Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
petterquist

Vilken snipa är rätt för oss?????

Rekommendera Poster

Efter många om och men har vi bestämt oss för att skaffa båt.

Vi är en familj på fyra (två små barn). Vårt pristak är ca 150tkr.

Det ska vara en snipa med plats för oss att sova x antal nätter. Att det ska vara en snipa är mest för att den är bränslesnål och jag har inte bråttom på sjön. Jag är lång, 190 cm, så den får inte vara för liten. Efter det jag har sett så verkar en 26-27 fots båt kanske bra. Eller???? Om man köper en båt från tidigt -70 tal med orginal motor får man räkna med motorbyte då eller är det väldigt individuellt från båt till båt??

Akterruff eller inte???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM vi tar det så här.

Akterruff och småbarn = ok men skit när dom blir stora för då använder man akterruffen som stuvutrymme. Väldigt små barn så är det bra med lite högre skrovsidor så dom inte drattar i om dom knallar runt på dynorna.

 

Båt från 70 talet är inte fel. Motorn kan vara hur bra som helst om den är skött och har du ingen motorvana så ta med någon som hjälper dig att kolla.

Har en båt från -71 med originalmotor och som går som tåget. Rätt körning och skötsel är A och O. Bränslesnål ? är nog dom mesta motorer om det inte är fel på dom. Rätt anpassad körning ger ekonomisk drift.

Om du är det minsta tveksam på en motor så köp inte utan avvakta för det är en dyr investering med motor som du aldrig får igen.

Ex. Båt för 150.000 och motorbyte för 90.000 ger dig tillbaka 170.000 i bästa fall.

 

190 cm. Finns nog inte så många att välja på i 26 - 27 fotsklassen om du ska ha ståhöjd överallt och du får nog vara nöjd med om du kan stå under doughouset (där man rattar) och kapell.

 

Sist men inte minst för jag vet inte vad du bor. Båtplats? kolla att du har någon stans att förtöja innan du köper. Brist på platser överallt.

 

Lycka till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nej inte det 6.gif\.

100 båtar i en vik och det är kav lungt och om något rör sig, så är det en Albin.

Ingen bra båt i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den rullar kraftigt i sidsjö det vet jag. Backa mot vinden sägs vara ganska svårt. Dock stabil gång i motsjö. I aktersjö inga krängningstendenser. Säger de som testat båten.

Med Volvo Penta MD 3B på 36 hk skall den vara kapabel en fart uppåt 10 knop och kanske nån till (i alla fall när den var ny).

Så tokig är den nog inte bara man är medveten om dess sjöegenskaper. Vet man bara om hur den beter sig och accepterar det så är den väl OK.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm nja. Rek. den inte för jag har sett den i samma sjö som min.

Säger bara det som tidigare Albinägare nämnt och som jag känner.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står man ut med att den rullar i nästan all sjö och att pentryt i förruffen gör sovtemperaturen VARM om man tillagat nåt, ja då är Albin 25 deluxe en billig båt, perfekt för att lära sig sjölivet på.

Billig i drift är den också 1.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer. Köpte en 74:a DL med motor från 97. 2 barn 2 vuxna. Funkar kanon. smiley-smile.gif\  //Ulf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Nimbus 26 från 70-talet är inte heller en så dum båt, den rymms nog nästan i er budget. Akterruffen är mycket rymlig med en dubbelsäng, och även sittbrunnen är mycket rymligare än på Albin 25. Pentryt sitter dessutom ute.

//Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte ta och se efter en Tresfjord-26 har en själv och den är bra vi är en familj på 4st och en hund och vi får plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vågade inte föreslå detta tidigar för då hade man blivit stämplad för sjävisk.

Vilken del av landet huserar du i ?

Kanske kommer du på kräftkalaset på Gullholmen den 26-8

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittar man en tresfjord 26 för 150tkr? De ligger väl betydligt högre i pris än så?

 

/Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns alternerande från 140 till något (strax under) 300.000.

På blocket finns det några och hur och vad dom har satt priserna efter vet jag ej.

Skulle jag sälja min i dag, eller till våren menar jag då överbyggnaden är omlackad och elen färdigdragen (nygjord) så vill jag nog ha 250 tkr för den plus ny rostfri dieseltank som monteras till våren.

Är nog den enda befintliga tresfjord som finns med breddad akterbrunn med tillhörande dansgolv stort antal skåp och lådor utöver det vanliga. Priser beror mycket på utrustningen och motorn.

Har sett Tresfjordar där dom ska ha 160 tkr med utsliten omc capitain motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en Saga. Dom har funnits länge och är bra mycket snyggare en tex Albin 25 alt 23. Annars har vi ju Skilsö, Nidelv, Scand, Comet och många många fler. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin 25 är nog extremt mycket båt för pengarna. Kom bara ihåg att köpa en med 3 cyl diesel, och inte den äldre ad22.an.

Andra förslag Nimbus 26, 70-talare. Med md 21 i den så har du inte mer att åka med i fart än en 3 cyl albin 25.a-

 

Krabat 740.. liknar albin 25...dock lite mer träkänsla i båten.

 

 

Snipor: Karlö 28, Rospiggen 28.... 2 klassiker..brukar i höstårstid finnas nåt ex att köpa för 170000 kr typ.

 

Vinga 25 ...privärd snipa

 

Alla dessa båtar har akteruff.

 

 

/ S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej

Vi fick tag på en dubbelruffad Adec 700/Storbleka från 1978 för 80.000 i höstas.

Den är rymlig för sin storlek med ett skapligt kök, dessutom så är förarplatsen så väl tilltagen att vi har lyckats få in en rejäl hembyggd kompressorkyl under sittplatsen. Det är faktiskt sommarens höjdare, när alla kompisarnasatt och knaprade på salta biten på burk så hade vi färskmat21.gif\( En stor rejäl kyl som är strömsnål är absolut ett måste, särskilt om man har barn och tänker sig att ligga på andra ställen än gästhamnar)

Träet behöver snyggas till lite och skall få sig en upprustning till vintern men det är ju överkomligt. Vi skall dessutom skaffa en solpanel för kylens skull.

 Det är gott om stuvningsutrymmen, tycker jag. vi har varit ute i 14 dagar på raken i sommar(2 vuxna och 3 hundar) och dessutom hade vi ett annat par med oss under 5 dagar och det gick bra. Den drar 0,5 liter per distansminut och då räcker det långt med 50 liter diesel. Fribordet(kanten runt om heter väl så??) är högt och det känns tryggt med tanke på hundarna som gärna vill sitta på dynorna och se ut.

Lycka till med sökandet efter just er favoritsnipa.

Birgitta

 

post-15547-1394234756,0878_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E nått skit med mailen.

Det står klicka här för att svara avsändaren o.s.v.

En gång på hundra funkar det och vem fasen orkar leka flipperspel.

 

För det va la du som mailade 13.gif\

 

Använd min

 

janne@swedala.se

 

så funkar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akterruff är både bra och besvärligt.

Vi som inte har barn uppskattar att den finns , vi har stuvat in portta pottin i den, vi har satt upp massor av hängare där vi hänger jackor, flytvästar mm, det finns plats att stuva undan det fällbara bordet osv,

visst blr det mer ett förråd men ett värdefullt sådant. Om jag inte hade den så undrar jag hur vår förruff sett ut7.gif\!

Den är jättejobbig att kliva över (om man som jag har ont i ryggen och knäna) när jag skall kasta i ankaret( dra upp det fixar kapten), sedan skall man spurta fram i fören för att leka hoppilandkalle, pust och stöm. Men totalt sett vill jag inte vara utan akterruffen som dessutom är användbar som gästrum när våra vuxna barn vill åka med eller andra goda vänner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill ställa denna lilla fråga till dig.

 

Hur mycket extra och hur många extraresor får ni göra för att tömma ruffen där bak efter, eller i samband med upptagning.smiley-embarassed.gif\

 

Varför jag frågar, är för att jag har kompisar med akterruff och som saknar (uppvuxna) barn.

Dom kör i skyttetrafik med prylar efter sommarens strapatser och undrar vad allt kommer ifrån. Där ligger prylar, som dom inte ens visste om att dom hade.

 

Är det inte så hos er ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan varmt rekomendera Marex 24, en trevlig snipa med en bra planering och det viktigaset som vattentoa, värme, vatten och plats att installera en kyl dessutom är det en stabil båt i sjön men med alla de kända egenheter som snipor har, då djupgåendet är 0,9m så sticker den inte iväg vid minsta vindpust.

 

Vår Marex har en MD11D och vi varvar max 17-1900 varv (Maxvarv=v3000)och det gör att motorn aldrig får gå hårt utan tuffar fram i 6knop med en förbrukning på 0,25-0,3l diesel distansen.

 

/Kenny&Yvonne på snipan Anna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nix, jag tror inte det blir några extraturer just för akterruffen men nog räcker det med resten av inredningen som skall hem för att generera minst 4 körningar. Men vi har bara 1,5 mil till vinterförvaringen så det är inte så farligt.

 

Vi har: 4 flytvästar, en potta, ett hamnkapell, ett hopfällbart bord, en badrock, ett knippe tampar och en diskbalja, allt detta ligger kvar hela sommaren.

Under färd: våra jackor och ev. andra ytterkläder, verktygslådan och en kylväska.

 

Tack vare akterruffen har vi frigjort 2 lådor(under sittdynorna) för div hundattiraljer och sist men inte minst så har jag inrett ett torrskafferi som jag når från köket. Där förvarar vi de torrvaror som inte blir förstörda av att ligga kvar mellan turerna. Det betyder också att jag har bättre plats i köket för kokutrustning och andra tillbehör.

När vi åkte på semester i somras och hade goda vänner med oss på båten så hade det inte varit möjligt utan akterruff, jisses vad grejer de hade med sig extra sängkläder.

 

Däremot så verkar det inte spela någon som helst roll om vi är ute en- två nätter eller tio dygnsmiley-undecided.gif\  Vi har alltid ett knökfullt baksäte med 2 kylboxar, 2 klädväskor och elektronikutrustningen, sjökortet osv. Det tar nästan en timme att ordningställa allt innan vi kommer iväg från bryggan. antingen är vi väldans oorganiserade eller också så har andra det likadantsmiley-wink.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...