Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Håkan

FINNS INTEGRERAD BADBRYGGA TILL SCANMAR 33?

Rekommendera Poster

Gäst Håkan

Är på jakt efter någon som kan tillverka eller har färdig integrerad badplattform till Scanmar 33, alltså plastad på akterspegeln, EJ rostfritt/teak etc. Såg i somras en Olsson 8:8 med Nyzeländsk flagg på Laesoe som hade detta, väldigt snyggt gjort, om du som äger den båten läser detta kontakta mig gärna. Mycket tacksam även för alla andra tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per Eklund

Jag tror att du kan ringa till Båtsystem i Fiskebäck och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Per Eklund

Jag tror att du kan ringa till Båtsystem i Fiskebäck och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gick det Håkan?

Blev nyfiken då jag också har en scanmar 33.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns till Albin nova. Kanske går den att sätta på en Scanmar 33. De är inte så olika i aktern.

Från Novaförbundets hemsida: Bergalunds snickeri. Här finns formar till den integrerade badplattformen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt ovan:, Dö-länge sedan trådskaparen väckte frågan, så den är väl redan löst för honom. Men forsätter här ändå om det är någon annan är intresserad........

Om man tänker montera en färdig badbrygga från en annan båttyp så bör man kolla både akterns böjning (radie) och så även lutningen på akterspegeln. annars blir det att kapa och slipa spackla rätt mycket, dvs svårt att få snyggt.

Jag har själv en Crown/Finngulf 39 där det sitter en fabrikstillverkad men eftermonterad badbrygga, som jag uppskattar grymt mycket. Har stor nytta av denna vid bad, upptagning av ankare, tilläggning och även då båten står på land så blir det inte lika högt med stege, eller som här på bilden i båthuset.

Enda nackdelen är att det blir lite sämre stuv och åtkommlighet under däck längst bak.

Att göra en egen form och göra den med de rätta vinklarna, lutning och krökning kan ju vara ett alternativ men rätt mycket pyssel. det kan även vara rätt knepigt att plasta fast den runt om, Man bör även tänka igenom åtkommligheten i samband med att man designar hur den skall se ut, troligen svårast att plasta fast längst bak i aktern.

post-10019272-1394237366,3857_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bild till på integrerad badbrygga.

Montrerade ankarspel i år och upplevde nackdelen med att det är trångt pga bryggan, men annars bara fördelar.

post-10019272-1394237366,4491_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat igenom de bilder jag har på Scanmar 33, ingen av dessa har integrerad badbrygga. Några har utanpåliggande stålrörs dito, men det var ju inte det som efterfrågades av trådskaparen. Se bild.

Snyggast är troligen att bygga ut hela aktern så den blir mer negativ, men det blir avancerat. Eller bygga delvis infällt- utstickande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Saxat från Novaförbundet hemsida. Har ett par vänner som gjort detta på sina båtar och det var inte svårt men de var tvugna att göra om diseltanken som var anpassad för orginalaktern.

Som ni ser är denna akter inte så olik Scanmar 33. Jag skulle tro att det går att använda den.

Varsågod!

Ombyggnad av akterspegel

Ja ! Då har den äntligen kommit.

Uppställd till beskådning i vardagsrumment inför vidare transport till båten.

border=0Upprinnelsen till det hela var den förfrågan Martin Lewenhaupt ställde i höstas om integrerad badbrygga till Albin Nova (genom denna site). Jag tyckte att iden med att bygga in badbryggan i aktern var intressant. Hade tidigare sett en av de nya Novorna med just denna aktern. Efter en del efterforskningar hittades de personer/företag som hade formen. Genom förfrågan på Nova-siten blev vi till slut fyra Nova-ägare som beställde var sin badplattform.

Kommer att beskriva arbetet allt eftersom det fortskrider med lite text och bilder.

Har båten inomhus så arbetet kommer att påbörjas snarast.

border=0Arbetet började med att skapa en mall på baksidan av den nya (integrerade badplattformen) akterspegeln. Med hjälp av mallen sågades ett hål något mindre än den nya akterspegeln.



 



 



 

border=0För att kunna komma åt att plasta och återmontera tank sågades ett hål på styrbordssidan. Nästa steg var att rikta in akterspegeln på rätt plats och skruva fast den, rita ut den exakta formen efter kanten för att få ett hål som stämmer för det slutliga montaget.



 



 

border=0Nästa steg var att ta bort tank, hyllor och den teakfanerskiva som finns längst akter ut i kojen.



 



 



 



border=0Nu var det bara att såga ut det slutliga hålet, slipa rent runt hålet för den nya plastfogen samt fasa ut kanten (dammigt!!). Därefter riktas/placeras akterspegeln med hjälp av monterings klossar, så att det inre plastarbetet kunde utföras.



Väl på plats återstår att slipa upp fogen och plasta även från utsidan, spackla, slipa, och måla om hela yttre kanten på akterspegeln, samt att återmontera allt inuti båten.



border=0

Här kommer bilderna på det färdiga resultatet av akterspegeln. Bilden är tagen på Stora Kornö (Väst Lysekil) på väg till hemma hamnen. Teaken på steget har jag ej skruvat utan ligger endast fäst med tätningsmassa. (Det har ju diskuteras läckage i teak på däck och i sittbrunn)



 

 

 

Hans Andersson 000117

 



Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är så fräck att jag lyfter denna tråd.

Intresanta inlägg av Cia

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då gör jag som Lintott rekommenderar, lyfter denna tråd istället:

Jag har en båt med negativ akter, en Conqubin 38, och skulle vilja bygga en integrerad badbrygga, en sådan som var populär på nya båtar på 90-talet.

hur gör jag då? jag kan inte använda en till t. ex. Nova för min akter är en bit smalare så jag måste nog bygga från schratch. hur går man till väga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog två huvudspår att göra det.

1. Såga hål i aktern o bygg med divynicell, glasfiber o polyester/epoxy. Det går rätt bra att bygga grundstrukturen med plattor, slipa till formen och sedan plasta på ut och insida. Slutför med topcoat, slipning och polering - polering - poler....

2. Malla av akterspegelns krökning. Bygg en negativ form enligt akterns krökning och bygg en negativ badplattform som kan snickras samman av byggplyfa eller vad du har. Spackla, slipa, polera - polera - poler...  Stryk på släppmedel i formen. Måla gelcoat inne i formen och plasta upp din badplattform. Därefter fortsätter pillejobbet med att passa in i det hål som du sågar ut i aktern. Plasta fast. Spackla o slipa. Topcoat över hopskarvningen. Slipa, polera - polera..... (Det här är ju ungefär vad den tidigare tråden med Scanmar33 gjort)

När man bygger One-off-båtar så gör man oftast enligt metod 1.

Jag förutsätter att du tittat på många badplattformar för att ha bestämt utformningen (Bredd, stegdjup, steghöjd...)

Hur du plastar o hanterar gelcoat/topcoat finns det många trådar om. Sedan kommer snart diskussionen om du ska använda polyester eller epoxy. Det har också avhandlats i många trådar som du kan hitta med sökfunktionen (den frågan har lite av religion över sig...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra tips. tar gärna emot fler.

Spontant tror jag att min förmåga bara klarar av alternativ 2. 

Det alternativet innebär ju också att det arbete som tar längst tid och är svårast kan ske hemma i källaren. det är ju ett stort plus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags att lyfta denna fråga igen, speciellt för Scanmar 33. Finns det någon som faktiskt har gjort detta på denna båt?  Bilder och erfarenheter vore jättebra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns ett liknande projekt på en Scampi: http://www.scampiforbundet.se/tips/inbyggd_plattform/inbyggd_plattform.htm

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ser att killen som startade tråden antagligen bytt båt vid detta laget men om jag hade en Scanmar 33 och ville titta på att modifiera aktern med en integrerad plattform så skulle jag börja med att kontakta Mr Scanmar, Nils-Eric Olofsson på Scanyachts eller gå med i Scanmar-Scanner Förbundet och dår gå ut på forumet för att se om man kan bli ett gäng som gör en gemensam insatts.

Scanmar-Scanner Förbundet

Scan Yachts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...