Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Sputnik

Byta kylvatten på AQ170

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag ska byta kylvatten på min AQ170.

Undrar bara var fasen avtappningspluggen sitter? Ser lite dåligt i mörkret... När man bytte kylvatten på bilen så var högsta punkten på motorn for luftning av systemet en nippel på termostathuset. Men på AQ170 så ser ju högsta punkten ut att vara expansionskärlet, finns det ingen luftningsnippel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet? Tappar jag ur kylvattnet genom att ta bort cirkulationspumpen eller finns det någon avtappningsplugg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min AQ115 finns en avtappning i underkant på oljekylaren, och en annan c:a 15 cm akter om oljekylaren, snett uppåt. Det är en mässingsskruv, med en tvärgående pinne i toppen (vinkmutterprincip), som är skruvad rakt in i blocket.

 

Båda sitter på motorns styrbordsida ganska långt ner.

 

Vet inte om det finns fler, eller om det ser annorlunda ut på en AQ170, men men...

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, en skruv med en tvärgående pinne i toppen tycker jag mej känna igen att jag sett. Men sitter inte denna på sjövattensidan?

post-3606-1394234807,7645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu inte helt 100, men minns jag ratt sa har du tva massingskranar, en pa blocket for sotvattnet och en pa oljekylaren for sjovattnet. En av dem kan till och med ha en slangnippel sa du kan ansluta en slang och tomma via den. Tror det var den i blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...