Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Martin_K

Kapellrengöring

Rekommendera Poster

Hej

är det någon som har någon erfarenhet av de olika rengöringsmedel för kapel som säljs på tex Biltema eller båtaffärer. Fungerar de, eller är det lika bra att ta diskmedel och ljumet vatten för att snygga till kapellet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Testade ifjol höst att köra Acapellas rengöring och impregnering.

Det fungerade jättebra men ..........

Fördelar: Blev rent! Blev färgat! Blev mycket vattenavvisande! men ...

Nackdelar: Blev ojämt färgat - jättesvårt att få det färgat lika på alla ytor. Fick lite impregnering på alla vinylrutor - jättesvårt att få bort.

Beslut: I fortsättningen lämnar jag bort på tvätt och impregnering!!

mvh

Patric

Umeå

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testade Acapella för ett par år sedan och blev mycket missnöjd.

Följde instruktionerna till punkt och pricka.

Kapellet blev flammigt och stelt och släppte sen igenom vatten vilket det inte gjorde före behandling.

 

Nu har jag iofs bara ett körkapell till min styrpulpetare så jag är inte så beroende av det, men nöjd, inte!

 

Kan ju ha varit något fel på produkten men eftersom jag använder kapellet så pass sällan valde jag att strunta i resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det värt över 2000 kr att lämna in kapellet till proffs för en tvätt och impregnering? Det är ju i och för sig skönt att slippa göra det själv, men blir resultatet väldigt mycket bättre? Funderar på att låta Hansons tvätt och sjöverkstad i Lomma fixa mitt kapell i vinter.

Vad tycker ni?

 

MVH

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte precis Biltemas kapellimpregnering. Någon som har använt just den produkten. Man blir ju lite skraj att använda den nu efter vad vissa skrivit i den här tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

proffs Wille? Jo med skurborsten2.gif\ Det finns ju en massa trådar här på MG angående kapellrengöring. Det är bara att läsa och sovra lite bland tipsen. Det finns många bra tips och många avskräckande exempel. Klorinet funkade i alla fall bra. Fick skurgummeknän på köpet men det var det värt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Grejen är väl den att man inte tar klorin i för hög koncentration utan att man späder ut den? För starkt så bleker det istället för att göra rent. Att sedan impregnera och spänna upp det blött gör ju att det torkar och krymper något på plats. Det bli ett perfekt resultat med andra ord.
Det ökar ju livslängden med flera år. 
/W 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett beige kapell som vid höstupptagningen var fullt med s.k. jordslag. Provade först med att rengöra hemma i källaren med svag tvållösning och ljummet vatten, resultatet nedslående. Läste i en tråd här på forumet om att använda klorin och fick då en idé. Talade med en kompis som erbjöd sin tempererade och klorerade inomhuspool. Blötläggning ett par timmar i 34 gradigt vatten, därefter försiktig gnuggning med svamp och sen fick det ligga kvar i poolen i ytterligare 6-7 timmar. Efter att det torkat är det nu nästan i nyskick. Man kan på nära håll bara se antydan till mörkare partier men på någon meters avstånd ser det helt nytt ut och det har heller inte bleknat vad jag kan se. Kanske kunde det legat i ytterligare något dygn, men jag är mer än nöjd med resultatet. Skall impregnera nu i helgen. Någon annan som provat pool-metoden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Körde bara 100%-ig klorin förra vintern på mitt blåa (okända årtalskapell) i badkaret. Fick ligga någon timme därefter rotbortsskrubbande.

Fördel: Renare och all jordslag försvann. Ingen blekning

Nackdel: Trångt å eländigt. Svårt att få en överblick var man hade/inte hade borstat. Söligt å blött vid sköljningen. Brännskador på handlederna, ovanför gummihandsken där mudden börjar.

Det blir ett nappatag med kapellet i vinter också. Skam den som ger sig.

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...