Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Yadis

Total nybörjare

Rekommendera Poster

Har fått för mig att jag ska skaffa båt tills nästa sommar och är nu anmäld för att läsa till förarintyg på medborgarskolan i höst.

Har glott runt på båtar och gillar Albin 21, Joda 24, Folkparka eller liknande.

Men frågar mig om detta är lämpliga båtar för en total nybörjare som knappt varit på sjön förut. Kommer jag krascha in i andra båtar i hamnen och få panik när det blåser över 5 sekundmeter? Ska jag skaffa nåt mindre som Saga 20 eller liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Jag är också ny här så vi kan hjälpa varandra.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket monster till båt(Azimut 52) du hade! Och är total nybörjare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan


Hej!

 

 

Jag har inte köpt den än men nästa vecka kanske. nu har jag en 39 fotare med 2 bensin motorer i  men jag är ny här på sidan.  en del är snälla en del är elaka bara så du vet men det är inget att bry sig om, vi kan hålla ihop.

 

 

 

Mvh Räkan 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokt att gå utbildning Yadis.

Tror inte någon av de båtarna skulle vara något problem, beror väl mest på hur du är som människa, lkugn och inte jagar upp dej i första taget så är dte lugnt.

Lycka till :)

Jadu Räkan, din sjöbod börjar se prydlig ut, varför har du ingen vattenskoter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Hej Jimmylars  jag tycker inte om dom skotrarna dom kör som galningar runt runt runt  man blir yr i mössan av dom.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yadis och välkommen till forumet.

 

Det är precis så som Jimmy_Lars säger att det är bara att ta det lugnt i början och lära sig hur båten man har beter sig i olika situationer så ska det inte vara några problem.

 

Alla har vi varit nybörjare någon gång och fått lära oss hur saker och ting ska gå till och hur man ska agera för att framföra sin båt på bästa sätt.

 

De båtar du nämner har jag själv ingen erfarenhet av, men är övertygad om att du inte kommer ha några problem med att manövrera eller hantera dom.

 

Mycket klokt av dig att skaffa förarbevis också tycker jag. Man får lära sig mycket mat nyttigt där om navigation, sjösäkerhet och säkerhet ombord.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Yadis!

 

Ny för idag på forumet är jag... men haft olika sorters båtar se´ n mitten på 70-talet...

 

Joda 24 är en trevlig båt, men hade jag varit som dig, så hade jag satsat på en mindre båt i början för att få lite sjövana... Att gå på navigationskurs är mycket bra, men man lär sig inte att hantera de många vettvillingar som ju de facto finns på sjön, och de tenderar att bli fler... Många av dem har stora snabba båtar, trots att de är totala nybörjare på sjön, och inte vet vad vanligt sjövett är. Skulle du få panik i hamnar, eller någon annanstans där du skall lägga till, så är det lättare att häva med en mindre båt. Med mindre båt menar jag båtar i klass från 4,5 meter upp till c:a 5,75 meter... alldeles utmärkta att lära sig med. Det finns en hel uppsjö med kabinbåtar i dessa storlekarna, de flesta bra.

 

Detta var bara synpunkter från mig, du gör naturligtvis det valet som du själv vill... men jag ville bara förmedla lite erfarenheter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.


 

Enig med Keddy, köp en dagstur båt och prova på före du byter upp dig. Det är mycket kring att vara båtägare. Själv köpte jag en 18 fots styrpulpet, mer för att jag inte riktig gids böka så mycket på vår och höst. Har några kompisar som har rejält stora båtar, och det är mycket med båthus och andra saker som ska göras i ordning före säsongen börjar och sedan när den slutar. Nu kör jag ner med båtvagnen och sen är det 300 m. hem till gården. Men vi är som tur är, alla olika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar du räknar upp låter som fina nybörjarbåtar för mig. Mina föräldrar köpte sin första båt 1976, en Folkparca. Funkade fint för dem med två småbarn i (tre var jag då och lillbrorsan ett år) trots att de saknade egentlig sjövana. Båtarna du räknar upp är inte speciellt snabba, så du behöver inte vara orolig att köra på andra båtar, du hinner garanterat rätta till situationen om något verkar galet. Ta det bara lugnt så ordnar sig det mesta. Har du dessutom tagit förarbeviset kommer allt vara under kontroll!

 

Köp båten och njut av skärgården och havet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Albin 25 är en fin båt jag hadde en sådan för länge sen och jag tyckte om den.

 

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan tro att räkan redan köpt båten för över 3 mille när man tittar i hans sjöbod!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

jag har inte köpt den båten änu men jag skall åka nästa vecka och titta på den och är den fin så köper jag nog den tror jag. det står i ett annat inlägg som jag har låst för endel va inte så snälla där så jag ville inte förtsätta så det blev bråk.men jag har haft en albin25 73a den va fin att åka  i vi fiskade mycket på den tiden och fick mycket fisk också. en gång fick jag en stor gös men det va i en sjö i småland hos en släkting som har ett torp där.vi brukade lägg ut rev för att få ålar som vi flådde och stekte sen de är gott.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä nä räkan.

Har du startat denna tråden bara för att bara du kan stänga den.

Inte värt att jobba sig då du har nyckeln.

Ta den andra i stället med guldpengarna.

Eller den med 1 miljon pengar.

 

Rek. till alla för risken är stor att rullgardinen åker ner... som sagt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

 

Du börjar bli pinsam.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst rakan

Hej!

 

Haha  roligt sagt men den heter sundream I den hete det när jag köpte den det  är en båt från utlandet från början,  om man döper om båtar sjunker dom ju säger endel.

 

hoppas inte den nya har något namn för då skall den heta vita maja efter min dotter maja.

 

 

Mvh Räkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Vad tråkigt det är när rakan går in och förstör en seriös tråd !! 

 

Yadis, jag tror som tidigare talare att du säkert kan behärska de båtar du nämner. Speciellt då de inte är så snabbgåede. Tag det bara lugnt och öva på tilläggningar och likn under lugna förhållanden utan för mycket trafik i början. Ett förarintyg är kanon. Tog själv kustskepparn i skolan för många år sedan och det man lär sig om navigation och sjövett är guld värt. Men, som sagt så är det träning i den båt man sedan köper som gäller.

 

Lycka till med kurs, båtköp och båtliv !

 

Mvh

Michael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får tacka för alla råd.

Nu även snubblat över Crescent 525 på blocket, så nu är även den med på min lista. Jag får nog åka o titta på lite båtar så jag får en bra känsla för hur stora/små dom är i verkligheten.

 

Återigen tack

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Nu får du väl ge dig!!! Det är väl för tusan inta rakan som fördärvar? Vad jag ser är det Thommie och orven som fördärvar tråden med rent dravel! Skyll urspårningarna på rätt personer, eller håll käft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En snipa som t.e.x Joda, Nidel 24, Skilsö 23 eller liknande är enligt

min mening en bra nybörjarbåt.

 

Sedan så är dom bra då du kan sova i dom, och semestra.

 

Hade sjäkv en Skilsö 23 tills för ca: 2 veckor sedan.

 

Den var trygg att äga, ganska tålig om man störta in i pålar eller kom lite fel mot en brygga.

 

Snipor kan dock vara lite trixiga när det gäller vind och strömt vatten, men som sagt, du lär dig mycket på en sådan båt.

 

Lycka till!smiley-laughing.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge dig nu marinen.

Lägger mig platt eftersom du inte vill ha mig med smiley-cry.gif\.

 

Hej då.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag varit och tittat på en Crescent 525 och gillade inte att boxen för motorn tog sån plats från själva innerutrymmet. Även kollat in en Ryds camping och föll pladask för den. Vad för slags motor bör en Ryds ha?

Hur är det med motorer, bör dom vara nya eller går en 70-tals motor bra många år till om servad korrekt tidigare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ryds Camping efter 1976 när nya skrovet kom är bra båtar. Många tusen Ryds Camping tillverkades (tror det var 7000?) så det är rätt bra utbud fastän det var ett tag sen den sista lämnade Rydsfabriken.

70-80 hk kan vara lagom på en sån båt.

Har en PDF fil om du är intresserad att läsa lite om Ryds Camping.

Hör av dig i så fall.

 

70-tals utombordare är lite osäkra kort m h till åldern. Men visst har den servats varje år, impeller bytts regelbundet osv - och då menar jag verkligen det - då kan den hålla väldigt länge.

Ett litet problem, men ack så otrevligt, ju äldre utombordare man har är att skruvar tenderar att ärga fast och så drar man av dem när man skall försöka lossa dem. Så får man sitta där och gänga om el sätta i helicoil.

 

Själv skulle jag hålla mig till lite nyare motorer, från 1990-talet och framåt, helst en som bara gått i sötvatten.

Har du råd så försök hitta en Ryds Camping med en 4-taktare, men priset drar iväg då förstås.

Hade själv en vanlig 2-takt med förgasare förr men kör 4-takt nu. Personligen kan jag inte tänka mig att skaffa en 2-takt med förgasare igen. Jag står inte ut med bensinoset, röken och bullernivån längre (i yngre dar kvitta det men nu...). 2-takt med direktinsprutning är en annan femma förstås.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för all info! Kom nya skrovet efter 1976, dvs 1977? Gamla skrovet ska man undvika?

Ungefär vad får man räkna med att ge för en 60 hk 2-takt 90-tal, respektive 4-takt 90-tal i gott skick?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kom till 1976 års säsong enl den källa jag har.

Pris på motorena beror lite på märke och gångtimmar, dokumenterad service osv.

Jämför t ex en bil där varje missad stämpel i serviceboken bör innebära lägre pris. Nån liknande princip bör kanske användas på båtmotorer också.

Säljaren kan ju säga att den servats varje år utan att ha ett enda dokument som visar det. Har man en av märkesverkstad ifylld servicebok har ju motorn rimligen servats också.

Har du kollat lite på blocket vad säljarna vill ha för såna 60 hk beg motorer du är intresserad av?

 

Vissa märken kan kanske anses stå lite bättre i kurs så att säga än andra. Ingen nämd ingen glömd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

4-taktare kostar skjortan verkar det som. Och det finns mest nyare årsmodeller bara. Är det så att 4-takt är nåt nytt på båtmotorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja 4-taktare blir som sagt dyrare och det beror på att de är dyrare att köpa nya och att de är lite mer eftertraktade samt har inte funnits på marknaden i större omfattning förrän från början av 2000 talet. De flesta 4-takt är alltså rätt nya även som beg och blir därför dyra, utbudet av beg 4-takt har heller inte hunnit bli så stort än.

 

Honda däremot har haft 4-takt sen 1990-talet, t ex Honda BF75 4-takt kom ca 1995 har jag för mig. Så en sån kan man kanske hitta som är bortåt 10 år gammal begagnad och priset bör då vara nere på hyggligt nivå.

En Honda BF75 skulle nog passa rätt fint på en Ryds Camping.

Suzuki DF70 är också en lagom 4-taktare för en Ryds Camping och DF70 har funnits sen ca år 2000 och borde finnas som beg hyfsat billigt (om du kan få tag i nån).

 

Visserligen får du slanta upp en hel del mer för en 4-takt men så får du också igen ganska mycket den dag du säljer båten då den blir mer eftertraktad med en lagom stor 4-taktare.

 

Problemet kommer att bli att hitta en lagom stor 4-takt t ex Yamaha F60, Mercury 60 EFI, Honda BF75, Suzuki DF70, el Johnson 70 4-takt som är samma motor alt Evinrude 70 4-takt som också är samma (Evinrude hade en sån 70 hk 4-takt några år men inte längre). Kanske Yamaha F80 el Mercury 75 4-takt också.

Det kryllar inte direkt av såna motorer på begmarknaden.

 

Bland 2-taktare med förgasare beg så är Yamaha 70 och 90 säkra kort. Kanske en Suzuki DT65:a också (hade en sån själv förr) el DT85 liksom Mercury 75 el 90 ELPTO 2-takt.


Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen tack för all info!

 

Är det kanske smartare(rent ekonomiskt och med tanke på att detta är min första båt) att köpa en ryds camping som är gjorde före 1976 och därmed passar en 40 hästare bättre på den=mycket billigare? Eller idioti? Skrovet före 1976 är så dåligt att det verkligen bör undvikas? Kommer båten plana med 40 hk?

 

Jag vill helst hamna under 50000 kronor(gärna under 40 000) för båt plus motor i bra skick. Och en HT ska det vara och ett måste är att det är fast bensintank på den. Helst ska 2 barn o 2 vuxna kunna sova nån natt i den, osv. Ska funka att fiska från. Vad finns det förutom ryds camping som är att rekommendera?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...