Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Bjornen

Motorrenovring?!

Rekommendera Poster

Vad säger ni motorkunniga, lönar det sig att renovera en Mercruiser 7,4L eller skall man satsa på en inbytesmotor?

Den är 16 år och nu verkar det som det mesta rasar. Har ingen möjlighet att göra något av jobbet själv.

Vad gör man?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gråter en skvättsmiley-cry.gif\

 

Är det motorn eller kringutrustningen som rasar...

 

Nytt long/shortblock och bara skruva över grejorna kanske..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med - du får en servicemotor för ca 30 000 kr montering ca 7-10.000 kr. För att det ska bli bekymmersfritt måste naturligtvis generator, startmotor, förgasare, limpor m.m. vara i vettigt skick. Har sett att flera handlat för bra priser från staterna, även om det naturligtvis är en del jobb. Annars har ju alltid usaonline.se vettiga priser.

Vi håller på med en renovering av våra toppar, vattenpump m.m. på en verkstad och det kommer kosta uppemot 15.000 kr. Med facit i hand hade det nog varit bättre att få ett bra bojsänke och en ny motor...

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick min 7,4 renoverad pluss att jag bytte mitt alfa drev till ett bravo. För det kalaset betalade jag 25,000:- Då va det en totalservice. Bytte knän, limpor och lite annat. Nu går hon såå fint så man skulle kunna tro att motorn är ny. Å då pratar vi om en motoe från 88:a

Ps. Jag lyckades nästan bli kompis med servicekillen innan jag lämna in båten så jag fick ett ganska bra pris. www.Usaonline.se är annars något att kika på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpte en SeaRay för ett år sedan. Totalrenoverad motor (-85) efter vatteninslag och totalras, dyrt betalad av förra ägaren... Tyvärr funkade det inte som beräknat, började få kraftig effektförlust i mitten av sommaren... Kompressionsförlust på 4 cylindrar.
 
På väg att byta motor nu. Blir nog ett ersättnings-longblock. Synd att inte förra ägaren lade de pengarna på en ny motor istället, så hade jag sluppit det... Ändå känns det som ett OK alternativ (40-50 för motor, 20-25 för jobbet), 2 års garanti, vassare motor och en massa trygghet när man åker med familjen och vet att det sitter nya grejor under luckan...

Min slutsats är att det är bättre att byta motor än att renovera en 20 år gammal.

Kringgrejorna är annars nya, limpor, knän, generator, startmotor, renoverad förgasare etc., så jag räknar inte med att behöva byta mer än block och topp och några småsaker som oljetråg, insug etc...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kika på usabil.nu för annonser. Det måste gå att få tag på ett renoverat billigt 7,4block (454) som suttit i en bil!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...