Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
LazzeA

Dålig fart Jofa Winth 485HT/Johnson 55 hK

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har nyligen köpt en Jofa Winth 485 HT-78 med Johnson 55hk-77 som fungerar ok fast den stått något år. Tidigare ägaren (tyvärr ej längre i livet) skrev på ett annat forum ang planingsproblem/låg fart vid tyngre last, se länken:

http://hotel.dominoplaza.com/customer/discarc.nsf/aac936749070f8d7c12568b2003914ba/2F21C3DCC7EE659AC1256A800036796A?OpenDocument

 

1.Jag kan bara hålla med vad som skrevs, motorn går fint enl vad jag hör och varvar 5000-6000 vid fullgas. Ensam i båten planar den ganska snabbt och kommer upp i ca 23-25 knop, men borde väl kunna göra 30 med denna motor, ska ju kunna dra vattenskidor etc? Den är ju tom 5hk starkare än rek max motorstyrka. Någon som har en liknande båt/motor?

 

2. Med 2 vuxna och två barn i tonåren har den svårt att plana, kommer max upp i ca 15-19 knop oavsett hur jag lastar i båten. Jag har riggen i läget längst in mot aktern. Det följde med Hydrofoils som jag monterat och tyckte då att båten planade lite lättare men gick ej fortare. Innan montaget så släppte, kaviterade propen ibland även med sprinten i innersta läget. Några tips? Kan Smart Tabs hjälpa? Kan man sätta dit Powertrim, finns kanske beg? Blir förstås dyrt för en så gammal motor?

 

3. När jag gick igenom motorn såg jag att en tändspole hade en spricka rakt över i den svarta isoleringen. Har läst lite här om att det kan orsaka prestandaproblem, men då motorn startar bra och varvar upp till rek varvtal och går jämnt, så bör väl ej detta ge någon prestandaförlust?

 

Ska kolla komp osv sedan för att se om det kan vara en orsak, men jag får för mig att det hellre har med båt/motor inställning att göra.

 Propen är standard 15 stigning. Botten är nog inte helfäsch heller, så ett par knop sackar den nog pga det.

 

5. Ung bränsleförbrukning på ett sådant ekipage? Tycker att den sörplar duktigt, men den planar ju inte hela tiden iofs. Har åkt ett par turer på ca 14 km (ej hunnit bli van sjömil ännu1.gif\) och då gick det ca halvtank, 10 liter, är det normalt?

 

Många frågor blir det...

Mycket tacksam för tips, och gärna om någon har erfarenheter från denna båt som verkar vara en trevlig, rymlig utflyktsbåt enl vad jag sett hitills.

 

Mvh/

Lasse

post-21455-1394234754,8409_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag tror att ditt problem ligger i att din motor är närmare 30 år! En motor tappar lite ork för varje sommar som den snurrar. inte så farligt i början men mer märkbart efter hand.. så du kanske bara har 40Hk kvar i din motor , Detta är helt normalt då motorn slits. Har den desutom dragit mkt skidor i sina dagar påskyndar detta motorn åldrande. vad gäller bränsle förbrukningen kan jag hålla med om att den ligger lite högt. Borde normalt för en gammal 2t ligga på 0,8-0,9 L/distans Men även här ligger din förmodade slitna motor till last. Den får jobba hårdare än den gjorde när den vAR ny. Tyvärr har nog motorn gjort sitt. En ny mordern 4 el 2 takt med insprutning på din båt borde den komma ner i runt 0,5/distans Alltså dina 7,8distans (14km) borde med en nyare motor dra Ca4 liter. //Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anders, tack för ditt svar!

 

Jo, jag förstår det, och har väl tänkt kolla komp för att se hur skicket är på motorn. Även om den tappat lite hk genom åren så kanske jag kan göra förbättringar vad gäller inställning båt/motor för att få ett ännu bättre resultat.

Fler tips mottages tacksamt! Återkommer när kompet är kollat...

 

 

Tack!

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du kan ju testa med att köpa en Propulse propp. Det borde göra en del den är ju fyrbladig och har 4-5 stigningar att välja mellan. Hjälpte mig med en båt som var seg upp i planing med last! http://www.propulse.se/ //Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är orket i motorn, segar den sig upp dom sista 1000rpm?

 

 

 

3. jag har ett par tändspolar liggande o kan skicka dej en mot portot o nån symbolisk summa, du avgör när du provat spolen..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker den varvar bra hela vägen, märks särskilt när jag åker ensam el med ett par passagerare. Varvar 6000 och där slutar varvräknaren. Det borde inte vara ngt fel på tändspolen då? Ska ändå kolla dem och hör av mig om jag ska byta, tack för tipset!

 

Kanske vore idé att testa en annan prop tex Propulse? Eller SmartTabs?

 

Någon med erfarenheter från Jofa Winth HT-båtarna?

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att den varvar 6000rpm är inte bra, den ska ligga på max 5500rek.

 

Jag tror oxå du ska prova med en annan propp, då jag inte tror det är direkt fel på motorn(efter din beskrivning).

Gå till en seriös handlare, då får du låna grejor och prova dej fram tills du hittar rätt prop, vill inte din propphandlare låna ut, så låt oss andra veta och gå till ngn annan butik.

 

Tror oxå du ska göra komptest, både på kall o varm motor...avslöjar en hel del..

 

Mvh Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Björn, tack för ditt inlägg!

 

Motorn ligger inte på 6000 v hela tiden vid fullfart men den går upp i topp av mätaren ibland, vet ej hur noggrann/pålitlig varvräknaren är.

 

Om jag skulle byta prop för att få ner varvet något, skulle det ge mig mer power för att komma upp iplan även med tyngre last? Vilken stigning? Just nu sitter en utbytt orgprop med 12-1/4x15 på. Något tips om vad jag bör testa för att ev komma tillrätta med mina problem beskrivna längst upp?

 

 

Mvh/

 

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prop vetenskap är svårt, det är så individuellt för varje båt/motor kombination.

 

Eftersom du har varvet, så kan man öka stigningen på proppen men då kanske man tappar lite av greppet när hon ska upp i plan. Jag skulle nog provat en tum större och en liten ökning på stigningen, då kanske man kompenserar stignings förlusten med en större yta på proppen..

 

Jag e ingen propexpert, men har själv provat mej fram till min prop. Det finns ingen prop som är bra på allt. En prop för max last, en för ensamåkning, en för att dra vattenskidor osv..

 

På min lilla båt har jag en Propulse när jag ska dra skidor, men jag har en stålprop för normalt bruk och fart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för tipsen, ja jag antar att det bara är till att pröva sig fram..

 

Vad har du får båt/motor, körde du med en Johnson 55 eller hade du delar kvar från en tidigare motor?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har en Evinrude 55hkr från 76 som sitter på min lilla båt...innan jag renoverade min motor så fick jag tag på en reservdelsmaskin och har delar kvar på den...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag ute och testade lite, flyttade ut riggen ett snäpp (till näst längst in) när jag var ensam, och då gick den väldigt lätt upp i plan och toppade ca 26 knop vilket är helt ok för mig, gammal motor och ej rengjort skrov.

Hydrofoilsen måste ha gjort en del mot innan installationen. Problemet kvarstår dock eftersom den inte alls orkar lika bra när jag lastar i familj och packning...

 

Det som jag ville kolla var varvtalet, och jag undrar hur den visar egentligen...`? Låg på 1500 på normal tomgång, drog upp till 3000 vid 5 knop och när jag sedan drar iväg slår mätaren i botten på 6000 v...

Motorn låter dock inte överansträngd.

Låter inte särskilt pålitligt tycker jag?

 

Vet ngn hur man trimmar in/kollar varvräknaren?

 

Motorn Johnson 55hk-77 som sagt....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1500 rpm på tomgång verkar konstigt, borde vara ca 550-700 rpm. Har du 1500rpm på tomgång så skulle det rassla som f-n när du lägger i växeln.

Är det inte så att varvräknaren är omställbar beroende på hur många cylindrar motorn har som den skall monteras på.

Skulle kunna var så att den står på det dubbla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att din varvräknare är felinställd.

 

Kolla bak på varvräknaren så borde det finnas antingen en el flera switchar som kan stå i on el off, eller så är det en roterbar liten skruv el liknande som man kan ställa i olika lägen.

 

Din Johnson 55 hk 1977 motor som är 2-cylindrig bör ha inställningen 5P på varvräknaren.

Har man för högt värde inställt (t ex 6P) visar varvräknaren för lite, har man för lågt värde visar den för mycket.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er!

 

Ja det låter  troligt, mycken tack för tipsen, ska kolla vid nästa tillfälle!

 

Mvh/ Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...