Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gast01

Bygga brygga med stenkista

Rekommendera Poster

Hej,

Har sett ett par inlägg angående hur man bygger en brygga med stenkista men ingen som helt besvarar mina frågor.

 

jag har en befintlig kista i dåligt skick (ca 6-7m) som jag planerar att renovera (enligt instruktioner i tidigare inlägg) samt komplettera med en kort kista på ett par meter och en längre kista i vinkel. Små kistor som det refereras till i tidigare inlägg kommer inte att hålla (utsatt läge). Min tanke är att bygga den stora nya kistan på land och få den utlyft och fylld av någon med kranpråm. Mina frågor: Är det någon som har tips på var man kan hitta en detaljerad ritning/beskrivning på hur en stor kista byggs? Tips på var man kan få tag på virke i stockholmstrakten? och den gamla vanliga frågan, vilket virke ska jag använda?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

 

vi håller oxå på att bygga stenkistor. jag har en del bilder att skicka om du vill. angående virke så använder vi nytt tryckimpregnerat samt gammalt virke från gamla kistan(30 år)

 

När du bygger kistan på land är det viktigt att veta hur botten ser ut. Dvs nivåskillnaden vid kistans fyra kanter upp till vattenytan. När du sedan börjar bygga gör du det utifrån nivåskillnaden. Palla upp första kransen så att den motsvarar nivåskillnaden på botten där kistan ska stå. Sen bygger du på och minskar skillnaerna tills kistan är spikrak :)

 

Bygg kistan som ett tändstickshus och använd gängade stänger och bult

 

Jag är ganska dålig på att förklara. Fråga gärna om det är nåt.

 

En del säger att tryckimpregnerat bara är onödiga pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har sett ett par inlägg angående hur man bygger en brygga med stenkista men ingen som helt besvarar mina frågor.

 

jag har en befintlig kista i dåligt skick (ca 6-7m) som jag planerar att renovera (enligt instruktioner i tidigare inlägg) samt komplettera med en kort kista på ett par meter och en längre kista i vinkel. Små kistor som det refereras till i tidigare inlägg kommer inte att hålla (utsatt läge). Min tanke är att bygga den stora nya Hur gick det med bryggan. Du kan använda allabrygor.se på land och få den utlyft och fylld av någon med kranpråm. Mina frågor: Är det någon som har tips på var man kan hitta en detaljerad ritning/beskrivning på hur en stor kista byggs? Tips på var man kan få tag på virke i stockholmstrakten? och den gamla vanliga frågan, vilket virke ska jag använda?

 

Tack på förhand!

 Hur gick det tillslut? Vore kul att se bilder? Jag letar själv efter vad virket skulle kosta. Inte bestämt om jag ska testa göra själv eller köpa av ngn annan. Får nu offerter från allabryggor.se, ska bli intressant att se prisskillnad mellan leverantörer.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...