Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
andpal

Ny motor i Fenix - eller renovera, erfarenheter?

Rekommendera Poster


Pentan (MD5B) i min Fenix från 1981 rusade plötsligt och gick inte få stopp på, svart rök bolmade ur avgasröret (Barn och gumma skrikandes). Fick stopp på den till slut (med risk att döda backslaget) genom att slå in backen och på så sätt få ner varvtalet. Den stannade till slut...  Nu i efterhand skulle jag naturligtvis lagt handen för luftinsuget, men det är lätt att vara efterklok.



Antar att kolvringarna gått och den gick på smörjolja istället för diesel?



Som tur var har man segelbåt så det var bara till att hissa segel och ta sig hem. På kvällen mojnade vinden och det blev kav lungt. Det gick att gå för motor i låga varv under ca 5 minuter och den lät rätt bra, men då tändes oljetryckslampan och jag stänge av den så den fick vila. Proceduren upprepades varje gång vi gled in i lä bakom en ö eller smalt sund.


Fick till slut bogsering till ett varv.



När jag startade motorn dagen efter tog det lång tid innan den gick upp i varv, då efter att jag dragit ut kallstartsspaken - spottade ut mycket förbränd motorolja och det blev svart på vattnet. Svänghjulet går att svänga runt för hand och kompressionen verkar vara usel!



Varvet dömde ut motorn totalt, ingen vill hålla på med renovering av gamla dieslar (efter ca 10 telefonsamtal till andra varv fick jag samma svar) och rekommenderade att jag använde den som bojsänke. Istället offererade dom en ny motor. En Vetus på 16 hk och 2 cylindrar för 77 000 kr med ny propeller och bälgbyte samt montering. Jag kunde behålla S110 drevet. Rätt bra pris samtidigt som befintliga 7,5 hk är lite i underkant på Fenixen, tycker jag. 



Skulle precis slå till då det visade sig att den nya motorn inte får plats under huven som måste höjas ca 10 cm. Då försvinner lill-tjejens barnkoj samtidigt som nedsteget blir konstigt högt, det blir även fult. Jag drog mig ur!



Kvarstår renovering av motorn, antingen själv eller ta hjälp av någon firma. Skulle vara roligt att ta sig an projektet själv men tiden räcker inte...



Samtidigt kliar det lite i fingrarna efter en sprillans ny diesel med 2 cylindrar och 16 hästar istället för 7,5!



Finns det någon därute som råkat ut för liknande?



Varvet som vill sälja nya motorn (Vetus 16 hk) sa att det finns Fenixar som installerat Vetus och byggt om motorhuven, finns det någon som gjort det, vilka erfarenheter har du? Blev det bra? Hur gjorde du med huven?



Om renovering är det enda som kvarstår, vad behöver man göra?

Motorn är fin på utsidan, ingen rost på blocket, sötvattenkylning på sedan i princip början, startar direkt och låter fint (innan haveriet naturligtvis)...?



Grubblar mycket...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovera det fins duktiga mekare som fixar detta,skulle tänka mig att det räcker med fem-tio tusen så har du en motor som går i många år framåt,så sparar du en hel hög med pengar som du kan ha till annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min personliga åsikt är följande:

 

Ska du behålla båten så kasta ut skiten och in med nytt. På fem års sikt är det förmodligen även ekonomiskt försvarbart eftersom din gamla motor kommer drabbas av andra ålderskrämpor. Jag skulle även kasta ut drev och propeller och sätta i nytt. Drev åldras mer än man tror. Mindre ombyggnader är i stort sett alltid nödvändiga. I bästa fall en omdragning av avgassystemet pga att nya motorer generellt sett har avgasröret lägre, i värsta fall en ny motorbädd eller en större justering av indredningen.

 

Alternativt så kan du göra som många andra, sälj båten och låt nån annan ta över problemet och köp en Bavaria. Det kryllar av fina båtar med 25 år gamla rykande motorer som överhettar i motsjö.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min uppfattning pengar i sjön att renovera en gammal MD5-a. 1.Det kommer snart nya fel på en så gammal motor. 2. Inom några år kommer motorns ålder och den låga motoreffekten att göra båten mycket svårsåld. 3. Bruksvärdet på din båt stiger. Du får en tystare, starkare och f.a. pålitligare motor under den tid du väljer att ha kvar båten. 4. Om du planerar att ha kvar båten en längre tid kommer du bergsäkert att bli tvungen att byta motor. Varför inte göra det nu och själv ha glädjen och nyttan av en ny motor.

Jag bytte själv motor från just MD5 till en 20 hk Lombardini på vår dåvarande Compis 97 och fick tillbaka kostnaderna för motorn vid försäljning 2 år senare. Hela kalaset med ny motor, motorbädd, nytt drev och ny propeller kostade då 65.000 hos Rodahl Marin med 10.000 i inbyte för MD5-an. Den värderades inte för fortsatt användning utan som reservdelsmotor. Kanske kunde jag fått samma rabatt utan inbyte??

Jag demonterade, plastade dit ny motorbädd och monterade nya motorn själv. Den nya motorn var några fåniga cm högre och jag fick bygga om  motorhuven, men det kanske inte du skulle behöva. Rekommenderar att du kollar några andra fabrikat innan du bestämmer dig. Kanske en Lombardini eller någon annan motor får plats under din huv.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle renovera eftersom den är sötvattenskyld. En ordentlig genomgång alltså! Den har ju hållit i 25 år, efter en total genomgång borde den hålla i 25 år till om man servar den som man ska. En ny motor är löjligt dyr. Dokumentera renoveringen med foton och annat, verkar seriöst att visa för eventuella köpare den dag du säljer båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen anledning att kosta på en renovering, som kostar ca 10 - 15000, nya problem uppstår med andra saker på motorn, köp en ny och släng ut den gamla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag instämmer att nya motorer är löjligt dyra. Men det är faktiskt småpotatis om man jämför med reservdelspriserna.

 

Det känns som om Volvo försöker prisa ut de äldre motorerna, och de verkar lyckas. Fast jag tror de biter sig själva i svansen. Många är så förbannade på den Gröna Döden att de hellre köper blåa, gula, röda, eller grå motorer istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra om din motor.

 

Men, titta på en Penta 2002:a t.e.x som tillverkades fram till 1993.

 

Den kan du få för runt 15-20.000:- kanske.

 

Sedan är det så att leverantörer av delar inte kan hålla med delar till

allt gammal (ursäkta språket) skit som sitter i båtarna.

 

En motor som är 23-30 år gammal är för dyr för t.e.x Penta att hålla med delar, och då får man helt enkelt byta till ny motor, eller hitta en något nyare motor som har sötvattenskylning.

 

//Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Consensus - du får rätt mycket delar för 77 000 kr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hähähä, joo. En kompis fick betala 5600:- för ett nytt termostathus till sin MD7a. Billigt va?

 

Motorhelvetet ryker, startar illa, stannar ibland, men den har ett nytt termostathus. Det blir en rätt stor slant om motorn ska plockas ur, gås igenom och få utbytesdelar. Gissningsvis halva nypriset.

 

Personligen skulle jag då slanta upp dubbla beloppet och få en nya maskin, sötvattenkyld från fabrik med bättre generator, mer effekt, nytt drev osv. Varför inte slänga på en trebladig folding samtidigt? Det är rätt kul att se besättningen ramla omkull när man lägger i backen.

 

Skämt åsido, gillar man att pilla själv, har bra kontakter med en mekanisk verkstad, osv, så är det rätt kul att fixa ordning på en gammal diesel. Och kostnaden kan då hållas nere förstås. Med för gemene man, eller lekmannen, så blir det dyrt. Verkstaden debiterar 500-600:- per arbetstimme, och det kan gå åt måååånga timmar bara att byta en avbruten pinnbult. Lägg därtill alla reservdelar, urmontage, imontage, osv, så blir det en slant som heter duga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Gå inte på att byta ut den gamla motorn!! Inget problem att renovera.

 

Prata med någon motorslipverkstad, dom kan borra in nytt foder, kolv och ringar finns att få tag i, inslipning av ventiler och planing av topplock och cylinder, topplockspackning och shims som ska ligga under cylinderblocket för att få rätt värde mella kolv och topp efter planing av bägge som bör göras.

Totalkostnad ca: 5500:- - 7000:-  beroende på om gamla kolven går att använda. Kolla in begmarknaden(Drevia)för kolvar finns med all trolighet att få tag i om du behöver byta. Du klara av att plocka ner och ihop själv med hjälp av en instruktionsbok. Få rörliga delar på en diesel. Hylsnyckelsats, bladmått och skjutmått räcker långt någon form av momentnyckel (duger med Biltemas fjädrande variant som inte är dyr om du inte kan låna) för att dra topplocksbultarna till rätt värde.

 

Har gjort detta själv och på det viset räddat en MD1A till eftervärlden då det ej finns reservdelar att tillgå längre, sluta att tillverkas 1970.

Står lite mer tips på min hemsida under länken renovering.

 

Fick på detta vis en ny motor som är en fröjd att starta och köra.

 

 

Lycka till du klarar det 21.gif\

 

// Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla tips.

 

Hade det inte varit för att jag tvingats höja motorhuven med 10 cm, så hade en ny järngenua varit valet. En vetus är perfekt eftersom jag kan behålla befintliga drevet (S110) och på så sätt komma undan med 70 000 kr Nyckelfärdigt. I detta ingår en ny propeller och gummibälg (som ändå måste bytas snart). Men att tvingas höja motorhuven med 10 cm förstör en av guldbitarna med Fenix, nämligen barnkojen (Se bifogad bild).

 

Det kan finnas andra motorer men då åker jag på att byta drev och kalaset slutar på 120 000 kr!!!!

 

Har kommit i kontakt med en mekaniker som erbjudit renovering. Hade varit skoj att göra jobbet själv och lära sig mer om dieseln mha en verkstadshandbok men tre små barn, villa, MC och ett jobb som kräver mer är heltid gör att jag inte hinner!

 

Skepp å hoj!

post-21525-1394234760,2201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noterade du i mitt inlägg att priset jag angav gällde motor plus drev? Tror inte att du skall behöva komma upp i 120.000 om du väljer annat alternativ än Vetus. Visserligen bytte jag för några år sedan, men så mycket har knappast priserna ökat? För 65.000 fick jag alltå motor (20 hk)PLUS drev med bälg. Lombardinimotorn säljs också under namnet IVECO. Om jag minns rätt finns också en 13 hk variant och det var då väl f.. om inte den skulle får plats utan ombyggnad.

Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen och åter tack för alla tips!

 

Har jämfört med andra motorer men hittar ingen som inte är för hög. Jag tvingas bygga om motorhuven.

 

Efter att ha pratat med Vetus generalagent, fick jag en bild som jag bifogar för eventuellt andra Fenixägare som går i motorbytartankar. Där ser man tydligt hur motorlyckan höjts med en enligt mitt tycke rätt ful trälåda. PS, notera att insteget till stickojen bakom blir rätt bökig samt att barnkojen mellan stickkojerna försvinner (se bild i mitt tidigare inlägg).

 

I framtiden kanske motortillverkarna kommer med en ny modell som är tillräckligt låg för Fenix (i förhållande till centrum på drevet). Då blir det motorbyte för min del, till dess - renovering!

 

post-21525-1394234762,4541_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma problem uppstår om det läcker disel från bränslapumpen, d.v.s. packningen/membranet i matarpumpen läcker igenom och bränslet läcker in i motorn och tunnar ut oljan, när det blir riktigt tunnt läcker det förbi kolvringaran och motorn börjar att gå okontrollerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Det blev en ny Vetus och huven höjde jag genom att dela den i två halvor (topp och botten), plastade upp ca 5,5 cm. Med hjälp av ett glasspaket som en form gjorde jag plats för vattenpumpen.

 

Ny motor i Fenix höjer hela båten. Jämnare gång, marschfart på 6,5 knop (även i motsjö), stannar direkt när man vill, självluftande och en massa annat. Framförallt känns det skönt att ha en motor man kan lita på och som är ren och fräsch.

 

Visst kan man renovera en gammal motor men nytt är nytt!

 

/Klart slut på tråden, André 

post-21525-1394235192,019_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...