Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
euphoria

Yamarin 53 BR vs 58 BR

Rekommendera Poster

Hei, Jeg skal kjøpe en Yamarin BR til neste sommer, men er litt i tvil om hvilken modell jeg skal velge. Egentlig har jeg lenge sett for meg Yamarin 58 BR, men den modifiserte 53 BR ser ut til å ha en del smarte løsninger (tørt låsbart rom på passasjerplassen og ikke minst kalesjegarasje). En lettere båt har også sine fordeler når den skal opp på trailer, men jeg vet ikke om jeg vil gi slipp på de gode sjøegenskapene til 58 BR... Forøvrig ser det ut til at det går like mange personer i begge båtene, men at den manglende halvmeteren i 53 BR kun gir en litt mindre cockpit. 1. Er det noen som vet om Yamarin planlegger en oppgradert versjon av 58 BR i 2007 eller 2008, slik at \barnesykdommer\ som tankproblemer, kapellförvaring etc blir fikset? 2. To-takt eller fire-takt? 3. Kan 53 BR leveres med offshore-stoler? 4. Er vannskistolpen enkel å montere (klikk-inn) slik at den kan kun tas frem ved behov? 5. Transportpresenning, er det noe som kan brukes ved trailing i 80km/t, samt til vinterlagring? 6. Service på ny stor motor? Hvilke intervaller gjelder? Kan man gjøre det selv? Kan man bruke et annet verksted enn der man har kjøpt båten, hvilket kan være aktuelt om båten kjøpes langt unna bruksområdet... Har lang erfaring med underhold av mindre utenbordsmotorer, men ikke med store motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har en Yamarin 5820/58BR. Är inne på 4:e säsongen nu. Har Yamaha F115 på min.

 

Låsbart förvaringsfack på passagerarsidan:

Själv satt jag in ett likadant förvaringsfack på passagerarsidan insidan på skrovsidan som sitter vid förarplatsen. Det löser problemet hyfsat på 5820/58BR.

 

Kapellgarage:

58BR har ju dörr ut till badplattformen och kan därför inte ha kapellgarage. Så länge Yamarin har kvar den lilla dörren tror jag de får svårt att få till nån lösning med kapellgarage.

Jag har dock löst det hela genom att modifiera den främre kapellbågen så jag enkelt kan ha huvudkapellet nedfälllt hela tiden, liggande uppe på ryggstödet. Fungerar bra. Jag använder hamnkapell vid bryggan istället då det går mycket fortare att ta av/sätta på.

 

Trailer:

Jag har en Bålstsläpet REG-1350 trailer (80 km/h) och det är mycket enkelt att lägga i och ta upp en 5820/58BR med den ensam.

Jag har en 2003 årsmodell på trailern och den har maxlast 1030 kg och det är vad som behövs för en 58BR med motor, batteri, bensin i tanken, mm. Numera klarar deras 1350 några kilo mindre last, 990 kg, men det kan kanske går ändå. Bålstasläpet har på bl a 1350 vagga som gör iläggning och upptagningen väldigt enkel. Med en 53 BR behöver du inte så stor och dyr trailer då 53 BR är ca 140-150 kg lättare (samt ev lättare motor) än 58BR.

 

Sjöegenskaper:

Du får lite mer tyngd i en 58 BR än i en 53 BR.

Om du skall ut i grövre sjö är 58 BR bättre och om du skall åka med många passagerare/mer last. Större båt och möjlighet till större motor på 58 BR underlättar om ni skall åka många i båten. Om inte annat för lite större utrymme i 58BR.

58 BR har 21 graders V-form vid akterspegeln. Det är hyfsat vasst. Jag vet ej vad det är på 53 BR.

Om man tittar på videon på 53 BR som finnns på Yamarins hemsida så tycker jag den går lite oroligt vid sväng ibland (kan vara föraren som rycker lite i ratten)? Jämför sen videon på 58BR och 59DC (samma skrov).

 

1. Kända problem:

Jag vet ej om de tänker fixa tankproblemen och kapellgarage (el liknande) på 58 BR. Bägge problemen behöver en lösning.

 

2. Motor:

4-takt tycker jag passar bäst, åtminstone på 58 BR. Yamaha F115 är väldigt lagom på 58 BR även om man kan hänga på t ex en F150 om man vill då båten tål detta. På 53 BR bör en F80 räcka om man inte skall åka så många i båten, annars F100.

 

3. Offshore stolarna:

Listas inte som extra tillbehör på Yamarins hemsida. De stolar som följer med som standard är nog lite nättare (mindre) och tar inte så mycket plats som offshorestolar. Kan nog bli lite trångt att klämma ner ett par offshorestolar i 53 BR speciellt som man skall kunna snurra runt stolarna.

 

4. Vattenskidstolpen:

Måste ju vara löstagbar annars får man ju inte på ett kapell.

Jag kollar på en bild i Yamarins 2006 års katalog nu och den är såpass lång att man inte kan ha kapellet över den.

 

5. Transportpresenning:

Jag har transportpressenning till min 5820. Den använder jag när båten står på land på trailern. Jag har den inte på när jag trailer under sommaren, då räcker det att ha kapellet över främre sittbrunn och hamnkapellet på. Till 53 BR verkar inte Yamarin ha hamnkapell som extra tillbehör men det kan man ju låta sy upp hos en kapellmakare och så måste man ha en liten stång ca 60-70 cm bakom framrutan att stötta upp hamnhapellet med så det får en upphöjning så regnvattnen kan rinna av.

Jag förvarar min 5820 inomhus på vintern och då har jag transportpresenningen på. Jag har den även på under våren då jag har båten ute innan sjösättning, och även på hösten efter upptagningen innan jag åker till vinterförvaringen.

 

6. Service:

Yamaha 4-takt (t ex F115):

1: a service efter 10 timmar (efter inkörning) enl service- och inspektionsschema i handboken (bör utföras av Yamaha verkstad).

2:a osv service varje höst enl serviceschema i handboken.

Efter 1000 tim eller 5 år vilket som kommer först skall kamrem bytas och justeras in.

Impeller skall bytas ibland också, jag byter var 3:e år.

Skall du göra service själv så köp en verkstadshandbok till den motor du väljer.

Ja du kan göra service hos an annan verskatd än hos den du köper båten.

Men helst bör det vara en Yamaha verkstad, åtminstone så länge garantin gäller, då de bör ha felsökningsinstrument osv så de kan koppla in motorn mot en laptop och läsa av hur din motor mår.

 

 

Jag har gjort en del modifieringar på min 5820:

- Vindrutetorkare framför förarplatsen.

- Förvaringsfack på passagerarplatsen.

- Manuell länspump monterad vid förarplatsen.

- Luckan över tanken gjorts öppningsbar med gångjärn.

- Flyttat lite på batteriet in mot centrumlinjen.

- Flyttat huvudbrytaren till bättre placering.

- Monterat nya polplintar med säkringar (Blue Sea System) för all el.

- 6 brytar panel.

- Monterat stereo och 2 högtalare.

- Höj- sänkbara stolstativ (Jens Sagen/Springfiels 30-40 cm).

- Limmat med sikaflex all teakdurk (var bara skruvad från fabrik).

- Modifierat främre kapellbåge.

- Vinklat upp rattfästet 20 grader (finns en färdig sådan från Teleflex).

- Bytt till Teleflex Xtreme reglagekablar då de som satt som orginal gick väldigt trögt.

- Monterat rigging house (fanns inte på min men det är numera standard).

- Bytt till annat vattenavskiljande filter då det som satt som orginal läckte (byttes på garanti).

- Monterat bränsleflödesmätare då tankmätaren i Yamaha fartmätaren visar helt fel (och Yamaha verkstan kunde ej fixa felet). I bränsleflödesmätaren kan jag se bl a remaining fuel.

- Mugghållare (finns numera som standard)

 

Har även startspärr och snapp off ratt.

 

Lite bilder på min båt finns här.

 

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Takk for tilbakemeldinger, Bo. De er gull verdt. Du burde vært benyttet som konsulent av Kesko Marino når/hvis de skal lansere en oppgradert versjon av 58 BR!

 

Kapellgarage:

Jeg er sikker på at 99% ville valgt en båt med kapellgarage fremfor badeluke, hvis de fikk valget mellom dette. Det tror jeg Kesko er enige i, da alle deres siste modeller har denne prioriteringen. Med din løsning vil man kanskje heller ikke ha glede av badeluken, da kapellet ligger lagret oppe på ryggstøtten.

 

Trailer:

Jeg tror jeg vil velge en Bålstasläpet REG-1350 selv om jeg skulle gå for 53 BR. Denne traileren ser utrolig bra ut, og jeg har litt ekstra kapasitet om jeg skulle bytte til en større båt i fremtiden.

 

Sjöegenskaper:

Jeg har prøvekjørt 58 BR før, og den virker helt suveren i sjøen. Til sammeligning er Uttern T55 veldig ubehagelig å kjøre i litt sjø. Jeg så på videoen av 53 BR, og den virker spenstig. At den er litt urolig i svingene tror jeg skyldes føreren. Testen i Vi Menn gir gode tilbakemeldinger. Skal selv prøvekjøre den på en messe i september, så da får vi se hva den duger til. Messen ligger rett utenfor Oslo og heter Båter i sjøen, som byr på ca 550 båter man kan teste fra 7. til 10. september.

 

Offshorestolarna:

Jeg tror det er plass til offshorestolene i 53 BR, da jeg ikke skal a bord på sokkel og denne båten er like bred som 58 BR. Spørsmålet er om man blir sittende for høyt med offshorestoler?

 

Valget mellom 58 BR og 53 BR blir ikke lett. Har laget en oppsummering der jeg fremhever positive egenskaper:

 

Yamarin 58 BR (F150):

• Best sjøegenskaper

• Mest personplass

• Mest lagringsplass

• Størst fartspotensiale

• Den vakreste 19-foteren i skjærgården

• Førerergometri/komfort

• Mulighet for hydraulisk styring

 

Yamarin 53 BR (F100):

• Kapellgarage

• Torrt låsbart handsfack på passasjerplassen

• Sporty leketøy (gokart på vannet, som Vi Menn skriver)

• Pris (innkjøp/drift)

• Vekt (innenfor 1200kg inkl trailer, hvilket min bil kan trekke)

 

Ved prøvekjøring av 53 BR skal jeg sjekke om den har samme beninfyllingsproblemet som 58 BR. Er det andre ting jeg bør kolla spesielt noga?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Yamarin 53 BR fick bra betyg i Vi Menns test. Skulle tro Yamaha F100 blir lagom på en 53 BR. Även om jag har teakdurk själv på min 5820/58BR så vet jag inte om det är värt den extra kostnaden egentligen, där finns mycket pengar att spara om man väljer bort det. Bra att akterkapell ingår som standard på 53 BR (och 58 BR). Det fick jag lov att köpa till som extra tillbehör 2003 (ca 10 000 kr) när jag köpte min 5820.

 

Såg att det även finns vattenskidstång till 58BR numera (har själv en Big Air Pylon stång till min för lite wakeboardåkning).

 

Får ett par offshorestolar plats i en 53 BR så är det ju bra, dock kostar de en slant att köpa till som tillbehör. Men de är väldigt bekväma att sitta i. Jag tror inte de blir för höga för en 53 BR.

Jag har ju i min 5820 bytt stolstativ till Jens Sagen/Springfield 30-40 cm med gasdämpning och det beror på att jag är ganska lång (1,87 m) och satt alldeles för lågt med (Moeller) orginalstativen. Nu kan jag sitta i högsta läget när jag behöver ha bra överblick och se över vindrutan och när jag drar på så kan jag sänka ner mig så jag får skydd för ansiktet mot fartvinden bakom vindrutan.

10 cm ställbar höjd gör väldigt mycket. Detta i kombination med att jag vinklat upp rattfästet 20 grader (finns sån färdig att bara byta ut från Teleflex) gör att jag får plats med benen utan att slå i ratten även när stolen är i högsta läget. Då jag även har snapp off ratt så kommer ratten lite närmare föraren p g av detta och det är nu väldigt bra avstånd till ratten för mig.

På förarsidan fick jag flytta ut stolen några centimeter jämfört mot tidigare för annars tog stolsidan i gas/växelreglaget. Jag är jättenöjd med modifieringen och det var värt varenda krona. Har samma ställbara stolstativ även på passagerarsidan.

I durken under stolstativen är en metallplatta (aluminium el rostfritt) som man gängar nya skruvhål för om man byter stolstativ. Väldigt enkelt. Så pluggar man bara igen de gamla hålen med teakplugg och epoxy.

Bra sitt-orgonomi är viktigare än man kan tro, speciellt om man är ute en hel dag i båten.

 

Troligen är en Yamarin 53 BR ett klokt val, nästan lika stor som 58 BR och ser ut att gå bra i sjön. Du sparar mycket pengar att välja en 53 BR och det kan vara nog så viktigt. Båten är ju ändå en leksak, nöjsespryl, för de flesta, fast väldigt kul sådan! Så man kanske inte bör lägga ner alltför mycket pengar om det inte är nödvändigt.

Man får även tänka på att båten skall försäkras och det är (i Sverige) inte så jättebilligt (jag betalar för min 5820 ca 6400 kr per år för båten i årspremie och ca 600 för trailern i årspremie - har Atlantica och max rabatter).

Å så har ni väl hästkraft-avgift i Norge på utombordare? Då kan det ju vara bra med en 53 BR och kanske en Yamaha F80 för att få ner kostnaden ytterliggare.

 

/Bo

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ang sjöegenskaperna så tror jag det skiljer en del mellan modellerna. Jag är inte så insatt i Yamarins modeller men kan jämföra deras 540 och 5810/5820, och det är som natt och dag.

 

Jag var ute i rätt hård sjö för någon vecka sedan med den större modellen, vi åkte i 20-25 knop, sjöhävningen var så kraftig att relingslisterna lossnade av vattentrycket/spolningarna, längs friborden i dyningarna. Resan kändes ändå rätt odramatisk, vilket den inte var för våra bekanta som åkte i den mindre modellen, med hälften så mycket folk.

 

Mitt råd är, vill man inte bli stående pga vädret, välj den större.

 

Kapellförvaring, tankproblem mm känns inte som prioritet 1, som ska avgöra båtvalet.

 

Jag trodde inte 40-50cm gjorde så stor skillnad, men det gör det, visst motor, kapten mm har sin del i det också men iaf.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Velger jeg 53 BR blir det nok offshorestoler i en tilleggsbestilling. Leste om en annen som var fornøyd med å ha monteret dette. Og jeg kommer helt sikker til å adoptere din idé om å benytte Jens Sagen stolstativ. Jeg er også ganske høy (1.88m), så jeg vil ha stor glede av å kunne justere høyden. Takk for tipset! Bruker du standardstolene fra Yamarin?

 

Ja, vi har hestekraftavgift i Norge, men vil nok ikke gå ned til F80 av den grunn. Jeg vil ofte ha mange om bord, og med en større motor blir marsfarten høyere, samt støy/bensinforbruk ved spesifikke hastigheter blir lavere. Og så er man generelt glad i fart... smiley-smile.gif\

Kanskje til og med en F115 kunne være spennende på en 53 BR 2.gif\.

 

Hva er listepris på en 53 BR med F100 i Sverige?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Ja jag använder Yamarins Offshorestolar (de är standard på 58BR).

 

115 hk tror jag inte 53 BR är godkänd för men det lär nog gå undan om man provar!

 

Yamaha Motor Scandinavia listar bara rekommenderat listpris på båten:

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/53BR.jsp

 

Motor, t ex F100 rekommenderat listpris här:

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/utombordare/fyrtakt/f80_f150.jsp

 

Listpris på Yamarin tillbehör har de inte längre på deras hemsida (fanns förr).

 

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir 53BR på meg i denne omgang. Prøvekjørte i september, og var veldig fornøyd. 2007-modellen er oppgradert med offshorestoler samt håndtak for passasjerene. Jeg kommer til å bruke Jens Sagens gassdempede stolstativ, samt vinklet rattfeste og snap-off-ratt. Takk for alle tips, Bosse! Hvilket rattfeste fra Teleflex har du, og hvilket snap-off-ratt?

 

Nå er det bare å vente på april...

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej euphoria,

 

Skall bli intressant och höra hur 53 BR går i sjön när du provat din egen sen. Vore kul om du skrev några rader här när du provat till våren/sommaren 2007.

Offshore stolar och höj-sänkbart gasdämpat stolstativ kommer att göra båtåkandet mycket bekvämt. Handtag i skrovsidan för passagerarna som sitter på akterbänken är bra, hoppas det sitter ett sådant handtag även vid passagerarsätet för det behövs där också.

 

Rattfästet (20 grader) från Teleflex är artikelnr 95717 hos http://www.byggplast-batprylar.se/

Mycket enkelt att byta.

Du behöver en avdragare för att få av ratten från rattfästet (finns t ex hos Biltema).

 

Snapp Off rattkopplingen är den modellen med låscylinder (således ej den med hänglås). Artikelnr 62316 hos http://www.watski.com

 

Ratten jag använder är en Yamarin 6 ekrad mahogny ratt (finns som Yamarin tillbehör). Det är egentligen en en Volanti Luisi Leader Wood ratt (diameter 34 cm).

http://www.volantiluisi.it/articolo.asp?I_ID=214&I_Categoria=115

Denna ratt passar inte med Snapp Off rattkopplingen direkt men genom att modifiera fästplattan för Snapp-off som sitter på ratten med nya borrhål kan man få det att passa. Skruvarna måste dras fast uppifrån, inte underifrån som det är tänkt. Ganska enkel modifiering. Ratten är mycket skön att styra med.

 

Om du har lust kan du kolla på en liten filmsnutt här på min båt som brorsans unge gjorde i samband med att jag tog upp båten i september.

 

Mvh

Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickar med en bild på min Snapp off rattkoppling. Visar det gamla 90 graders rattfästet och den gamla ratten.

 

/Bo

post-1495-1394234839,8135_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bosse: Trevligt att läsa dina inlägg.

 

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om det extra förvaringsfacket som du monterat på passagerarplatsen. Har själv en Örnvik 540 Cruiser som har ett mycket dåligt fack, litet grått med plastnät (se bild). Ditt fack ser ut att kunna passa bra i min båt. Samma vita färg också tror jag. Vet du vad det kostar? det? Vart man hittar det? Och vilka mått det har?

 

/Freddie 

post-22380-1394234845,0745_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

1. Förvarigsfacket kostade ca 250-300 kr.

 

2. Det är alltså en reservdel till Yamarin 5820 (58 BR).

Jag beställde mitt s k handskfack som det kallas i reservdelskatlogen hos Wik Marin i Uppsala som bl a säljer Yamarin. Men du kan beställa hos vilken annan Yamarin återförsäljare som helst.

Så här står det i reservdelskatalogen till 5820/58BR:

 

Ref.nr: 5820-08

Artikel: Handsfack, SB (Styrbord)

Reservdelsnr: YM5KE-TARV.KOT

 

3. Mått:

Jag hade kvar i garaget den glasfiberbit jag sågade ur skrovsidan på babords sida för handsfacket. Hålet jag sågade upp var 34 x 20,5 cm. Till det kommer ca 2 cm ytterkant runt om som facket skruvas fast med i skrovsidan.

 

Mvh

Bo

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...