Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tommy2

Kunskaper om segling i Norge

Rekommendera Poster

Hej,

jag är intresserad av att på sikt göra en längre segling upp längs norska kusten och in i olika fjordar. Jag söker segelbeskrivningar och information om dessa vatten och skulle gärna prata med någon som har erfarenhet av dessa vatten.

 

Jag har besökt Nautiska Magasinet i Stockholm men de har bara Norsk lots. Någon som vet något eller känner någon?

 

MVH

Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skepp ohoj. enklast är att köpa kort och info under resan när ni angör hamnar efter kusten. Oftast kommer man i kontakt med fiskare samt andra seglare som ger god råd. det är det billigaste sättet och i mina ögon det bästa. segla lugnt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan Lindesnes och Stavanger, c:a 100 nm är det öppen kust och kan bli kraftig sjö med farliga vågor vid hårt väder (står det på sjökortet).  Norr om Stavanger kan man gå inomskärs i stort sett upp till  Bodö. Räkna med att kolla vädret och se upp med  vind från fel håll.
 
Jag rekommenderar segling efter norska kusten. Hamnarna norr om Lindesnes är ofta billigare än i Sverige och även dieseln (från 6-8 norska kr) men sedan är allt dyrare. Ta med ordentligt med öl t.ex från Danmark eller Tyskland och så mycket mat som går in i skafferiet. Vissa hamnar är det gratis att ligga. T.ex Farsund, lämplig dagsetapp från Mandal, var det denna sommar gratis att ligga hur länge man ville.  En festklädd dam gick på morgnarna runt och delade ut frallor och Farsunds Avis.  
 
Fördel med segling i Norge är förutom att det är vackert med de höga bergen och fjordarna är att det är färre båtar än i Sverige.
Rekommenderas! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har funderat mycket på det sedan jag åkte från Kirkenes till Bergen med Hurtigrutten. Otroligt vackert!

Det finns ett norskt forum som heter Havgapet,(havgapet.com) där kanske du kan få tips.

Det är naturligt att det är ganska få båtar efter norska kusten. Alla norska båtar seglar ju i Bohuslän

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei Dere.

Det finnes en forum til i Norge, som er både faktisk det mest aktive overhodet og som ha mer enn 6000 medlemmer fra hele landet.

Alle er meget hyggelig og hjelper gjerne.

 

Klikk på www.baatplassen.no

Spør der om det som Dere vil vite noe om og Dere får svare, garantert.

Forresten finnes der også flere svenske som er aktive der.

 

Lykke til

 

21.gif\

Jørg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Tommy 2

 

Jag har samma funderingar som du har.

 

 

Seglade under 90-talet ofta på norska sörlandet med min havsfidra. -95 seglade jag till Stavanger och skärgården norr därom och var bl.a. inne i Lysefjorden och gick så nära in under Preikestolen http://home.online.no/~strandrl/npreikestolen.html jag vågade.

 

Har seglat i östersjön under de senaste åren, men har nu min nuvarande båt, en Storfidra, i Kungshamn i mellersta Bohuslän.

 

Det Forgus 31 skriver stämmer ganska väl. Mellan Lindesnäs och Stavanger finns det många hamnar och naturhamnar. Den sista ordentliga hamnen före Järens rev är Sirevåg.

 

Det finns visserligen en liten hamn ca 5 distansminuter norr om Sirevåg, Kvasseim. Hamnen är mysig, med ett grundflak mitt i hamnen, och inseglingen är inget att rekomendera om det inte är bra väder.

 

Nästa hamn efter Järens rev är Tananger 30 distansminuter från Sirevåg. Den hamnen är verkligen att rekomendera. När jag gick från Sirevåg blåste det 4 m/sek sydlig vind som ökade efterhand upp till 14 m/sek på plattlänsen. Det var underbart att komma in i Tanagers gästhamn/båtklubb. När jag var där -95 var allting gratis.

 

Norsk Lot hade du redan kollat på, 7 band för 470 - 535 norska Kr/st (500 - 650 SEK/st).

Det finns en bok som heter Kysten Vår, men den sträcker sig bara till Lindesnäs.

 

SXK http://www.sxk.se/ har en liknade bok i form av en pärm;

På tur i Norge, som är en handledning till dig som vill segla till Norge. Den innehåller hamnbeskrivningar, framförallt på Sörlandet, allmän information om Norge, tips på sjökort och litteratur mm. Varje vår uppdateras pärmen med nya hamnbeskrivningar, rättelser mm som du får tillgång till genom en prenumeration.

Pris: 245 kr

 

En bok som kan va intresant i sammanhanget är Åke Matssons Vagabond till Lofoten : en långfärdsseglares dagbok och minnen.

 

Åke Mattson blev ju känd för en större krets när han deltog i första ensamkappeglingen över Atlatnten med sin havsfidra Goodwin. Åke blev disskvalifiserad, men han kunde skriva och berätta. Bertil Engblom som kom in som tvåa med sin havsfidar blev inte lika allmänt känd.

 

Åke har skrivit många böcker om sina seglatser och skriver på ett vardagligt och intersant sätt om glädjeämnen och vedermödor. Boken om seglatsen Stockholm - Lofoten - Stockholm gå att låna på biblotek. Har dom den inte så kan dom beställa den.

 

Ett sätt att ta sig långt på begänsad tid för oss som bara har 5 veckors semester, är att segla en sträcka, lägga upp båten för vintern, sjösätta nästa år och segla vidare. Talade med en man som seglat större delen av norska kusten med en Maxi 68/77 (?) på det sättet. Han hade en lättviktsvagga i aluminum som han kunde lasta på biltaket när han sjösatt. När han bestämt uppläggningsplats för kommande vintersäsong åkte han och hämtade bilen.

 

 

Träffade även ett par i Gävle i slutet på Augusti -02 som la upp sin snipa där efter att under ett flertal år, i sakta mak gått från Göteborg, runt Skåne och upp till Haparanda, och som nu var på väg söderut för att under ytterligare ett par år gå tillbaka till Göteborg via Göta Kanal.

 

Hade för min del tänkt segla Norge redan i år, men det blev inte så. Planerar tidig sjösättning nästa år och tanken nu är norska västkusten, men, som redan den gamle Lipton sa - den som lever får the.

 

Vi får höras i ämnet efterhand.

 

ha´ t sô pen´ t

 

Tommy

(utan ordningssiffra)

\<ahttp://www.sxk.se/butiken/bilder/empty.gif\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Seglar och har seglat mycket i Norge. C-Map ger ut väldigt bra sjökortsböcker med 2 skilda skalor över aktuellt område. De har bra kartor om landförhållanden. Kolla dem de är klart bra.

För att gå längs Sörlandet måste man ha bra kort det tar ett tag att vänja sig med alla stenar osv men de har en bra utmärkning. Gå gärna Blindeleja åtmindståne ena vägen.

När du rundat Lindesnäs och skall vidare västerut och norrut så gäller det att välja rätt dag för bra väder. Starta tidigt på morgonen. Känner du dig osäker så finns Kystpatrullen som kör eskader förbi de mest utsatta partierna längs kusten.

Tag tid på dig och se till att du har extra bränslefilter. Vi hade otur och fick både skit och dieseldyr i tanken så det blev till att lufta bränslesystemet många gånger.

Inne i fjordarna är vindarna minst sagt oregelbundna och man får se upp med svallvågor från färjor och andra båtar när man ligger förtöjd. Långa tampar och kätting är ett måste.

Ha en god tur!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fa lander ar sa vackra som just Norges vastkust. Relativt lite batar och det beror nog pa att det for de flesta ar sa f-rbannat langt bort - det tar tid att ta sig dit och de flesta seglar soerut om de har gott om tid. Dvs, perfekta vatten om man vill komma ivag fran massorna under sommaren.

 

Som linjett35 dock skriver sa kan vindarna vara hopplosa. Med knasiga vindar sa hjalper ju inte att du maste lika langt tillbaka (dryga 50 sjomil) for att ur Geijierangerfjorden och ut pa normalt vatten igen. Det ar ocksa ofta VALDIGT vindstilla i fjordarna nar hogsommaren satter in (vilket den ju inte gor alla ar...). Nar det sen blaser kommer vinden fran alla hall (distortion i de tranga dalarna).

Vill du, eller tvingas, ligga pa svaj kan det vara ordentligt djupt.

 

Vill du ocksa uppleva den ypperliga skonheten som de Norska fjallen verkligen utgor sa bor du segla djupt in i fjordarna. Fran hyfsat oppet vatten in till Sognefjorderns inre armar ar det over 100 sjomil, one-way...

 

Sa om man vill se underbar natur, sma (men ocksa fa) mysiga hamnar (ofta daligt skydd for svallvagor) och underbara farger, sa finns det inte mycket som slar en segling i Norge i borjan/mitten av Juni.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är långt till Lindesnes om man ska ta sig dit via Strömstad och gå efter kusten ner till sydspetsen på Norge. Är det bra väder och blåser från rätt håll så kan man gå rätt över och vara där på några dygn. I sommar låg vi och plaskade strax norr om Smögen på väg norrut när vi tyckte att en tur över mot Grimstad eller Kristiansand kunde vara trevligt då vädret var så stadigt. Istället för att gå till smeten i Hunnebostrand för natten så delade vi in oss tre i vakter och tog oss till Kristiansand på drygt ett dygn. Sedan  var det inte långt till Mandal och nästa dygn upp till Farsund och så vips var vi på norska västlandet. 
 
Man kanske kan säga att vi hade tur med vädret men det var ju också det att det inte var planerat utan anpassat efter vädret. Man ska välja väg åt det håll det blåser om det inte ska bli jobbigt. Givetvis lätt att säga om semestern är slut och man blir tvungen att ta sig hem på kort tid. Kan vara bättre då att lämna båten och ta det säkra före en chansning. 
 
På vägen tillbaka några veckor senare tog vi vägen via Skagen som ligger i stort sett raka spåret mot Göteborg när man går från sydnorge. Då fick vi för förta gånngen denna sommar känna på hur trångt det kan vara i hamnarna. Inte mycket vatten kvar i hamnen att vända och manövrera båten på. I stort sett plats för en inte alltför bred båt att ta sig in och ut. Ska det vara på det viset? Man har ju möjlighet att välja själv om vädret, besättningen, båten och semesterns längd räcker till. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också sugen på Norgesegling, men det blir väl aldrig av kan tänka. Ska be vår norrman Ole på marinans klotterplank titta på den här tråden. Han vet allt om sitt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...