Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Yadis

Ryds Camping

Rekommendera Poster

Jag har grottat ned mig i Ryds Camping i jakten på min första båt och då fått fram en del fakta om hur man årsmodellbestämmer den, samt max motorstyrka. Så tänkte bara dela med mig. 

 

 

röd-orange skrov (gäller alla ryds) 

73-74 

 

blå skrov (gäller alla ryds) 

75-76 

 

gul skrov (gäller alla ryds) 

77-79 

 

2 st sidorutor i kabinen 

74-75 

 

max 50 Hk 

73-74

 

Max 65 hk

75 

 

max 85 Hk 

76- 

 

Tillverkningsnumret under relingslist på styrbord sida:

de två första bokstäverna anger tillverkningsår(gäller alla ryds),

EF -93       EU -94       ES -95       EC -96 

 

alternativt anger de sista tre siffrorna tillverknings- och modellår.

tillverkningsår -97        7        98 modellår -98 

 

 

Det nya, bättre skrovet kom alltså 1976. Och JAG TROR(nån som VET?) att 1976 kom också fast bensintank samt att den blev godkänd av sjösäkerhetsverket(osänkbar).

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Dina fakta är inte rätt angående årsmodell 1975.

Nytt skrov från år 1975. Högsta tillåtna motorstyrka 65 hp.

Se bifogad broshyr.

 

Waxholm 4

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Liten rättelse.

Det står ju inte att det är nytt skrov från år 1975 utan det står att, Skrovet har ändrats - tål starkare motorer, dvs som du dock skriver att den nu har högsta tillåtna motorstyrka på 65 hk.

Jag äger en 75:a (som också har den plåten med max antal pers samt max motrostyrka), som också följdaktligen har den äldre skrovmodellen. Den nyare å mer rakare kom med 76-års årsmodell

Mvh

Laand

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att det är 1976 som är året då det nya skrovet kom, dvs det skrov som rekommenderas i många tester(läst massor med tester).

 

Mycket av mina fakta är taget från ryds hemsida, bland annat att max 50 hästar fram till och med 1975. Så ryds säger emot sig självt angående årgång 75 eftersom broschyren säger 65 hästar.

 

http://www.rydsbatar.se/Nav.aspx?pageid=145

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Ryds Camping från 1975. Den är godkännd för 7 personer och 65 hk motor av sjöfartsverket.Den har flyttankar och inredningen är snarlik 76:an. Jag har 60 hk på min och den har en maxfart mellan 25 och 27 knop beroende på last. Den har inga tendenser att överplana utan känns väldigt lugn och stadig. Brukar köra i ca 20 knop som marsfart. Däremot är den ganska stötig i sjö. Jag tror nog att skrovet utvecklades hela tiden i början av campingens levnad och säkert var något ändrat i skrovet till årsmodell 76. Men det var nog större skillnad mellan 74 och 75 i varje fall vad man kan se med blotta ögat.

Skickar med några bilder på två 74:or och en 75:a kolla in stävformen.

mvh waxholm4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för infon.

Det står 2 olika uppgifter på ryds.se. I broschyren för 1975 så står det max 65 men på länken ovan står det max 50. Men nu har jag ändrat första inlägget avseende antal hästkrafter för 1975.

 

Angående skrovet så utvecklades det säkert hela tiden, men nästan samtliga tester jag läst rekommenderar skrovet som gjordes med början 1976.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har du en Ryds camping nu?

 

Jag funderar på en sådan.

 

Såg idag flera på blocket.

 

Den som såg finast ut på bild är blå och har 2 sidofönster men skall vara från 78 enligt annonsen.

 

Kan inte stämma då? eller ?

 

Bifogar bild

post-10001550-1394235385,4311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej den båten är en -74 eller 75. det kom ett bättre skrov -76  de årsmodellerna har en stor sidoruta kolla min sjöbod där ser du en -76. 77-79 så var skroven gula därefter så tror jag att de var vita 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte skrovet är omålat så är det definitivt en 75a. Som föregående talare sa, köp 76 och senare. Helst med minst 70 hk motor på den, gärna mer(max är 85 hk).

 

Det är för övrigt få campingar på blocket som har korrekt årsmodell angiven.

 

Denna är väl fin(en 76a(om inte skrovet är ommålat) med lagom stor motor)?:

http://www.blocket.se/vi/15484282.htm?ca=8_s

 

 

Senast ändrad av Yadis | 16 mars 2008 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jättefin

 

men det står 1982 men camping gjordes väl bara till 1979 och ersattes av 560 ht 1986?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Som sagts, få anger rätt årsmodell på blocket på ryds camping. Inte så mycket fusk, utan mer att dom själva inte har koll.

Blåa skrov gjordes bara 75 och 76, därför är jag nästan 100 säker på att detta är en 76a(blått skrov och hel sidoruta).

77-79 var skroven gula och sen efter det vita(på 560 ht), tror jag)

 

Här finns de flesta gamla modeller och deras broschyrer:

http://2007.ryds.se/Nav.aspx?pageid=326

 

Info om skrovfärgerna:

http://www.ryds.se/kuriosa/Braattveta.aspx

 

 

 

Senast ändrad av Yadis | 18 mars 2008 | 00:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Nu hittade jag en ny ryds igen

 

denna gång en 77a med en 90hk mercury 80-talsmotor

 

Vad tror du om denna. Ser fin ut

\Smile\

post-10001550-1394235393,1863_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej  det är inget fel på båten

kanske lite gamal motor i förhållande till priset

 

har ingen egen erfarenhet av de mercury men enl vad jag hört så är de rätt så törstiga

 

jag har en Yamaha F 80 på min camping -76

det är ungefär vad man bör ha  då blir båten riktig rolig att köra

 

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade lite alternativ

 

Ryds 56HT camping 1984 med Johnsson 70 hk 1984  = 70000

Ryds camping 1976 med Johnsson 60 HK 1984 = 42000

Ryds camping 1976  med Evinrude 70 hk 1989(uttagen 1990) 67000

 

Vad verkar vettigast?

Lutar åt det sista alternativet.

 

Bättre med en nyare motor än en nyare variant av båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

här kommer bilderna på båtarna jag skrev om nyss

 

 

post-10001550-1394235422,9473_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr hamnade dom i fel ordning, den översta är 76 an med motorn från 89

mittenbilden den billigaste båten med motor från 84(60 hk)

och den sista är den nyaste båten men med motor från 84 (70hk)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte att det spelar så stor roll om motorn är från 84 eller 89. Det är mer beroende på hur de är skötta och hur mycket de har använts...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

60 hk är för lite så kör på nån av dom med 70 hk.
Som du säkert redan sett så är nog bara den första en 76a. Den mittersta med gult skrov är en 77-79 och den vita är ännu nyare(kollade på blocket o dom skriver mycket riktigt att det är en 84a).
Den sista verkar bra, dessutom ståhöjdskapell. MEN, varför skickar dom med trycktankar? Borde finnas fast tank på den?

 



Senast ändrad av Yadis | 14 april 2008 | 10:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vad tror du om en sen 70 talare med en Yamaha 4 takt 99 (uttagen 00) 50HK

Ger en 50 hk 4 takt samma prestanda som en 70 hk 2 takt från 80 talet ?

65000.- är det vettigt?

Såg också en en 77:a med en 80hk Yamaha från 88 för 60000.-

Har varit och tittat på den båten som var från 84 56ht som jag skrev om förut, den var fin men motorn Johnsson 70hk från 84. Dom begärde 70000 men dom var medvetna om att dom låg högt och prutmån fanns. Är 50000-55000 vettigt att bjuda?

 Motorn var välskött och kvitto på senaste service med slangbyte impellerbyte mm gjort i nov 06. Motorn vinterförvarat i garage och konserverad varje vinter.

 



Senast ändrad av torsan | 22 april 2008 | 00:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar som att en 76 o nyare med en 2-takts motor från tidigt 80-tal på cirka 70 hk brukar ligga kring 50 000 kr. Om sen motorn är nyare, båten speciellt fin eller nytt ståhöjdskapell osv så kan priset gå upp. Är motorn väldigt mycket nyare så går priset upp rejält. En ryds camping helt utan motor(o utan trailer) brukar gå för kring 20-25 000 kr,

50 hk 4-takt tycker jag låter lite. Nån här på forumet har 60 hk 4-takt och med en viss propeller så är han nöjd med fartresurserna.

Jag gav 45 000 för min 76a med en 76ans 70 hk, trailer(30 kärra) och en extramotor(2001a) på 4 hk. Båten i bruksskick. Men det var på hösten. Han begärde 55 000 från början.

Mitt råd är, provkör dom du är intresserade av och var några vuxna i båten. Scanna av blocket o se vad andra liknande ryds camping går för så har du snart koll på vad olika campingar borde säljas för.

77an med Yamaha tycker jag personligen låter fin o priset verkar inte i överkant, förutsatt att motorn är i fint skick Om du sen kan pruta lite... 
Edit: Kollade på denna 77a på blocket nu o den ser ju jättefin ut på papperet, ståhöjdskapell som ser fräscht ut. Dessutom fäste för extramotor. Försök få med trailern i priset, och extramotorn :)

Lycka till!

 




Senast ändrad av Yadis | 22 april 2008 | 01:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha F50 från -99 är nog i klenaste laget till Campingen, 99:an är en förgasarmotor och den är mindre att åka med  än nya EFI modellen, Däremot så räcker F60 EFI i styrka och ger även godtagbar toppfart. 

//bebr



Senast ändrad av bebr | 22 april 2008 | 12:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok

Vad tycker du om

Ryds camping 1976:a med Evinrude 89a 70 hk

som ligger på Blocket. Den ser fin ut.

Är en Yamaha 88  80hk bättre än en Evinrude 89.a 70hk.

Båten med Evinrude ligger nämligen i rätt landsdel......

Vad jag kan se så kan man köpa begagnade motorer från mitten 80 tal för 10-15 tusen

Då borde man betala max 40.000 totalt om inte båten är extra fin, fint kapell mm kanske även trailer

 

Ryds Campingen vi var och tittade på var 56ht den lite nyare modellen med vitt skrov från 1984 och den hade ett alldeles nytt och fint kapell också dock utan fönster. Fönster är väl bra men slits kanske hårdare. Kan man köra med kapell uppe? Om man har fönster och vädret är skit ?

Jätte mycket tack för alla bra och klargörande svar från proffsen på denna sida !!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Motorvalet är nog mer en smaksak. Kolla vilka motormärken din återförsäljare handhar, det är viktigare.

Rätt landsdel är väl av en mer av bekvämlighetsgrad. För 100 mil kostar ca 1300 kr i bara drivmedel, vilket i sammanhanget torde vara av underordnad betydelse. Utebliven arbetsinkomst samt fördyrade levnadsvana (äta ute) är dock inte inräknat.

Du kan säkerligen få en sån motor för ca 10-15' men att därmed få en Ryds Camping för max 40' tror jag inte att du lyckas med om slitaget på ekipaget är normalt. Det blir dyrare.

Ja, du kan köra med kapellet uppe. Inga problem. Sikten blir tyvärr sisådär pga av att det är ingen vanlig ruta du tittar igenom utan en plastruta å den är inte lika klar. Oavsett om jag har full speed eller tuffar på inne i hamnbassängen så kikar jag fram under kapellet oavsett regnet.

Lycka till!
Mvh
Laand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lättsåld var tydeligen campingen med 50hk 4 taktaren, den försvann från blocket nyss.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv Evinrude men har bara fått för mig att 80-tals Yamaha är väldigt driftsäkra och är eftertraktade. Skulle själv gärna ha en Yamaha.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har sett en Ryds 570 ? på blocket men hittar ingen sådan på Ryds sida, endast 570Dc och den ser inte alls ut så som på bilden.

Den skall vara 1986 men??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Torsan, du får nog mer svar om 570 om du skapar en egen tråd om den. Jag kan inget om den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick mycket funderingar runt det jag har läst på det här forumet. Jag försöker lista ut vad min far har för årsmodell på sin ryds camping. den infon jag har på den är följande.

Vit skrov med typ rosa aktig överdel.

Har en typ skylt som säger rekomenderad motor styrka är 10-50hk alltså inte max antal hästkrafter på motorn typ model på skyllten säger 1045, max passagerare 7, den väger 450kg, storlek 565L, 220B.

Den har Stora sido rutor ej dubbla.

Så med info som jag har läst på forumet så verkar inget alls passa in och vi har tänkt hänga på en 70hk motor nu men vet ej om det kommer funka på båten om den nu är för gammal för den motor..

så om det är nån som kan hjälpa mig så är jag tacksam.

 

Mvh Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...