli.
 
Det borde inte bli sämre startegenskaper av detta ialla fall. Inte heller borde den bli svagare. Har du låtit provtrycka spridarna?


 
Har du originaltjocklek på cylinderhuvupackningen eller kan den vara tunnare? Du får väl vänta på Fredriks svar på Drevias forum. Han brukar alltid ha ett  genomtänkt svar.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur tusan kan kompressionen ha ökat så mycket? Sot?

 

Volymen mellan topp och kolv måste ha minskat på något vis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En förklaring är förstås om motorn har renoverats och att man då har planat topp och block mycket, och att man inte kompenserat för detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kassa skrapringar som inte skrapar bort oljan i cylindern och detta tillsammans med sltna ventiltättningar och styrningar ger för mycket oljefilm runt kompringen och får den heltät har vid ett tillfälle haft en b18 som gav över 18 kg i komp.  Men nu är det väl frågan om en diesel och skulle det bara ligga orginal på 20-21 så tror jag du läst fel då tänder inte diesel slog i min peogote lista och alla ligger 25-30 annars anses de som slutkörda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det står 20-22 kp/cm2 i Volvo Pentas instruktionsbok för MD5A.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svaren.

 

Om det nu beror på sotning (vilket verkar stämma eftersom det var rätt sotigt på kolv och cylindertopp när jag tog isär dom för att byta packningar), varför sotar det? Det kommer rätt svart rök ur avgasröret, speciellt då motorn är kall.

 

Är det bränsleblandningen på något sätt?

 

PS, Samma firma jag hyrde kompressionsmätaren av, tryckprovade instprutaren men den var utan anmärknning!

 

/André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vara glad om jag fick av spridarna. Har sprayat 5-56 och vickat i en veckas tid nu... :/
(intressant disk för övrigt)
hej/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Min spridare satt som berget, vicka hjälpte inte däremot att ta tag i den med tång/nyckel och vrida fram och tillbaka samtidigt som jag drog löste det hela...

 

/André

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns i regel avdragare för spridare, eller så får man göra en själv så att du får ett spänn på spridaren.

 

Mvh/Orven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

ok det är nog en lågkompare men förhöjd komp och igensotning kan ändå bero på vad jag nämt tidigare, sen ger även överdriven vinterkonservering med olja direkt i loppet samma effekt med igenklabbade ringar. vatten går inte att kompremera men om den drar in vatten förmodar jag att du redan kollat upp. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Verkar lite knepigt med ca 30 bars komp mot normala ca drygt 20 bar. Det enda jag kan tänka mig är att det eventuellt kommer in lite lite vatten i cylindern, men det är bara en gissning. Den förhöjda kompressionen kan inte ha någonting med insprutningspumpen att göra. Är motorn korroderad? är topplockspackningen hel?


Svart rök kan ju bero på att ventilerna inte är justerade men du har ju varit inne och petat på toppen så då har du nog kollat ventilinställningen. En teori kan ju vara att insprutningspumpen inte är riktigt timad. Det sitter en liten justerbricka i som man helt enkelt byter i steg om 0,05 mm.
Lycka till 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hihi, behövde bara gnälla lite kanske. Efter en veckas sprayande och vickande gick det! Varsin hammare som kofot och lite vrickade och vridande samtidigt (den ena krävade vridande den första inte).
hej/Johan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar,

 

Jag har precis bytt topplockspackning och kunde då inte se några tecken på vattengenomträngning, däremot kändes det som om det var mycket sot på toppen, kolven, toppen av spridaren samt kring ventilerna.

 

Har även kollat motoroljan som var svart och fin (?) dvs inga vita fläckar som kan tyda på vatten i motoroljan. Har nu bytt motorolja och ser fortfarande inga vita fläckar. I och för sig kan ju vatten tränga in ändå men då borde ju röken vara vitaktig (eller?). Finns andra bra sätt att undersöka detta?

 

Nu är det upptagning om en vecka och jag hinner inte göra så mycket mer. Får bli total genomgång av bränslesystemet under vintern.

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kör mitt svar en gång till:

 

kassa skrapringar som inte skrapar bort oljan i cylindern och detta tillsammans med sltna ventiltättningar och styrningar ger för mycket oljefilm runt kompringen och får den heltät har vid ett tillfälle haft en b18 som gav över 18 kg i komp.

 

blir sen oljan svart fort tyder även detta på dåliga skrapringar

 

men allt detta kollade du väl när toppen var av drog runt den lite och såg att väggarna inte var såg olje feta ut??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEj,

 

Tyvärr tänkte jag inte på skrapningarna på cylinderväggen, du kan ha rätt även om jag hoppas att du har fel eftersom det blir ett projekt att byta foder och kolvringar.

 

Vatteninträngning tvivlar jag nog lite på eftersom topplockspackningen är helt ny och sötvattenkylning suttit på sedan dag noll. Visserligen får jag fylla på lite vatten då och då i expansionskärlet men det verkar sippra ut under motorn (små blåa pölar) någonstans?

 

Kanske är det så att oljan blandar sig med dieseln och jag får denna effekt av att det är för mycket olja (Eftersom den ryker svart så välldans)?

 

Det enda jag inte gett mig på ännu är högtryckspumpen.

 

Har ringt runt till olika mekaniker i telefonkatalogen men dom verkar ha fullt upp och vill inte åka ut till Gålö i södra Stockholm. Fungerar inte detta tar jag ut motorn och åker till Söderhamn eller Västerås!

 

Blir jag arbetslös ska jag gå en kurs i dieselmotorkunskap, det verkar vara en branch att satsa på!

 

/börjar känna mig less....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en motor ger dålig effekt kan också bero på att den andas dåligt. Har du kollat om luftrenaren inte är igensatt eller avgaset. Från kröken, slang och ev. ljuddämpare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,


Tack alla (Speciellt Stefan Fors, Herr Q och Stex).



Det ursprungliga problemet har jag efter att motorn rusade eftersom jag haft för mycket motorolja. Efter denna fadäs har jag problem med att det ryker mycket svart ur avgasröret (vet inte om det egentligen har något samband?). Det blir även en svart beläggning på vattnet bakom akterspegeln, speciellt i början. När motorn blir varm minskar detta.

 

Båten står nu på land och jag har gjort följande


- Ställt ventiler


- Bytt topplockspackning


- Ny matarpump installerad


- Spridaren besiktigad utan anmärkning


- Kompprov visade på 30 bar


- Luftat och genomgånget


- Högtryckspumpen genomgången (ännu ej monterad men den var i fint skick enligt El&Diesel i Högdalen). Dom har ändå bytt lite o-ringar

 


Känns som om jag går in i väggen, har testat allt men problemet kvarstår. Jag får heller inte dit någon mekaniker (Har ringt till flera stycken men alla har fullt upp (Säger dom)...


Såg Stefan Fors svar om att det kan bero på feliställd regulator som man justerar med justerbrickor. Kan du beskriva detta lite mer...

 

Kan det även bero på ventilerna, hur ser jag ifall jag behöver slipa till dom?

 

/Fenixen


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Skrev först ihop ett långt svar men tog bort det. läs på i din tråd bland svaren du har allt där redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan sot vara förklaringen? Lite matematik/fysik: MD5-ans cylindervolym är 0,440 l dvs 440 ml. Om kompressionen är 20 bar betyder det att när kolven är i topp har volymen minskats till 440/20=22 ml. Om kompressionen är 30 bar blir samma volym 440/30=14 ml. Sotets volym skulle alltså vara 9 ml eller nära 1 cl och det är väl inte helt orimligt. Eller? Rätta mig om jag har fel! Tyvärr förklarar det inte varför motorn går dåligt.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha läst om tjuvrusningen pga av för hög oljenivå där motorn gått på smörjolja en stund tycker jag att den högre kompressionen skulle kunna bero på det.
 
Motorns sämre effekt kan bero på igensatt avgassystem. Det blir också en hel del sotflagor som kommer ut därbak.
 
Det kan bli en hel del sot när man bränner smörjolja. Har för mig att det är så man gör kimrök. Kan det vara så att både förbränningsrum och avgassystem med ev. ljuddämpare är belagda med sot. Svårt att veta då man sällan kör motorn på smörjolja.
 
Det blir enormt mycket rök, det vet jag efter en händelse då en motor med droppsmörjning fick olja i vevhuset av några ynglingar. Motorn blev en rökgenerator och drog till sig bla.a brandkåren i Hudiksvalls hamn. Hela småbåtshamnen var invälvd i rök så vi såg inte att kåren stod på kajen intill oss. Dock hörde vi dem skrika till oss att stänga av motorn och flytta oss så de kunde släcka eldsvådan.
 
Det finns andra med dieslar som haft oljerusning. Några har varit uppe på den här sidan.
 
Vad har hänt för dem? Någon?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

har du haft olje rusning så är troligen skrapringarna satta så du fortsätter att dra upp olja eftersom de ej skrapar rent vilket ger hög komp och rök, se vad som tidigare är skrivet samma sak som när skrapringarna är kassa, billigast är att lösgöra fastsotade ringar istället för att på måfå byta övriga motordelar. Förutsätter att du redan kollat att motorn andas riktigt inga igensatta filter, smog mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Den förhöjda kompressionen kan ha en förklaring som inte berörts av någon annan i denna tråd (så vitt jag kunnat se vid en snabb koll), nämligen att kolven har lågt i tak, dvs någon kan ha planat antingen cylindern eller toppen så att minimåtten understiges.

 

Försök att ta reda på vilket mått du har mellan kolvens övre dödläge och toppen. Det kan ske t.ex. med att sticka in en bit grov lödtenn i någon lämplig öppning, kör sedan med handveven runt svänghjulet. Det plattar till lödtennet (som är mjukt) och du kan sedan med mikrometer se hur högt i tak som du har i cylinderloppet. Om måttet är för litet kan du råka ut för att topplockspackiningen utsätts för ett alltför högt tryck vilket i sin tur kan innebära att du blåser packningen med efterföljande kraftlös och svårstartad motor. Uppgift om korrekt mått finns säkert i verkstadshandboken från Volvo Penta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Gjorde ett kompressionstest av min MD5:a eftersom motorn inte verkar må så bra, känns lite svag och mer svårstartad än tidigare.

 

ralfevert skrev.

Den förhöjda kompressionen kan ha en förklaring som inte berörts av någon annan i denna tråd (så vitt jag kunnat se vid en snabb koll), nämligen att kolven har lågt i tak, dvs någon kan ha planat antingen cylindern eller toppen så att minimåtten understiges.

 

-------------------------------------------------------

Hemsk tanke att någon därute smyger omkring och planar toppar och cylindrar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu när det ändå är vinter stiltje på forumet så blir man nyfiken om alla problem löstes och kul kunde vara att se lösningen på dessa spekulations felen  om vad det igentligen var som felade, detta gäller inte bara denna tråd flera avslutas med några tips och ingen svarslösning.

 

 

\\http://www.world-of-smilies.com/wos_love/10_6_8.gif\ border=\0\ />

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Visst är det kul att få reda på om hur det gick när snillena spekulerat klart och dialogen utmynnat i någon slags lösning.
 
När man själv försöker felsöka är det ju kalas att ha ett stöd från medlemmarna i detta forum.


 
Som tack för de mer eller mindre goda råden bör frågeställaren avsluta med en redovisning om slutresultat. Även om det inte gick bra givetvis. Då lär sig alla att den lösningen var fel.


 
Det man lättast lär sig av är ju av de fel man gör. Därför är det inte fel att göra fel. Då gör man många rätt också!  
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svar och tips,

 

HAr haft fullt upp och inte hunnit svara, detta bl a på grund av att jag inte har något bra svar... tror jag?

 

Efter att ha spenderat mycket tid på genomgång av bränslesystemet, lämnat in högtryckspump och spridare på provning, bytt filter och haft mig har jag tröttnat.

 

Jag har bestämt mig och slagit till på en ny Vetus 16 hk!

 

Jag är inte så bra på motorer men har i och med detta lärt mig massor. Dock kräver en renovering mycket tid och jag har tre små barn, ett arbete som kräver mer än heltid, en gammal MC, ett hus att ta hand om och en dam som ska hållas nöjd och glad!

 

Allt detta gjorde att jag tyckte det var skönt att för 65 000 kr få:

- Sprillans ny 2 cyl, 16 hk Vetus monterad

- Byte av gummibälg (gamla bytt för 10 år sedan)

- Ny propeller (den gamla var slut) 

 

Arbetet är inte klart men jag har lämnat handpenning.

Min gamla MD5B var i och för sig rätt fin, ingen ytrost (utom på backslaget), sötvattenkylning från timmen noll och dessutom nu nyrenoverat bränslesystem. Skulle jag byta foder och ringar, så har jag säkert en motor att räkna med i bra många år men kalkylen om jag gör detta:

 

10 000 kr för renoverings reservdelar

8 000 kr för ny propeller

4 000 kr för ny bälg med ring

minst 100 timmar av eget arbete

 

Alternativt tänkte jag renovera MD5´ an och sälja den, men jag får 5000 kr i inbyte. Med tanke på renoverings reservdelar blir detta en kostnad på ca 15 000 kr, kanske kan jag få 20 000 för motorn? Det är det inte värt!

 

Hade varit rätt kul att renovera själv men...

 

Återigen, tack för alla tips även om jag inte kan återrapportera. Dock har ni gett mig mycket input inför mitt beslut.

 

 

/Fenixen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nästa gång du får problem lägg ut hela felförloppet direkt inte en månad och mängder med mektips senare, tror nog om du struntat i allt du gjort och bara sett till all den fått gå ett antal timmar i sträck hade dina igenklappade skrapringar och olje ringar börjat täta igen, dvs inget av allt du gjort hade behövts specielt inte toppacknings byte spridare och pump mm.   Kan nämna att en bekant fick in ett stort mobilt kompessorverk som också betedde sig som din lilla motor och ägaren var säker på att allt var sönderkört, efter lite funderande och en liten koll konstatrades att filtret var satt och resultatet blev att motorn sög i sig sin egen olja här rörde det sig om motor för flera hundra tusen och då inte gör man några fantasi reparationer i onödan, nytt filter och rejäl varmkörning så all olja på fel ställen förbränns bort. Gick som ny igen.  Men hade den hamnat på verkstad som velat tjäna max möjliga så hade såklart den rivits och renoverats helt i onödan. 

 

Lycka till med nästa motor över fyll inte olja för nu vet du ju vad som händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...