Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Musashi

Byte från 50 hk 2-takt till 30 hk 4-takt?

Rekommendera Poster

Har en liten Weedo som jag åker runt med familjen i. Funderar på att byta Mercuryn från -90 på 50 hk till en liten fyrtaktare för att få ner ljudvolym och bränsleförbrukning. Med Mercuryn är toppfarten ca 25 knop och båten planar helt vid ca 15 knop.

 

Det jag undrar är om min V-formade lillal Weedo GT orkar upp i planingsfart med en liten 4-taktare på ca 30 hk? Weedon är 4.20  lång och väger ca 220 kg utan bensin och last. Familjen väger tillsammans 150 kg (2 vuxna och ett barn)

 

Erfarenheter? Kan det funka? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag tittar på din bild ser båten rätt baktung ut så 50hk är nog mer än det var tänkt från tillverkarens sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt ser ut ungefär som min gamla båt som var en Jofa sport. Den vägde 200 kg och var 4 meter lång. Med en 50 hk Yamha från 1986 gjorde den 33 knop. Före den motorn hade vi en 35 hk Volvo Penta från mitten på 70-talet. Fart ca 27 knop. Innan den en 20 hk crecent. Fart ca 20 knop. Med alla motorerna planade den. Nu kommer du att sätta på en motor som väger en hel del mer. Mitt råd är att titta på Evinrude e-tech. En av de nya 2-takt med direktinsprut. Lägre vikt men bensinsnål och tyst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vilken motorstyrka som rekommenderas men jag tror det är max 90 hk som står på typningen. Weedon har iof kommit 2:a i roslagsloppet med 125 hk där bak, dock inombordare.

 

Jaså väger en 4-takts motor på 25-30 hk mer än min 2-takt Mercury. Vad kan viktskillnaden vara?

 

Intressant att din 20 hk Crescent gav båten 20 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som man alltid säger; det enda man förlorar med en större motor är pengar vid inköpet. Jag skulle nog inte byta ner mig 20hk.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Näe när du har en sån fin sportbåt som verkligen går att köra fort med skall du väl inte byta ner dig så båten knappt planar? Med lite last i (frugan och barn) tror jag du får problem med att ens komma upp i planing med 30 hk. Nätt och jämt kanske men inte mer.

 

Din nuvarande Mercury 50 hk från 1990 vad väger den? 90 kg?

Om vi antar det så finns det 4-taktare som väger likadant, Honda BF50 väger 91 kg. Skulle gå utmärkt att byta till en sån. Har förgasare visserligen men det bukar funka bra det också.

Yamaha F50 el F60 4-takt väger ca 110 kg, samma sak med Mercury 50 och 60 EFI, bägge har elektronisk bränsleinspruting. Likadant med Suzuki DF550, ungefär samma vikt.

Direktinsprutade Evinrude E-tec 50 el 60 är bara 2-cylindriga och är inte säker på att de är så tysta som en 4-taktare, väger ca 109 kg.

Tohatsu 50 TLDI med direkt insprutning finns också men jag tror även den är lite högljudd, väger ca 95 kg.

 

Skulle nog satsa på en Honda BF50 om ekonomin tillåter, om du propt skall byta till en 4-takt, kanske du kan få tag i en begagnad. Fast jag vet ej om den kommer att bli så jättemycket snabbare än din nuvarande Mercury 50 hk.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker det känns lite onödigt att lägga pengar på att köpa ny motor i det här fallet. Vinsten är väl till viss del ljudnivån, men skillnaden är inte särskilt markant. Du får en extra utgift för något som är svagare, och i bästa fall låter litegranna mindre än din gamla motor...jag hade inte bytt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med John - om din nuvarande motor går bra, så kör vidare. Pengarna som du får lägga emellan tar nog några 100 år att tjäna igen på bränsleförbrukning...

Ljudet och vibrationer är naturligtvis en annan sak, men om du ska lägga dom pengarna är det frågan om det inte är värt att fundera på att byta båt istället? Ger nog mer för samma slantar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta båt är inte särskilt aktuellt då jag är grymt nöjd med hur mjukt Weedon går i sjön. (Jag sålde Fjordlingen som jag faktiskt inte var särskilt nöjd med).

 

Det jag främst är ut efter är lägre ljudnivå och så gillar jag gångkulturen betydligt bättre på en 4-taktare. Men om det inte går att få upp båten i planingsfart med en 30 hk 4-takt så är det givetvis inte intressant.... Evinrude E-tec är hopplösa att hitta begagnade :(

 

Någon som har en liten V-formad båt med ca 30 hk 4-takt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaeästan.....

Jag hade en Höga Rodd med 25 Hk, 4-takt och har bytt åt andra hållet, dvs 40 Hk, 2 takt.

Vikt 220 kg utan motor, förare utan ren båtvikt. Motorn vägde 87 kg.

Jag tror inte att Du får upp den i planing speciellt snabbt, det tog halva sjön innan min kom i gång med 2 vuxna och 2 barn så jag var ganska besviken.

Toppfart med mig i, 21,8 knop (GPS). Med en tonåring i ring, 15 knop.

Nu har ju du vikten mer jämnfördelad än vad en styrpuplet har så det kanske går lite bättre men jag är mera nöjd nu än med den förra 4-taktaren.

Om Du inte skall ha båten att dra trollingdrag med så strunta i att byta.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...