Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Roxenskeppare

Hur ventilera kölsvinet i en äldre snipa?

Rekommendera Poster

Jag är sedan några år ägare till en Lillblecka/Adec-kopia på ca 5 meter byggd i mitten av 70-talet och utrustad med en bensindriven Volvo Penta C10. Efter att ha läst om bränder ombord på bensindrivna båtar har jag börjat fundera på att följa det råd som jag fick i en annan tråd, angående svårstartad motor, att installera någon ventilation i kölsvinet/motorrummet. Nu har jag inget egentligt motorrum utan motorn står direkt ovan på kölsvinet med en huv i plywood i två delar således med en ”sarg” och en sitt-/bordsskiva. Hur är ventilationen löst i fabrikstillverkade mindre snipor? Kan man installera en ventilation utan att göra hål i skrovet? Vilka tumregler skall man följa? Jag kan återkomma med bilder som bättre visar det jag har försökt att beskriva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Satt in en flakt med sugslangen langst nere i kolsvinet (dock ej under spillvattenytan om du har lite av det som slaskar runt...) och ventilera ut luften hogre upp. I ditt fall gissar jag det kan vara svart att fa den over bord, men kan du fa upp dem sa att de i alla fall nodigt blaser bort over relingen sa tror jag du ar helt OK.

 

Annars - och mycket battre - sa kanske du kan dra en ventilationsslang (de ar normalt 3 eller 4 i storlek) langs propelleraxeln och som du sen drar upp i aktern. Har du ett litet dack kan du dra upp den genom en ventil som riktas akterut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,

 

Jag har en gammal träbåt med en Albin O-41 bensinmotor, denna har troligtvis suttit i båten sedan den byggdes på 50-talet. Båten har aldrig brunnit upp 2.gif\

 

Durkarna ligger runt motorn och över motorn är en huv av trä med ett lock. Den gamla hederliga lösningen för ventilation är att jag öppnar locket (tänkte sätta dit någon form av gångjärn eller pinne att luta locket mot), ett par minuter före start. Under tiden öppnar man alla kranar och gör en snabb koll av motorn. När man sedan startat motorn väntar man en liten stund innan man sätter tillbaks locket.

 

Tror att den stora motorrumsfläktvågen kom till när båtar som hade väldigt svåråtkomliga motorutrymmen började tillverkas.

 

När motorn väl går sugs alla ångor in i förgasaren och det blir sådeles ett undertryck som suger in frisk luft i motorrummet.

 

Skulle vara intressant att se statistik på i vilket skede dessa båtbränder är vanligast, när man bara ligger förtöjd, vid start eller under gång?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl ganska svårt att fixa till en ventilation eller vad tror ni?

Ytterligare en bild tagen från akten:

post-3783-1394234809,6099_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det är förhoppningsvis inte nödvändigt som Mattias skriver.

En bild till med backslagsspaken och motorhuven.

post-3783-1394234809,6662_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Båen är från det glada 70-talet och är säkerligen idag 30 år.

Har det inte hänt någnting pga ventilstionsproblem med den här båtmärket under dessa 30 år så behöver du säkerligen inte heller göra det.

Lägg ditt krut på något annat!

 

Lycka till!

Mvh

Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...