Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Mathis

mercury vs suzuki 115

Rekommendera Poster


mercury vs suzuki 115 fyrtakt. vilken ska jag köpa. suzukin har ju Kamkedja.

Mercury har den kam kedja?. annat att tänka på

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Skulle knappast själv bry mig om ifall en 4-takt utombordare har kamkedja el kamrem. De flesta bilar har ju kamrem i gummi och byter man bara enligt föreskrivet intervall håller de i regel.

Har själv en Yamaha F115 4-takt med kamrem. På den byts kamremmen efter 1000 timmar el 5 år vilket som kommer först. Visst, går kamremmen av blir det ventil sallad med mera och dyrt att fixa.

 

Mercury 115 EFI har kamrem (såvida de inte bytt till kamkedja på årets modell). Enligt Mercurys 115 hk EFI verkstadshandbok jag kollar i är det kemrem.

 

Däremot skulle jag bry mig om priset som säkert skiljer en hel del mellan t ex Yamaha F115, Mercury 115 EFI och Suzuki DF115. Suzuki DF115 går det ju att få tag på internet ganska billigt om man kan montera själv. Men jag skulle personligen köpa även montering så allt blir bra monterat (förutsatt att man anlitar ett bra företag som utför monteringen med omsorg). Ser i din Sjöbod att du håller till i Värmland - kanske Bosses Marinservice får den äran i så fall att montera en ny motor åt dig? De säljer ju både Mercury och Suzuki.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury 115 är fram till och med augusti 2006 egentligen en yamaha på insidan. Motor och block och elektronik är yamaha - rigg är mercury. Efter augusti så tillverkar Mercury dessa själva. Skall du köpa en Mercury så skall du nog välja modellen som yamaha gjort. Bra motor med bra utväxling 2,07:1. Mercuryn har rem.

 

Suzukin är också en mycket bra motor men uväxlingen ligger på 2,59:1 vilket gör att du måste ha en propeller men högre stigning. jag tror att toppfarten kan bli lite lägre med denna motor. (obs! beror mycket på propellerval)

 

Men i det stora hela så tror jag inte att det spelar så stor roll vilken du väljer. Jag valde mercuryn för att den har en yamahamotor i sig och att den är snabb och snygg till båten.

 

 

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om jag hängde med här...

 

Jag funderar nämligen på att köpa en Uttern D55 med Mercury F115 från 2002. Innebär det alltså att hela motorn är Yamaha egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästan. Motor, insprutning, elektronik är Yamaha men riggen och utväxlingen är mercury. mercurys riggar är faktiskt bättre hydrodynamiskt utformade.

 

mercuryn har rem. Tyst och fint. (Nästan alla bilar har rem)

 

Denna motor går riktigt bra. Har moterat en ballistic rostfri propeller på min Ryds 568 och fick upp toppfarten från drygt 39 till drygt 42 knop.

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hur vet man om det är yamaha-mercury om årsmodellen är 2006? ändrades även designen när det blev mercury-mercury i aug 2006?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...