Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
m95jojo

Låg spänning generator VP

Rekommendera Poster

 

Jag har en VP2002 med original 55A generator. Integrerat med generatorn sitter en ParisRhone skiljediod. Samtligt kablage från generator=>batterier är nyligen bytt och är av grov dimension (35-50 mm2).

 

Den spänning jag får ut på batterierna från generatorn är 13.2-13.6 V beroende på bateriernas laddstatus.

* Jag antar att den låga spänningen beror på spänningsfallet i skiljedioden?

 

Jag har hört mkt snack om den gula avkänningskabeln från regulatorn och att denna skall flyttas från B till förbrukningsbatteriernas pol. Detta för att regulatorn skall skruva upp spänningen för att kompensera skiljediodens spänningsfall.

* Finns det några risker med att flytta avkänningskabeln till batterierna?

 

På generatorns baksida kan en gul kabel skönjas mellan skiljediod och generator. Dock syns ej hur den är infäst (eller OM den är infäst) mot generatorns B .

* Måste skiljedioden avlägsnas från generatorn för att jag skall få loss den gula kabeln? 

 

Tacksam för alla svar på mina frågor!

Segla lugnt!

/Jonas

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det den översta gula kabeln på bilagd bild som är avkänningskabeln?

(Bild från Skyllermarks.se)

post-6955-1394234795,8892_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh meningen med att plocka bort skiljedioden enligt länken ovan, var ju för att du skall slippa använda en separat avkännarledning mellan generator och förbrukningsbank. När skiljedioden är borta, finns det ju inget spänningsfall (diodens 0,7 Volt)att kompensera för (enligt Skyllermarks koncept).

 

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


RoundRobin: Visst har du rätt i det! Tar jag bort skiljedioden så försvinner spänningsfallet troligen, men då måste jag ju ha ngn annan form av batteriseparering. Känns ju då enklare att bara dra om avkänningskabeln och behålla allt annat som idag.

Därför undrar jag om det finns några risker med att dra avkänningskabeln till btteriernas pol? Andra nackdelar med att göra på detta sätt (och spara kostnaden för ett skiljerelä, exvis Skyllermarks)?

 

..och om den över gula kabeln på bilden ovan är den aktuella avkänningskabeln?

 

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, jag tror att det är den övre gula som skall dras ut. Det sitter nog ett stift på den. Jag tror att den nya avkännarledningen skall sitta där. Men jag minns inte riktigt, det var några år sedan jag gjorde det på min förra båt! -Kanske någon annan som vet?

 

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill behålla ett separat startbatteri kan du lägga en kraftig schottkydiod mellan förbrukarbatteriplus och startbatteriplus. Den har måttligt spänningsfall vid låg ström, och eftersom startbatteriet i princip alltid är fulladdat funkar det bra så.

 

Men du kan ju också parallellkoppla alla batterier, och montera en Battery Brain mellan batterierna och allt annat i båten. Den bryter bort batteribanken vid låg laddnivå, och kan sen återställas när man vill t.ex. starta motorn.

 

Om alla batterier deltar i en viss urladdning blir vardera inte så djupt urladdat och det ger bra batterilivslängd. Vid undantagsbehov får man tillgång till större bank-kapacitet. Vid uppladdning tar flera batterier lättare emot den laddstöm som generatorn eller annan laddare kan ge, än vad färre batterier gör.

 

www.batteknik.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar!

...men jag förstår ändå inte vad nackdelen är med att ansluta regulatorns gula avkännarkabel på förbrukarbatt och att behålla skiljedioden som sitter originalmonterad!? Istället för att bygga om hela generator-batt-systemet så flyttar jag EN kabel. Finns några nackdelar med detta?

 

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det kan inte vara någon nackdel, förutom att laddningstiden inte blir optimal. Vitsen med att dra den gula kabeln är ju att regulatorn skall rätta sig efter förbrukningsbankens laddningsbehov, på bekostnad av att startbatteriet kan bli överladdat och koka. Eftersom regulatorn inte kommer att reglera ned när startbatteriet är fulladdat. Men det gör inget om du fyller på dest. vatten ibland. Och detta gäller förståss om du har blybatterier. Startbatterier kan man misshandla, förbrukningsbanken skall vårdas ömmt

 

-törs man fråga hur stor din förbrukningsbank är?

 

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RR: Förbrukningsbanken är 2*75Ah=150Ah.

 

Skruvade isär generator och skiljediod igår kväll och konstaterade att ingen gul kabel fanns mellan regulator och B ...! Endast 2 bruna kablar kom ut ur regulatorklumpen.

Kanske är generatorpaketet för gammalt? Generatorn var stämplad -92 och skiljedioden -83. Återstår då att skaffa en ny generator med avkänningskabel att ansluta till förbrukningsbatt...smiley-frown.gif\

 

När jag körde generatorpaketet utan skiljediod var spänningen på batterierna ca 14,1-14.2. ....därmed bevisat att spänningsfallet över dioden är i storleksordningen 0,7 v! smiley-wink.gif\

 

Hittade följande erbjudande hos Drevia: VP utbytesGenerator VP laddningsfördelare för 2989 kr.

Någon som vet om VP:s laddningsfördelare är en ren batteriseparator av relätyp eller är det en skiljediod? ...eller är den rent av en uppföljare till TWC?

 

Mvh

Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu låter det som att det bästa ändå vora att kasta bort skiljedioden och köpa ett skiljerelä att sätta mellan batteribankerna.

 

Du vinner ingenting på att byta din nästan nya generator till en som är nästan lika stark. Din generator åker runt och latar sig idag, när du har så liten förbrukningsbank.

 

Skyllermarks skiljerelä är lätt att montera, man behöver bara fundera över varifrån man skall ta styrströmmen, -tändningslåset är vanligast.

 

Iof vore det intressant att ta reda på vilken av dina bruna kablar som är sensorkabel (liknar det inte bilden ovan?)

 

VPs fördelare är av diodtyp (tror jag), den har flänsar!

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RR: Inga gula kablar som sagt....

...men en brun kabel på varje sida av regulatorklumpen, ungefär som den bruna som skymtar mellan de gula på bilagd bild (bild från skyllermarks.se)

En av dem till och den andra till - på generatorn.

 

Menar du att ngn av dem ändå är en avkänningskabel som kan flyttas till Batt ?

post-6955-1394234797,2938_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK då är inte de bruna kablarna aktuella, men en sensorkabel skall gå att koppla in i det här läget och det borde vara till D plus. Ring Drevia och fråga var sensorkabeln skall kopplas in!

 

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

D ?? Är det inte dit strömmen från tändningslåset skall gå för att generatorn skall börja ladda?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din laddregulator pa Valeo/Paris-Rhone har inte en separat avkannarkabel som du kan dra ut. De kom lite senare (nyare regulatorer).

 

Regulatorn mater spanningen pa B och med endast 2x75Ah sa lar du inte fa nagot storre spanningsfall - om du har kablat ordentligt.

 

Kort sagt, jag skulle inte oroa mig.

 

Daremot, se till sa att flatstiften pa sladdarna som kommer ut ur regulatorn och som ar anslutna bakom plastskolden, har ordentlig kontakt. Med tiden kommer lite metalltrotthet och de slappnar av. Mitt generatorhaveri forra aret berodde pa att just dessa flatstift inte gav kontakt, regulatorn skyfflade upp spanningen och ett batteri kokade lite grann. Bytte till ny regulator och allt ar som nytt.

 

VPs batteriseparator ar om jag nu minns helt ratt endast en skiljediod med pafoljande spanningsfall. Den ser ut som alla andra skiljedioder, bara bla...

 

Hurvida diod eller rela ar ratt vag att ga dyftar de kloke fortfarande om. Kan du leva med spanningsfallet, sa ar diod idiotsakert. Inget underhall och egentligen inget som gar sonder. Ett rela har lite mekanik, en drivspole och kontakter som kan brannas sonder vid till/frankoppling vid hoga strommar.

Alternativet ar ju annars en Guest Battery Switch. Idiotsaker, sa slange skepparn ar det. Dessutom sa bor du ju ha en sadan i alla fall for att kunna (tvangs)koppla ihop batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...