Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Myggbetet

Billig Mahogny

Rekommendera Poster

Hej,

köpte bara för en liten tid sedan teakribb till däcket direkt av Kärnsund utan problem. Bara att knalla in och handla, men billiga var dom inte. Erlandssons Trade i Sthlm är klart billigare.

//Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket träsnack blir det. Själv jobbar jag på Nilssons trävaror i Bro. Vi säljer bla brasiliansk mahogny. Den liknar mest den klassiska hondurasen i kvalitet och i färg. I grövre plank kan man dock finna en delmaskhål. Men 1 är väldigt fin. Bla så har vi hängt upp en härlig äkta mahognyplanka på väggen som en vacker tavla. Den mäter 4000 x 950 x 32mm.Den är dock inte till salu.

Många båtägare kommer till oss för att handla. Billigt? Allt är väl relativt. (Får ingen kredits av företaget för detta inlägg om ni nu trodde det)Ville bara tipsa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

själv köper jag mahogny av en fanerfabrik här på orten.ganska billigt oxå vill jag påstå...ek köper jag där oxå när jag behöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vet inte om du fick mitt svar, men har en container med mahgney på väg in till Sverige.

Detta är första gången som jag provar och gör det på ren hobby bas. Mahogneyn kommer från afrika och är mörkbrun. Jag har ett litet sågverk och kan såga fram de dimentioner du önskar. Då jag gärna skulle få en fot in bland er båtägare får du gärna köpa bara några brädor. funkar det kan du ju bli en kontaktyta i hamnen du håller till vid. Priset är ca 15000 sek m3 vilket jag tror kan räknas som mycket billigt på marknaden.

Ring gärna.

Mattias Andersson 0702760666

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken intressant tråd!

Man får verkligen respekt för de massiva mahognymodulerna vi nu sågar och filar på i båtbygget vi håller på med - mycket mahogny är det.

Kan konfirmera att det är stor skillnad på mahgny och mahogny. Vi har den afrikanska typen och vissa delar är väldigt röd och fet medan andra bitar är ljusare och nästan som vanligt trä i fetthalt. Har som tur själv plockat ur många av delarna så jag har fått samma sort i de olika rummen

Hur gick det med projektet Jimmy?

Tycker också att man inte behöver rapportera killen med containern. Han är helt ärlig med att han är försäljare och kan kanske lösa problem för några av oss här på forumet om det är svårt att få tag på fin mahogny till ett hyfst pris som privatperson.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

var finns detta att köpa? och pris? :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på var i Sverige du finns.

Loope

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mahogny och teak mm. finns hos

http://www.adeltralagret.se/

Detta bolag drivs av en kille som startade Kärnsund, dvs en av dom få som säljer till varven på orust. Prata med Tor, mycket trevlig kille, och bra priser.

Ädelträlagret säljer till Privatpersoner från samma lager som Kärnsund. Var där igår och köpte teak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Al släkt med mahogny?????

Står det verkligen det i tråden?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...