Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
daniel_qpqp

Hjälp mig att köpa båt

Rekommendera Poster


Hejsan allihopa!

 

En fin sida det här. \biggrin.gif\http://www.fendern.se/propeller/html/emoticons/biggrin.gif\ border=\0\ />

 

nu till mitt problem, Vilken båt ska jag köpa?

 

Jag kommer att fiska bada samt lite wakeboard, åka tube efter den. Jag vill inte att det ska gå segt även om man är några stycken i båten.

Jag hade tänkt mig en öppen båt i 5-5,5m storleken. Sen vill jag ju gärna att det ska vara en stryktålig båt som man inte behöver vara allt för rädd om, när det börjar gå sjö. Men det viktigaste av allt det måste vara bra grejjer,

jag vill verkligen inte skruva i någon båtmotor hela vintern... \wink.gif\http://www.fendern.se/propeller/html/emoticons/wink.gif\ border=\0\ /> Båten får max kosta 150000:-

 

Vad jag tittat på:

 

Challenger 100hk

 

Ryds 510 90hk

 

Örnvik Commander 75hk

 

Uttern s52 exclusive

 

Dessa är dom jag hitills tittat mest på. Men kom gärna med förslag på andra och åsikter om vad som är bra och dåligt med dessa båtar. Är det viktigt att köpa en märkes båt? eller är de mindre kända namnen lika bra?

 

Tack på förhand

 

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat på buster xl, xxl med 100-150 hk motor eller annan aluminium båt för om du vill ha en stryktålig båt så skulle jag nog rekomendera alu båt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm har tittat lite på buster men en XL känns lite liten och en XXL blir för dyrt... men alltså håller inte plastbåtarna? eller måste man ta det lungt om det går lite vågor?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nejadå, de håller nog så länge du håller dig i sjön. Påpekanden var väl snarare för att Du skrev Sen vill jag ju gärna att det ska vara en stryktålig båt som man inte behöver vara allt för rädd om som tankarna far till en aluminiumbåt.

Jag kan inte råda dig om båtarna men det får Du snart tips om utan bara ge ett råd att kolla hur och var Du kan få service på grejerna.

Om Du skall vara ute på öppna havet så skall Du satsa på en större båt.

Skall Du fiska så tänk på hur fint du ha det i båten om Du skulle få någon fisk. Det finns en fördel i att kunna svabba av med högtryckstvätten.

Surfa in på www.batnytt.se ock beställ tester eller kolla på denna sida på Medlemmars båtar så kan Du läsa lite personliga recensioner.

 

Lycka till

 

//Calle

 

ds. Om Du inte vill åka i sommar så kommer begagnat priserna att sjunka i höst.ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har själv en ryds 510gts med 90 hk på just för samma endamål.

Det fungerar kanon!!!. vi dra wakeboard, vattenskidor(går att komma på en skida) leksaker. Vi har dragit 2 raketer och 3 tubes samtidigt = gör skoj.

båten ligger bra i vattnet. lätskött, lätt att serva, lätt att bottenmåla.

Inte för stor att traila, om traila är ett ord. Lätt att dra bakom en bil.

duger aven att åka ut och bara bada, eller dra några makrill.

Jag är jätte nöjd med båten. Haft den i 5 år. kommer att ha den mist lika länge till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör Ruds 510 GTI även jag sedan 2005. Fantastiskt bra båt, särskilt med tanke på priset. Min är bara utrustad med en 60hk 2-takt, men duger bra ändå tycker jag. Når 30 knop med två vuxna i båten (och lite medvind :)

 

En kanonbåt för mina ändamål som är badturer med familjen och vattensport i den ordningen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk dig för när det gäller val av motor. 2-takt, 4-takt eller 2-takr med direktinsprut är valen.

 

Lite fiska och wakeboard, då är 2-takt med direktinsprut bäst. EWvinrude e-tech, Mariner/Mercury optimax eller Toutatso (eller hur det nu stavas) har dessa motorer. Bränslesnåla och nästa lika tysta som 4-takt men med klippet i starten som hos en 2-takt med förgasare. Enda nackdelen med dessa är att i låg hastighet med vinden i ryggen luktar de lite olja. Har själv en Bella 490 R med Mariner 75 hk Optimax. Kanon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 Hej Daniel !

 

Jag kan varmt rekommendera en RYDS 510 GTS

( GTS heter modellen med 2 vridbara stolar bakom mittpulpeten )

( GT har styrpulpeten i aktern på styrbordssidan...)

 

Jag hade fram till i våras en RYDS 510 GTS-95 med en Evinrude 115Hk Ocean Pro V4 2-takt -97 som gick riktigt, riktigt bra !

 

Ett tips !

510 GTS är godkänd för max 70Hk.

Finns även en som heter RYDS 511 GTS, som tillverkats under samma år som 510 GTS, så det är ingen efterträdare årsmodelsmässigt till 510 GTS, den har 2 saker som är bättre än 510 GTS;

* Fast tank & akterspegel som gör båten godkänd för 90 Hk.

 

Enl. min mening finns det bara två nackdelar med 510 GTS;

* 1-2 trycktankar ( max 50 liter bränsle med dig )

* RYDS går rätt så tungt i vattnet - skaffa ALDRIG en ryds med mindre motor än vad den max får ha! Gärna 20 Hk för mycket !

 

RYDS gör extremt bra skrov, de går riktigt bra i vattnet, inget j*vla kastande och farliga sne-skär i höga farter, du blir aldrig nerstänkt ombord. De är dock lite tunga, så ta i när det gäller motor, akterspeglarna på Ryds håller för allt !

Har själv varit ute i grov sjö med min 115Hk ( max 70Hk på båten...) och knallat fram i 32 knop, alltid kontrollerat och tryggt !

 

Hade, före 510 GTS:en, en RYDS 440 GT och kompisen en Bella 440, bellan gjorde 5 knop mer trots exakt samma 40-Hk, men så fort det gick lite sjö så blev de genomblöta i Bellan som sne-skar i lite grövre sjö...

 

SKAFFA EN RYDS GTS ( helst 511 ) med lite för stor motor !!!

 

Mvh J

post-20224-1394234742,2959_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 510/511 GTS med minst 90 Hk = en dröm-båt !

 

 Här med en 115Hk Ocean Pro -97

 

 50 liter på mindre än en timme > tomt :-)

 


 Härligt !

post-20224-1394234742,344_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej  kolla på micore.  det är riktigt bra båtar till bra priser.

du får då ny båt & motor för de pengarna som du pratar om

 

www.micore.se

 

/Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena..
Har just avverkat mina första 20 timmar med en Ryds 535 dl med en 60 hk Yamaha (4 takt). Köpte denna ny på Skene järn. Gav ca 150000 kr för båt, motor, dynor, samt kapell. Då med 2 år garanti på rubbet!!! Har än så länge haft ett par fina fiskesunder , bra med plats för upp till fyra personer med spö. Även ett par utflycktsturer med gamla föräldrar samt även barnbarn. Det är en underbart stabil och härlig båt. Kan varmt remkomendera denna båt. Mycket båt för pengarna. Underbart med nytt!!!!!  
Hälsn
Edmund 
 
 
 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...