Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Volunteer

Hur har dom råd?

Rekommendera Poster

Några svar på hur mycket soppa en muskelbåt drar har jag fått. Men totalbilden av vad det kostar har jag inte fått. Mycket snack om olika märken, hur fort det går osv. Tycker att nivån på inläggen varit sämre än vad jag tänkt mig. Man vill ha en fin båt - vem vill inte ha det, men man måste alltid kompromissa i livet. När man blir lite äldre börjar det där med motorstyrka och statussymboler inte betyda så mycket längre. För mig innebär min båt möjlighet att komma ut i naturen och att känna frihet. Att köra fort är ointressant för mig. Det får andra göra om de tycker det är kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

      

 

 

                

 

 

                    2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är väl däri skillnaden ligger, i soppaförbrukningen! Kanske också i viss mån i försäkringspremien. Båtplats, vinterförvaring, underhåll mm. är nog detsamma jämfört med långsamtgående båtar i liknande storlekar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden du ser på min båt på bilden är det en polare som tagit från en bro! Villken fantasi du har om helikopter/flygplan2.gif\ semesterbilderna kommer jag lägga in snarast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt av dej att inte haka på, jag menar det hade ju varit myket lyxigare med helikopter än en gammal bro..

Ja jag börjar fundera vart semesterbilderna är någonstans, svårt att hitta dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför lägger jag ner tid på en snorunge i en gammal jävla träbåt9.gif\

avundsjuka måste vara en svår sjukdom! Nu lägger jag inte ner mer tid på dej! Du får tro vad du vill ang min båt.

skaffa dej ett liv och försök att söka hjälp för din svartsjuka,finns säker hjälp att få2.gif\ Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Jimmy! Jag vet att Kalle har den båten,han var med på marinträffen som var i Grisslehamn. Synd att inte du var med men hoppas att du är med nästa sommar

Mvh Thommie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst litet i debatten mellan er. Eller mer korrekt, tjafset mellan er. Undrar bara vad Jimmy-Lars menar med att betee sig. Om du läser inläggen, även dina egna, ärligt talat - är det bara en som har betett sig?

 

Nu e re helg, kappsegling imorgon. Måste därför hem och ladda.

 

Reklam:

Södertörnspokalen, skepparmöte kl 10.00 i Oxnö BKs klubbhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Varför denna avundsjuka?????? GE UPP OCH SKAFFA ETT EGET LIV

Och visst jag kanske också ledsnade ur men det blir bara mer och mer inlägg av ovanstående typ här och tycker det är trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha.. klart d ska va 8 minst iaf... D ska höras när man kommer bara... Funderar på raka rör men den där fjnatiga plastbryggan är ju ivägen... Hmmm funderar på att sälja nuvarande till fördel för älldre åkedon gärna jänkare igen d e toppen!!!

 

!!!MVH REXCO!!!  Som förtill fället vil ha en Cobra med dubbla Bigblock.. råkade få syn på en på nätet till salu kanske finns nästa år med??? Hoppas iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dominoeffekt var det här ja, och allt han ville veta var vad det kostade att äga och köra en sådan här båt, själv äger man en väldans liten sportbåt med en gammal 40 hästars motor,

min första iofs, så jag tycker ju den går som ett ollon,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Anders75

Visst drar de båtar du beskriver en del sås, men med tanke på hur kort båtsäsongen är i Stockholm är det nog inte särskilt farligt ändå. Skulle tippa att bränsleåtgången per säsong är max 3 kubikmeter bensin i snitt för de båtar du beskriver. Dvs inte mer än vad en helkväll på Stureplan brukar gå lös på:-)

 

Sen undrar du vad båtarna är till för. De är till för att ha skoj med. Att njuta av farten, motorsången och hastigheten. För att inte tala om hur njutningsfullt det måste vara att att få alla avundsjuka blickar riktade mot sig från folk som ägnat hela vintern åt att slipa på någon gammal petterssonbåt eller liknande:-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördomar, jag bor på Kungsholmen och jag går förbi ett antal småbåtshamnar dagligen och där ligger det mest styrpulpetare, HT-båtar eller större kabinbåtar, runt 1-3 V8 båtar per marina skulle jag tro.

 

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sommar för några år sedan hade jag förmånen att få bruka en cobra 38 med 2 mercrusier på 330 hästar styck båten klarade 65 knop men drog vid toppfart ca 100-120 liter i timmen men den var mycket mäktig jag lovar!

första gången jag körde den tog jag det lite lungt ca 35 knop och low noise rena cruisingen...sen kopplar man ur lownoisen greppar ratten och trycker ner bägge reglagen...........WOW!!!! det bara vrålar ur rören och båten kastas iväg i en yster dans 40 knop 50 55 60 mattas lite 65Knop lyckan är fullständig! prickarna står som späjlstaket!  när man sedan drar ner farten och försöker greppa känslan då skakar man i hela kroppen jag lovar. Värt varenda öre för den som anser sig ha råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket soppa det går åt beror väl på hur stor/tung muskelbåt man har.

Är man några som hjälps åt att tanka behöver det inte bli så djävla dyrt. Och man kan ju sälja med efter en sommar. Vill man ha V8 ska man skaffa en. Det ska va gött att leva. För egen del gillar jag ögonblicket när jag slår av motorn och seglen drar utan ljud och förbrukning.

Och man kan ju inte rå för om man är flintskallig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta \spjut\ jag sett är begagnade från USA där andrahands värdet inte är så högt. En ny båt i USA kostar från ca tvåhundratusen dollar och uppåt, men då är det oftast inte större än 27-28 fot och har inga värsting maskiner. Men om man vill åka lite så finns det riktiga motorer att tillgå tex mercruisers nya 1250 hk maskin som kostar ca tvåhundratusen dollar!! En ny 38-43 fotare med sådana motore kostar från 700000 dollar och uppåt. Sedan så ska den hit tull moms Skulle själv kuna tänka mig en ny outerlimit 46 fotare med de där motorerna den toppar då ca 110 knop. Det är rena nöjesbåtar med spis,kyl,mikro,toa,kojermm tom Ac går att få! Tänk att äta lunch på fjäderholmarna och middag i visby för att sedan hinna hem till mälaren innan Karljohanslussen stänger 2400!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig skaffa en muskelbåt och jag har åkt 60 knop med 2 v8:or och cirka 80 knop i katta men det är inte någon tjusning för mig, däremot måste jag säga att en ny uttern på 6 meter är lika mycket eller mer skrytbåt och dom drar inte så lite soppa med 150 till 200 hästar där bak heller.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog att jag kan ge en bild av vad det kostar.

 

Förbrukning hänger helt och hållet på hur många och vilken typ av maskiner man har i båten. Räkna med mellan 1,5 - 5 liter per distans för en offshorebåt.

 

Låt oss säga att du har en 30 fotare med 2st bigblocks i, 3 liter per distans du kör 500 distans per år. Bränsle 12 kr/litern

= 18000kr för bensin en säsong.

 

Försäkringen beror ju helt och hållet på var du håller till men....vi kan väl dra till med 15000kr per år.

 

Båtplats och uppställningsplats på nån båtklubb lär ju gå att fixa för 10000kr.

 

Om ingenting går sönder och du bara gör en liten service per säsong själv med olje och filterbyte klarar du dig säkert på 5000kr.

 

Vad gäller inköp så behöver det absolut inte vara dyrt med en v8 båt, dessa är ju bland de billigare vi har på marknaden om vi pratar lite större båtar och bortser från lite extremare båtar exempelvis Fountain, Cigarette och Apache.

 

MAO, under 50000kr per säsong klarar du dig nog fint på. Detta får man nog ändå säga är ett väldigt prisvärt nöje, du har ju kul hela sommaren och har dessutom ett kul projekt att leka med i garaget om du vill. Som en föregående skribent nämnde så finns det ju vissa som super upp mer än vad en powerboatsäsong kostar i baren.

 

MVH/

     Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

vad kostar det att hyra en båt av den typen du kalkylerar med per distans??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte kosta många kronor att starta din lilla eka?

 

Eller är jag elak nu? smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig sett någon offshorebåt till uthyrning men mellan 10 och 20k i veckan brukar det ju kosta att hyra en lite större motorbåt.

Sugen på att gasa lite i sommar eller? :)

 

Generellt sett så är det dyrt att hyra båt men kan nog vara ett riktigt vettigt alternativ om man är ett gäng som vill ut och testa något nytt eller kunna utöva sin båthobby lite längre bort från sina hemtrakter. Blir ju inte många tusen per skalle för en veckas skoj:)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag håller med att det kostar en del att äga båt har själv en fountain 42 med 3 396:or vid toppfart (cirka 96-100 knop) drar den sju liter distansen men man kommer inte för sent

post-10001249-1394235548,3491_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk att dom som har pengar alltid ska börja gapa om jantelagen så fort någon har frågor om lyxprylarna.. ungefär som moderater när någon ifrågasätter deras politik :D

Istället för att sakligt besvara frågan så ser man sig hotad och måste börja spy galla..

Att ha gott om pengar men ändå kunna acceptera att folk som inte har pengar ifrågasätter och är avundsjuka är beudransvärt.

Skulle vara intressant att se grabbarna men feta båtar sitta och vända korvören varje månad för att få ihop till mat och inte ha råd med någon som helst lyx. Skulle dom vara avundsjuka på oss som har pengar då eller?? ;)

Nu blir jag säkert klassad som en bitter arbetarklass och blir påhoppad av välbetalda borgare :D men gör er inte besväret. Är nöjd båtägare och klagar inte på min egen ekonomi men skulle aldrig börja tjattra om jantelag.

over and out från sandgrundet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Én ting er økonomien i det her. I princippet må folk vel bruge deres penge som de vil (om det altå er deres penge, forstås).

En anden ting er sikkerhed og godt sømandsskab. Hvor segler man med säker fart med 50 knob?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200 l i timmen måste det väll ändå vara vid fullgas med 454 or

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom inte jag har råd så är det väl tur att andra har så man har nått gött å se å höra på. Å om man uppför sig så kanske man rent av får åka med på en tur. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...