Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
tuxedo

Vilket träslag kan plastas in?

Rekommendera Poster

Hallå,

 

skall utföra lite invändigt plastjobb på ungarnas båt i höst och funderar nu på vilket material jag skall använda mig av? Jag skall bygga upp spant för att stabilisera skrovet samt att kunna lägga durken på.

 

Kan man plasta in tryckinpregnerat virke eller kommer det att ruttna såsmåningom eftersom det innehåller fukt? Ska man istället använda sig av någonslags vattenfast form-plyfa eller liknande?

Kan man plasta in halva virket för att inte stänga in fukten, å andra sidan kommer då fukt åt virket från utsidan?

 

Hur man än gör har man ändan bak...

 

Förslag?  //U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det du kan använda är marin plywood om du skall plasta in den som förstärkning ej formplyfa.

Jag har använt teak plankor när jag gjorde motorfästen till min Glastron.

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Det går bra att plasta in massivträ. Plasta in allt trä. Inte bra delar. Tryckimpregnerat virke är då onödigt eftersom det ändå blir helt inplastat, köp vanligt byggvirke i bygghandeln.
Marinplywood är bättre än massivt trä i vissa fall.


Använd hellre epoxi än polyester för inplastning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Använd istället material som man bygger vindsurfingbrädor av mm. kommer inte ihåg namnet, ser ut som frigolit fast grönt och är formbart utan att smula. Trä ruttnar alltid förr eller senare. Å andra sidan kanske inte du får uppleva detta men nästa ägare får säkert ett helv.....  Enligt min meníng bör man aldrig plasta in trä! det är förödande.

 

/ Jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag pratade med en besiktningsman innan vi köpte vår nya båt ang ruttna akterspeglar p g a att amrisarna använder plywood som distansmaterial. Om man ska renovera en akterspegel så ska jorden (=gamla plywooden8.gif\) ersättas med divinycell (förmodligen det som flipperjens menar ovan) som distansmaterial eftersom det inte ruttnar.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Well, tra gar val bra att plasta in. Manga av riktiga racers gors med inplastad balsa tra.

 

Det galler ju dock att se till att trat ar torrt och man verkligen far det tatt/tacker helt med plasten.

 

Manga USA batar ar i ruttet (?) skick inte beroende pa plywood, utan pa att nagot a-hole har borrat i akterspegeln och inte tatat ordentligt innan han satt pa badstege, fenderhallare, skidkrok, etc. Lite grann som att inte spola saltet av sin bil. Den ruttnar ocksa med tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Det du kan använda är marin plywood om du skall plasta in den som förstärkning ej formplyfa. *

Nu blev jag lite nervös, skall imorgon börja såga till durken(golvet) till min båt. Var på den lokala brädgården & frågade efter marinplywood, de svarade att de flesta köper formplyfa för golven. Jag köpte formplyfan & skall lägga på golvet med några lager glasfiber & gelcoat, är jag helt fel ute? Vad är fel med formplyfan? Snabba svar önskas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*Det du kan använda är marin plywood om du skall plasta in den som förstärkning ej formplyfa. *

Snälla, ingen som vet om jag kan använda formplyfan till durk ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte något om formplyfa, men jag kan göra en kvalifiserad gissning.

 

På Beiers sida om olika plyfa-sorter http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741 står det; Formplywood
Används vid tillverkning av bland annat gjutformar. Har en behandlad yta som tål vatten och lätt släpper från betongen.

Förr fanns det plyfa som limades med olika sorters lim. Vattenfas och sånt som inte var vattenfast. Jag tror - att limmen i de olika plyfasorterna idag är vattentåligare än förr.

 

Jag misstänker att båten du fixar inte har så stort värde, och att det jobbet du gör inte behöver ha längre hållbarhet än 10 - 15 år !?

 

Då duger den formplyfan du köpt väl. Risken är att ytan är behandlad för släppa lätt från betongen och därför fäster även plasten dåligt på den. På de ytor som du skall plasta borde det räcka att du slipade rena med ett grovt slippapper. Grovt räknar jag grovlek 40 och grövre. Samma som du slipar ren den plasten du skall laminera mot.

 

Om båten du skall fixa är av det värde som jag tänker mig är det överdrivet att använda epoxi. Epoxi fäster visserligen bättre mot uthärdad epoxi än vad polyester gör, men för det jobbet du skall göra fäster polyester tillräckligt bra. Polyetern är mycket billigare än epoxi, och dessutom kan du måla över polyeterlaminatet med topcoate, vilket du inte kan på epoxi.

 

Kör du med det du har - det duger gott - men slipa rent ordentligt.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 27 april 2008 | 15:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...