Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
patrik15

Importera båt från Finland !!

Rekommendera Poster

Är det ngn som har importerat båt från finland ngn gång .

Har kollat lite på en Aquador 23dc och med samma motor så är priset ca 120000:- billigare .

Men då så måste jag ju få båten till sverige med en transport ! Vad kan det kosta ? Alla garantier gäller. ce-märkning lär ju inte behövas !! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde faktiskt hem min båt själv till Sthlm.

Varför betala en massa i tull ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ingen tull. Både sverige och finland är med i EU, så man kan fritt handla grejer i valfritt land och föra över till nästa. Ingen tull, svensk moms eller andra avgifter ska tillkomma. Kostar gratis. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När var hur betalar man momsen om man kör över båten själv och ev köper av en privatperson?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper av en privatperson betalar du ingen moms. Det är ingen skillnad på att köpa en båt i Sverige eller i Finland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båtar mycket billigare i Finland? Spännande! Aquador är grymt fina. Vet du om deras 23wa lr dc är rymligast inuti? Köra hem den och korsa Östersjön det första man gör med ny båt låter ju som ett äventyr. I mitt fall skulle ju det bli kanalen också för att komma till Västkusten.

Var i Finland har du tänkt shoppa? Är dom 120000 billigare utan eller med den finska momsen?

(Kanske skulle hänga på och köpa en samtidigt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att klargöra något angående moms:
 
Är du en privatperson som köper en båt kan du aldrig dra av momsen.
Är du ett företag som köper en båt så kan du aldrig dra av momsen om du köper av en privatperson.
 
Är du ett företag som köper från ett företag i finland så behöver du aldrig betala momsen, den dras av direkt vid köpet från köpesumman. Säljaren ska givetvis ha ditt organisationsnummer så han kan redovisa. Sedan deklarerar du att du har köpt den från finland i din deklaration. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat på Aquador 23dc uppe i Vasa i finland , och dem säljer mycket båtar till svenskar . den kostar 71400 euro inkl moms x 9,30 =660000:- kr (800000:- i sve). Om man tar den från Vasa så går det färjor över Umeå det tar ca 3h , och sedan e det bara att ta den där ifrån . det går ju även ta den sjövägen ( kan inte vara så många distans ) .

http://www.aquamar.fi/swe/index.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...