Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst AudiV8

Är det möjligt??

Rekommendera Poster

Gäst AudiV8


Tjenare! Jag undrar om det är möjligt att köra en badring,Vattenskidor eller Wakeboard eller liknande bakom en HR 465 (vet ej om det har med saken å göra men det är en Blueline) 60 hk ELPTO

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle det INTE gå???

60 hk på en sån båt borde ge bra knuff.

 

/H

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Har dragit ring efter min båt utan problem.

Det tyngsta jag dragit upp är en polare på ca 130kg.


O även med detta drivankare bakom gick det rätt så lätt o dra upp iaf. Alla andra mindre personer behöver man knappt ens halvfart för att dra.


(med att dra upp syftar jag på att det behövs lite fart för att ringen ska komma upp ur vattnet och börja plana)



Båten min är en sedvanlig sportbåt på 4.50 x 1.80m med en 50hk gammal snurra på.


Så att dra upp för dig e garanterat inget problem.

 


/Tobbe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Får tacka för båda svaren =,)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har dragit upp tjockisar på ring men även kneeboard med 4,95m båt och 60hkr 4-takt...Så du kommer inte ha några problem alls...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 70hk efter min 4.95 ryds och det är inget problem att drag vattenskidor eller wakeboard med tjockis......(kille 100 )

 

Kan inte tänka mig att du skulle ha problem med din 60hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har startat på en skida efter en Örnvik 470 (?) med en GAMMAL 30 hk.

Det går inte, men det gick!

Ett djupt andetag, 200 meters undervattensåkning, lite jävlar anamma och med föraren hängandes över fören för att båtfan skulle plana - sen gick det fint!

Visserligen räckte inte toppfarten till för att vattenskidan någonsin skulle plana helt, men de va kul!

 

/Marcus.  Medlem i KFIB! (Klubben För Inbördes Beundran)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Tackar för alla svaren. Men nu har jag en ny fråga. Jag undrar om man kan dra Ring m.m bakom en HR 500 Vikt med motor: 409 kg. Motorn är en

Honda 50hk 4-takt -98 ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså ring kan du ju dra efter i princip vilken båt som helst. Jag har sett några som drog ring bakom en plasteka med ca 7hk på. Det gick tillräckligt fort för de barnen på ca 7-10 år.

 

Skidor kräver ju mer av båten, speciellt då om ni ska starta på en skida. Men om man nu inte har tillgång till hur mycket hästar som helst så kan man ju starta på två skidor och sen släppa en när man kommit upp i fart. Kansk till och med göra start från badstege/brygga, går ju lite lättare (för båten iaf). :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst AudiV8

Får tacka för alla svar. Funderar över vilken båt som ska köpas antigen en

HR 465 60 2-takt eller HR 500 50 4-takt . HR 500 har mycket övertygande egenskaper. En rymlig och rejäl styrpulpetbåt. Den stora bredden i kombination med moderat V-botten ger mycket säker och mjuk gång, även i hög sjö. Låg vikt och den speciella bottenformen gör HR 500 lättdriven och mycket snabb. Lika bra som trolling- och vattenskidbåt. 500áns sidstabilitet gör den perfekt som följebåt för jollesegelklubbar.

Standardutrustad med rostfritt grabbräcke, automatisk länspump, vindruta och låsbart stuvutrymme. 

HR 465:

En modern båt med hel innerline och självlänsande durk för den som ställer höga krav. Perfekt för dagsutflykter med familjen, sportfiske eller segelklubben. Skrovets utformning garanterar goda köregenskaper med stabil och stänkfri gång samt en fantastisk mjukhet i vattnet. Den generöst tilltagna styrpulpeten är integrerad med innerskrovet och dess välvda vindruta ger gott skydd i alla väder. HR 465 är utrustad med grabbräcken och pollare i rostfritt stål för bästa hållbarhet och funktion.

4 st stuvutrymmen varav 2 st låsbara, kraftig kombinerad bad/räddningsstege i aktern samt separat batterifack med huvudströmbrytare.

Dynsats finns som extra tillbehör.

 

Källa HR BOAT SWEDEN

Å jag menade Wakeboarå vattenskidor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ring o vattenskidor funkar utmärkt men när man ska hoppa och skär ut på wakeboard så saktar den in lite mycke(svårt att hålla gasen uppe)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt båtval är lite beroende på olika saker:

 

1. Fyrtakten är lite slöare i accet vilket gör att det tar längre tid att få upp farten på åkaren, och det kan ta ganska mycket längre tid om det är ett tungt ekipage.

2. Sök runt på skillnaderna mellan motorerna här på MG så behöver vi inte ta det här.

3. Kolla vikten på båda båtarna och dividera med antaelt hästkrafter så ser Du hur många Hk per kilo båt Du har. Inte speciellt bra uträkning men det ger en fingervisning. 

4. Troligtvis är HR 465 ekipaget tyngre så då har DU mindre effekt kvar att dra med men å andra sidan är det en nyare båt så då har Du lite tillbehör till den.

 

Jag har dragit 1 st 100 kg:s bror samt en 50 kg brorson samtidigt efter Hr 410 med 40 Hk och anledningen till att det gick bra var att jag snabbt kunde accelerera upp så att ytspänningen släppte så det är inte oväsentlig fördel.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...