Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Joda8100F

Motorolja

Rekommendera Poster

Någon som vet en bra motorolja (till MD40) till ett bra pris, i eller nära Göteborg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har någon nån liknande länk till Mercruisergodkänd olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Olja är olja är olja.

 

Jag kan för mitt liv aldrig förstå varför man skulle köpa Volvo-olja till en Volvo, Saab-olja till en Saab eller Mercruiser-olja till en Mercruiser. Om det inte är för att man vill betala lite mer för sin olja då.

 

Visst finns det olika kvaliteter av olja, men jag tror inte att en Mazda behöver Mazda-olja.

 

Det är ju bara ett påhitt av tillverkaren för att kunna tjäna lite lätta extrapengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ju inte att man har en olja som bara fungerar till Volvo, eller Yanmar o.s.v.

 

Men därimot så är det olja som är testad och rekomenderad av tillverkaren.

 

Du kan säkert hälla i vilken olja du vill. Samma sak som att köpa bromskivor till en Volvo hos Biltema.

 

Du får vad du betalar för.

 

//Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Njaa, jag tror definitivt att det är mer skillnad på saker såsom bromsskivor (som tillverkas från scratch så att säga) och olja.

 

Men det är samma sak där, jag skulle aldrig köpa originaldelar om man kan köpa något på Micro för halva priset och spara X antal tusenlappar. Biltema litar jag inte på för annat än olja, eltejp och liknande. Buntband är billigt och bra där. Men reservdelar till bil köper jag hellre på Micro eller Mekonomen, lite dyrare men bättre kvalitet.

 

Spolarvätska spelar liksom ingen större roll om det är Volvos spolarvärska eller från någon annan tillverkare. ;) Men visst påstår Volvo att man bara ska använda spolarvätska original, för dyra pengar...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är onekligen så att man får det man betalar för. Så gäller säker för olja också. Men det är ju så ibland att man kan hitta guldkorn, med andras hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hitta guldkorn...

 

Köp Agrols oljor!

Finns på Odal, Granngården, Svecon, mm.

Kanonoljor till bra priser.

Har du möjlighet så köp 20-liters dunkar... Då blir det ännu billigare per liter.

 

Hur Biltemas oljor är vet jag inte.

Men jag vet att det inte är värt att köpa det dyraste du hittar och tro att du ska tjäna på det i längden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetrådar tenderar att bli långa.
 
Alla har blivit lyckliga med sitt val av olja. Den som kostar på sin motor mycket köper den dyraste oljan och motorn fungerar kanon.
 
Den som köper den billigaste oljan tycker han gjort en god affär som fått 4 l för 79:- och motorn går kanon.
 
Ingen kan påvisa att motorn har slutat fungera i förtid för att oljan har varit av dålig kvalitet. Så fortsätt köpa den olja du tycker är bäst. 79:- eller 500:- Motorn går lika bra.
 
Det här kommer att motsägas av oljesäljare och branschfolk av naturliga skäl.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag frågade efter Mercruisergodkänd olja var att båten är ny och jag följde rådet från instruktionsboken angående lämplig olja. Allt för att slippa problem med garantin vid ev. motorkrångel.

Jag tror inte Penta-godkänd olja skulle vara skadlig att hälla i, ville bara göra det smidigast möjligt för mig själv 21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En olja med rätt klassning enligt instruktionsbok, från en känd leverantör, från den med bästa pris (på just den)

Då har man gjort bra oljeköp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag svära.

 

Köper rätt billig olja på Bil Tema eller liknande ställen, men jag byter när jag har kört i 50 timmar.

 

Innebär ny smekande olja i motorn för jämnan och den är knappt mörk när jag byter 21.gif\.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och din olja smörjer troligen bättre hela tiden än vad dyra oljan gör strax innan dom byter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det 26.gif\ om man håller strikt på ungefär 50 timmar.

Man funderar inte på om oljans egenskaper har försämrats under 50 timmar.

Är en billig försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker nog närmast på när man byter olja, man brukar ju byta på hösten och det är väl då som (det stora vemodet rullar framsmiley-cry.gif\) oljans egenskap kommer fram, typ att hänga kvar på metallväggarna i vinter, bryta ner syra och motstå oxidation o.s.v. Jag vet inte om alla oljor har dessa egenskaper, eller om dom billigare oxå har detta, men det lutar klart åt VP:s egen olja än så länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...