Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Pirayan

Bästa färdväg från Sthlm till Visby??

Rekommendera Poster

Tänkte ta mig en tur till Visby och undrar om det är någon som har lite tips. Färdväg, sista tankning innan övergång. Har v8 ock 360 liter i tanken. Hon drar ca 3 liter/nm.

Hur brukar eran trip se ut när ni åkt över??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Nynäshamn är det ca 80 distansminuter vilket ju skull ge en bränsleförbrukning på 240 l.
 
Från Västervik är de ca 55 distansminuter.
 
När man ser på bränsleförbrukning och därmed hörande kostnader, är jag glad att jag har en båt med en 40 liters bränsletank och en rak 2-cylindrig motor på hela 17 hk som ger en marchfart på ca 5 knop.
 
Normal bränsleförbrukning är 0 liter/distansminut då jag har ett annat system för att driva båten framåt - segel.
 
ha´ t sö pen´ t 
och hälsa Stig Andersson på Elin från mig när du kommer till Visby
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehehe! tack för ditt inlägg.

Ja det har vissa fördelar med segelbåt. Men hur lång tid tar det för dig att segla över?26.gif\

Om man går på de avstång du uppgav så måste det bli ca 100dist från sthlm. Vilket innebär att jag skulle klara mig på en tank enkel resa. Men det är nog mindre klokt att chansasmiley-surprised.gif\

Får åka via Nynäs å snålåka bakom Detinationgotland färjorna. Kanske man spar lite slantar Hehehehe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid det skulle ta för mig att segla till Visby från tex Öja (Landsort). Om det är rätt vindriktning och blåser någorlunda skapligt 15 - 20 timmar. Annars kan det ta betydligt längre tid.
 
Men - jag trivs ju på sjön och när du ligger i Visbys hamn och tankar drivmedel för ca 4000 kr för att kunna ta dig tillbaka till Sverige (som gottlänningarna säger), så skulle jag ha många härliga segeltimmar kvar. Å andra sidan kan du ju när du tankat klar, gå bort till Elin (du missar inte den båten, typ fiskebåt med stort däckshus och ett blått band längs räckan) å få dig en kopp kaffe och lyssna till Stigs skepparhistorier (om han är ombord), medans jag får dricka mitt pulverkaffe i ensamhet.
 
Det är för och nackdelar med allt.
 
ha´ t sô pen´ t 
 
tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för marchfart ungefär på 3 liter/sjömil? V8 låter härligt men rätt dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknade lite på en 5,70 motorbåt med 115 Hk. Vid drygt 26 knop så drar den 0,73/sjömil. Blir 650-700 spänn för 80 distans och man är där på 3 timmar. Det är väl rätt billigt för en trip till Gotland. Det betalar jag gärna för att slippa sitta i en segelbåt iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har en flödesmätare jag ska installera, då vet jag exakt. Nu drar hon omkring 2,6 - 3 liter/nm. Marchfarten ligget på 25-26 knop. Men från sthlm innerstad är det ca 110dist till Visby. Jag tippar på att det kommer gå åt 2 tankar tur å retur. Beroende på soppapriset blir det väll ca 10.000:- för den trippen

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaäe.. drygt 7000 räcker nog. Så då har du 3000 att äta och dricka upp på Gotland. :)

Håller mig nog från V8 med dagens bensinpriser...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...