Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Namkong

Vilken tjocklek på lina!

Rekommendera Poster

Tjena på er!

Vill höra era åsikter på flätlina resp nylonlina när det gäller trolling. Har precis börjat köra trolling med djupriggar och spöhållare, det är främst gös och gädda som är målet. Vill ha era åsikter på vilken typ av lina ni föredrar för detta fiske och vilken tjocklek man ska välja.

 

Skitfiske på er.

 

Namkong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar flätlinans stummare känsla när man handhåller spöet. Man känner direkt vad som händer och det är lättare att kroka fisken. Om man trollar med mycket lina ute så blir det väldig gummisnoddeffekt. Särskilt vid gösfiske när man ofta kör långsamt blir det nog mer svårkrokat med nylon.

Men om man trollar med många spön i lite högre fart (typ lax) och några linor går ihop så är det lättare att reda ut med nylon tycker jag.

Alltså kanske lite olika beroende vad man fiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Fördelen med flätlinan är störst vid spinnfiske och möjligen göstrolling med låg fart. (som redan nämts)

När det gäller djupriggs fisket är det ju vid krokningstillfället troligen avståndet mellan utlösaren och betet som avgör vinsten med en stum lina. Ofta är det så kort att en nylon med skaplig kvalitet inte påverkar kroknings förmågan. Då är nog nylonen mer lätt arbetad med på riggarna.

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har trollingfiskat rätt så länge  kör bara med nylon 0.35-0.40

ena anledningen som jag ser att använda flätlina är om rullarna ej tar önskad mängd lina.  

fiskar du bara gädda,gös,lax i vänern & vättern så räcker det med 200 m lina

 

skall du däremot till blekinge eller nynäshamn & fiska så krävs det större linmängd

 

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör också enbart med nylon 0.38 mm.

Flätlina ska man visst inte köra med när det är minusgrader.

Flätlinan slits tydligen mycket mer i spöringarna än nylonlinan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...