Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Pertti

Kablar låter i masten

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en gammal Benns mast där allt (fall och kablar) verkar ligga helt fritt.

Vilket har till följd att kablarna, framför allt antenn kablar, ligger och slamrar en hel del när det gungar.

Det är, som alla förstår, mycket jobbig i en lite skvalpigare hamn.

Ställde frågan till Benns och de sade att om det är kablarna som låter så kan man lägga in kabelrör i masten!?

Hur stort ingrepp kan det vara och vad kan det kosta?

Är det någon som har erfarenheter av detta eller har andra tips?

 

Mvh

/Pertti

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, 

Ett trick man göra är att sätta buntband på kablarna.

Placera buntbanden i grupper om 3 st ( vridna åt olika håll) med c:a 1.5 - 2m men klipp inte av dem utan låt den långa änden putta ifrån kabeln från mastens insida. Det kan vara lite knepigt att peta in buntbanden i kabelhålen/genomföringarna, men efter lite envishet brukar det gå bra.

 

 

/LC

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag köpte elrör i längder om 2m samt skarvhylsor på Biltema (nr 44-810 och nr 35-934). Sedan skarvade jag ihop rören till samma längd som masten och spände buntband runt dessa som beskrivet i inlägget ovan. Med det långa röret utanför masten tog jag upp hål i plaströret där förliga lanternans kabel skulle ut. Sedan stoppade jag in röret i masten och drog kablarna m.h.a kabeldragarlina, också den köpt på Biltema (nr 35-854). Det behövdes enär fallen efter alla år skavt hål på kablarna. Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack skall ni ha båda två!

Jag slutar aldrig att förundras över alla smarta lösningar många båtägare har! :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detsamma för mig.

Det här forumet vimlar av folk med kunskaper och ideér.smiley-smile.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också en äldre Benns-mast och jag följde Benns råd och byggde en kabelkanal på följande vis. Jag skaffade 32-mm VP-rör med skarvhylsor. Dessa la jag i masten med draglinor förmonterade. Sedan popnitade jag fast röret från utsidan så nu sitter det helt stumt och masten är tyst.

 

Det behövs ett popnitförband ca varannan meter. Vid varje förband borrar man två hål. Ett pilothål för att kunna sticka in ett lämpligt verktyg som åstadkommer ett mothåll, och sedan borra ett hål genom mast- och VP-rör samtidigt. Nita sedan. Jag använde billig aluminiumnit. Kom ihåg att slå ur pinnen. Den rostar och det blir fula rostränder annars. Jag satte nitar även i pilothålen.

 

I min mening så är detta mycket bättre än att ha en lös kanal dinglandes runt i mastens centrum där den tävlar om utrymmet med den löpande riggen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ingen bild? Nyfiken på var i profilen du placerade VP-röret samt diameter på popnit/hål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående popnitar. så bör väl dom vara av speciellt matrial?  kom inte ihåg vad det hette nu men.  men tror inte det var ren alu i dom. är det ingen mer som vet nåt om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att monell nitar måste användas där man behöver stor styrka. Tex när beslag skall monteras. Aluminium nitar fungerar utmärk om man ska sätta fast ett vp rör. Det är inga krafter att tala om.

 

mvh / Plarsa



Senast ändrad av plarsa | 30 april 2009 | 13:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag löste detta på ett till och med enklare sätt. Då min mast är skumfyld (av förra ägaren)till 1/3 del och jag inte ville kapa sladden i toppen (kontakten förstor för att gå att trä genom toppen) så köpte jag rörisolering på ett byggvaruhus.rörisoleringen är skuren på längden så det är bara att trä på. jag tejpade samtidigt ihop sakrven vartefter jag sköt in den i masten. Antagligen kommer elrör att hålla längre men det här var busenkelt och väger nästan ingenting..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fråga i denna stenåldersgamla tråd:

Finns det ingen risk att elröret lossnar från niten när man fäster elrören som har beskrivits  här ?

Plasten i elröret är ju förhållandevis rätt mjuk.

Nästa fråga :

Finns det ingen risk att nitänden inne i elröret förorsakar skador på kablarna genom att den skaver på kablarna ?

Sista frågan: Om man har få kablar i ett så stort elrör som 32 mm, finns det då ingen risk att de skramlar i alla fall när kablarna har utrymme att röra sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...