Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Ivansen

Väga gasflaskor

Rekommendera Poster


Är det någon som har en tabell som visar hur mycket gas det är kvar i en gasflaska med ledning av dess vikt? Jag har ingen utbytesflaska och söker efter en medod att avgöra när det är dags att fylla på *innan* den tar slut. Jag inbillar mig att med en bra våg så borde den kvarstående gasmängden kunna utrönas. Att skaka på flaskan och känna efter tror jag är vanskligt.


Just nu har jag en 2012 flaska, allstå en liten blåmålad grunka.

-Ivan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen tips!! Tack för en bra fråga och ett bra svar!! 20.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast mest exakt blir det om man letar reda på den på flaskan stämplade/målade TARA-vikten, då varje flaskindivid är unik!

Dock är skak-metoden inte helt fel, så länge det finns vätska, finns möjlighet till gas.

Allra enklast är det nog med en komposit(plast)flaska, eftersom man då SER vätskenivån... Finns dock endast 5 och 10-kilos (6/11)

/Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Att hålla på och väga gasolflaskan verkar omständigt. Skaffa en reservflaska som alltid är fylld.När den du använder tar slut, sätt

dit reserven sedan fyller du den tomma till nästa båttur.Så har jag gjort

i tiotals år,fungerar alltid. Kostnaden för en reservtub är överkomlig.

Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, som alla höll en osedvanligt hög kvalitet! Visst är det säkrast med två flaskar att växla mellan, men jag ville undvika utgiften nu eftersom jag kommer byta till komposit nästa år. Nu gäller det om min lilla 2012 räcker säsongen ut eller om jag åker på en sista fyllning.
-Ivan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nästa gång du kör slut på gas, ta då och placera flaskan i en spann vatten och mät med en tumstock hur djupt den flyter, eller rita en skiss.
 
Skriv upp det i loggbokens pärminsida.
 
Gör likadant när du kommer med den fulla flaskan. Nu har du en ganska bra måttstock på fyllnadsgraden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Iofs så har jag alltid en reserv flaska i båten. Men på våren kan det ju vara svårt att veta vilken som är full och vilken som bara är halvfull eller mindre ändå.

 

Då kan det ju underlätta att väga och avgöra vilken pava man ska börja med så man har en full i reserv istället för att ha den som är halvfull i reserv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forgus, Forgus!! Nu blåste du mig allt. En 2012-flaska väger 5,9 kg och har volymen 4,8 l. Innehåller 2kg gasol. Sjunker som en sten, alltså. Ligger i marvatten när gasolen är lite mer än halvslut. Men OK, sista 0,9-kilot kan man avläsa enligt ditt recept.

Sea Maniac

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jasså har du provat! Va kul. Jag har inte använt mig av det men misstänkte att det skulle vara så med fylld flaska. Men varför inte. Flytande flaska - då börjar bli dags att hushålla på gasen.

 

Typisk tangentbordsprodukt från min sida!

 

Själv har jag alltid en reserv.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej för ...jag har inte provat. Om jag hade stått där med en sjunken flaska i hinken hade jag nog iakttagit en generad tystnad. Resonemanget var en ren tangentbordskonstruktion, baserad på flaskornas vikt och volym. Skall komma ihåg att ta dina förslag med en liten nypa salt i fortsättningen. Men du har rätt, man kan ju få en koll på när gasen börjar sina.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej man ska ta allt,
med en nypa salt.
 
Men jag ska prova vid tillfälle och se. Det kanske är innervolymen du har uppgifter på så den flyter kanske lite mer än halvfull.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

orkar du inte skaka och känna om det finns vätska kvar eller väga den som man brukar, tara finns alltid stämplad.  du kan istället köpa ett gasolöga sätt mot flaskan och indikerar hur mycket du har kvar, fanns förr hos alla husvagnsfirmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...