Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
stilig_knubbis

olje bubblor från riggen?

Rekommendera Poster

hej,jag har en mercury 9,8 från tidigt 70 tal,det kommer upp olje bubblor från riggen när den står på tom gång, vad är detta för problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Om det inte kommer någon olja när motorn inte är igång trots att du provocerar lite t.ex. genom att tilta motorn upp och ner o.s.v. så tyder det ju på att du inte har läckage i växelhuset. I så fall är det sannolikt bränslerelaterat och tyder på att motorn får för fet blandning när den går på tomgång eller att du har för mycket olja i bensinen. Det är ju inte heller några problem att lossa oljeskruven på växellådan och kolla så att du inte har vatten i oljan.

 

Mvh,

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

jag har altid den rätta olje blandningen,fast det var ett ta sen jag byte olja i riggen, ska byta det till hösten//alex

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hittade felet, verkar vara en liten spricka i riggen, funderar på att lägga i lite plastik padding o byta växelhus olja. är det en bra ide´ e tro? det är vit olja vågar man köra med den innan man fixar olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej.Undvik plastikpadding för att reparera, gör det riktigt i stället. Plocka bort nedre delen av riggen och lämna in den för svetsning eller köp en beg/ny rigg.

MVh kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


men jag har hört att man kan skada växel huset om man svetsar, föresten så är det ju en sån gammal motor med en massa små fel så det är nog ingen ide´ e. finns det inget billigare sett att laga den på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm plastikpadding verkar så där.

kan du inte prova med metal på tub.

lagade lite på min rigg (inte olje relaterat)

det har tom börjat rosta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror knappt det är nån ide om det har kommit in vatten i växelhuset genom samma spricka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

gå till närmsta svetsfirma och hör efter, att tiga en liten spricka kan inte kosta så mycket.  ang mirakelagningar så finns det ett tuggummiliknade material som brukade säljas på mässor detta biter på allt och går ej att lösa upp troligen går detta även bra ett tag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har hört talas om att man inte ska svetsa nära växelhuset.

och så är jag inte riktigt säker om det är en spricka eller om det bara är en dålig packning så att den läcker // alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...