Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Nyborjare

klass 3 hänglås,bygel kätting meningslöst ??

Rekommendera Poster

Det är säkert bra med detta lås, försäkringsbolagen kräver ju detta på en del båtar, visst sen skaffar man det och lägger kättingen runt bryggan på bästa sätt, bara det att det kan aldrig bli bra bryggor är som bekant av trä, en 12-volts portabel ( tysta) sticksåg så är kättingen oftast fri på 2 minuter, har kollat på en del båtar som ligger alla har kättingen runt trä och i mänga fall finns det inget bättre, ingen metalla eller annat som är stabilare. HUr brukar man säga kjedjan blir inte starkare än den svagaste länken kanske något för försäkringsbolagen att tänka på

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Intressant fråga.

 

Om du har gjort vad som krävs ang kl 3 lås på din båt så gäller stöldförsäkringen.

Detta beskedet fick jag av länsförsäkringar i hässleholm om min båtförsäkring när jag ställde samma fråga.

Har hela vägen klass3/4 tills man kom till kajen där man får nöja sig att låsa kättingen i en simpel galvad tunn ögla vid en betald båtplats i småbåtshamn. 

 

Ska få det skriftligt bekräftad från LF.

 

Men visst det känns ju inte så betryggande.

 

hälsningar

Paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Lånar tråden lite.

 

Jag tänkte köpa Klass3-kätting på Clas Ohlsson.

 

Men vad har ni för hänglås till era kättingar?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej, men det framgår väl om det är ett kl:3 lås. jag köpte mit hos en låssmed.

hälsningar

paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vissa Försäkringsbolag kräver 3 lås men gäller inte om man låser i bryggan! Men du kan låsa i en bräda på land och då gäller försäkringen

Sjukt9.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla.

 

Tyckte också det var lite märkligt med vilkoren, och man vill ju veta vad som faktiskt gäller när olyckan är framme så det inte kommer obehagliga överaskningar. 

 

Se till att ni får skriftlig om vad som gäller från ert försäkringsbolag.

Det borde vara självklart att få reda på när man betalar en premie.

 

hälsningar

paul

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Vi köpte ett klass 3-lås på Clas Ohlsson, dom har Assa klass 3. När det gäller fastsättning i brygga eller liknande så fick vi beskedet av försäkringsbolaget förra året att man i princip kan lägga kättingen över en spik! Dom ställer inga krav på infästning.

Håller med tidigare inlägg - vid de flesta bryggor så är ju båten ändå loss efter en minut eller mindre med en motorsåg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sea & Snow er en klasse 3-lås.  Den har bare et problem, og det er rust.  Min begynte å ruste (bøylen) etter 2 år.

Så vidt jeg vet får du ikke rustfrie låser i klasse 3.  Klasse 3 låser må nemlig være av herdet stål, og det kan man ikke gjøre med rustfritt.  Det samme gjelder forsåvidt også kjettingen, min Gunnebo-kjetting i klasse 3 er også angrepet av rust.  Klasse 3-kjetting kan bare forsinkes elektrolytisk, ettersom en varmforsinking vil ødelegge herdingen.  Så skal du gjøre forsikringsselskapet fornøyd, må du desverre leve med rusten (i saltvann).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en klass 3 kätting från en infästning i strandlinjen som går först till halva bryggan (under) där jag har den ihopkopplad med en kätting till som leder till öglan vid bryggans bortre ände. I den öglan har jag klass 3 kätting till båtens stävögla.

 

Blev ganska dyrt att ha så många meter klass 3 kätting och totalt 3 st klass 3 lås blev jag tvungen att ha för denna lösning men jag tyckte jag ville att göra det lite svårt för ev småtjuvar och så. De mer välutrustade tjuvarna sågar ju igenom en klass 3 kätting i ett nafs ändå.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paul !

Nog får du ett vilkor i samband med tecknande av försäkring ( klokast före)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nissed

Hur menar du nu, ska man svetsa fast kedjan??smiley-laughing.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag menar att det tar en väldigt kort stund att svetsa av en klass3 kätting. Ytterligare en något längre stund att svetsa av bultskallarna som håller motorn, svetsa av teleflexkabeln skruva bort motorstyrlådan och bära iväg med alltihop.

3 motorer på 2 år för min del... :-(

 

Gav upp små båtar med utombordare, nu är det ingen jäkel som snor motorn ur min Saltö. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen finns det kylspray och sedan knackelibank sedan är båten el. motorn borta och en stor självrisk å en massa elände stundar.

 

Finns laddningsbara kapmaskiner.

 

Kompisen åkte norrut för någon vecka sedan och på ett ställe där det brukar finnas en fartkamera (30 Km) stod det en skyllt med texten SOV GOTT.

 

Troligtvis så kapas dom med laddningsbara verktyg och tyvärr så kan dom användas till skadegörelse på båtar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt befängt att man ska ha klss 3 i kätting , ögla, motor men kan fästa den i bara en spik och då gäller försäkringen. Utan klass 3 ingen ersättning. Detär ju hur korkat som helst. Länsförsäkringar svarade mig när jag ville ha reda på vad som gällde att det är båten det gäller inte fästanordningen som den sätts i. Man ska tydligen kosta på flera tusen för att försäkringen ska gälla men man ställer inga krav på vad båten ska sitta fast i. Lättförtjänta pengar i premier för försäkringsbolagen. Snudd på ocker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur menar du då lättförtjänta pengar ? dom lämna ju rabatt om du har kätting ! dom som tjänar pengar är väl de som säljer kättingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lagt den godkända kättingen genom trät, runt stommen i bryggan vilken består av järnvägsräls. Med därtill godkänt hänglås så tycker jag att jag har gjort vad man kan begära...men buset har lösningar på precis allt 5.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LÄSVÄRT: (jag kom på det själv! smiley-laughing.gif\)

 

Eftersom där är OK att låsa runt en fastspikad bräda, så är skillnaden inte stor till att låsa runt en löst liggande bräda...

 

...och om man låser runt en lös bräda kan man ju lika gärna låta kättingen hänga fastlåst från öglan rakt ner i vattnet...

 

...och eftersom kättingen då är helt meningslös, kan man lika gärna låsa hänglåset direkt i öglan UTAN kätting...

 

...och om man sätter ett hänglås direkt i öglan så spelar det ju ingen roll var öglan sitter. Det blir ju inte svårare att stjäla båten för att den sitter i fören. Man skulle lika gärna kunna sätta öglan i ett stuvfack eller liknande...

 

...och om man ändå har öglan med hänglås fast i ett stuvfack så kan man ju lika gärna låta öglan och hänglåset ligga lösa i stuvfacket...

 

...och nu kan man ju lika gärna lämna öglan och låset hemma. Finns ju inget syfte med att köra runt med en dyr klass 3-ögla och ett dyrt klass 3-lås liggandes i båten. De kan ju bli stulna. 8.gif\ Bättre att förvara dem hemma i ett låst garage...

 

...Nu kan man ju ifrågasätta varför man skulle köpa dyr kätting, ögla och lås, om de ändå bara ligger hemma i garaget. Men det kanske är just kvitto på dessa prylar som försäkringsbolaget kräver, för inte kommer de väl och besiktar båten med dess lås vid bryggan!?

 

Ponera nu att båten blir stulen, eftersom den ligger helt olåst vid bryggan: Du visar upp dina kvitton för försäkringsbolaget, du får dina pengar som båten var värd (förmodligen lite för lite) och sitter nu där hemma mitt i sommaren utan båt!!

 

Till poängen: Hade det inte varit bättre att låsa sin båt efter bästa förmåga för att få behålla den? Man kan väl sammanfatta det som att om man vill behålla båten så låser man den väl, om det kvittar så kan man strunta i att låsa den, MEN se till att man har en bra försäkring samt kvitton på dyra låsprylar!!

 

21.gif\ 

 

/Marcus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad gäller för båt som står på trailer?

 

Räcker ddet med kullås?

 

mvh mutto

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp det räcker med kullås, alt. en kedja dragen genom ett av hjulen. Har kollat detta nyligen med If eftersom jag i våras blev ägare till en bowrider med inombordare och trailer. Jag blev rätt förvånad över de släpphänta kraven -- jag behöver inte låsa någonting över huvud taget när båten ligger i sjön. Tändningslåset är det enda som avhåller vem som helst från att bara hoppa i båten och åka i väg. Och tändningslås brukar inte vara svåra att komma till tals med.

Och jag har skriftligt på detta från If.

Men samma har ju gällt för bilar i många år. Det är ju först på sistone som billås, tändningslås och ev. larm blivit så bra att det åtminstone blivit en sport att stjäla en bil. Jag hade en sliten nyckel till min gamla Saab 99. Den kunde man öppna de flesta Saab 99 med.

Satte ändå min gamla kl 3 kätting och lås i handtaget vid badbryggan och i järnringen på den murkna gamla brygga jag ligger vid. Bara för syns skull.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo precis, man låser väl inte fast båten för att försäkringsbolagen ska vara nöjda. Precis som du sa, ju bättre man själv ser till att låsa fast den ju mindre är ju risken att någon tar den.

Det börjar lukta försäkringbedrägeri här tycker jag..smiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OBS!!! Det krävs att kullåset är godkänt av försäkringsbolaget (eller egentligen SSF), annars gäller inte försäkringen, eller man frå reducerad ersättning. Används inte godkänt kullås måste man komplettera med sin klass3 kätting och lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...