Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
patrik15

Aquador 23 eller Askeladden 705 ???

Rekommendera Poster

Håller på kolla på tänkbara båtar inför nästa säsong . Har nu en Ryds 20 dc som jag är nöjd med , men man är ju alltid ute efter ngt bättre.

 Skulle kunna tänka mig en större ! Hur är dem i kvalitet ? (Askeladden 705 Aquador 23).Hoppas på lite feedback.

/patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

En svaghet med Askeladden 705 (som jag ser det) är att den har längsgående bänkar i aktern. Inte så kul för passagerare som sitter där, i alla fall inte under accelerationsfasen.

 

Aquador 23 DC vet jag inget om men de minitesta dock systerbåten 23 WA (som gissningsvis har samma skrov) i senaste Båtnytt nr 8. En stor fördel (om man har råd) är att man på Aquadors 23 serie kan välja en Volvo Penta D serie diesel motor (om man nu anser lägre förbrukning, bra kraft och mindre brandrisk värt den extra kostnaden på över 100 tkr).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Är inne på andra säsongen med Askeladden 705 -99, mycket nöjd.

Har familj med fru, en 1,5 åring och en 5 åring. Båten är tillräcklikt rymlig för några nätters övernattning men så liten att man lätt åker ut på några timmars badtur.

 

Jag tycker att båtens kvalitet håller hög klass. Alla beslag och knappar mm är från erkända tillverkare, mycket från Rocca. Kolla tex beslaget som stänger förpiksluckan på en Aquador. I De exemplar av aquador som jag har sett, även de finsktillverkade, är det någon hemsnickrat handtag som skall vridas för att låsa luckan. Jag tycker att den verkar tillräckligt hållbar och dessutom svå att ersätta.

 

Jag tittade också på Aquador innan köp. De har lite mer inställsam finnish med klarlackad körsbär mm. I Askeladden är det mesta oljad teak som ger lite råare intryck.

 

/ Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara minnas 2 tester från Norska båttidningar om Aquador och i första fallet var det klara kvalitetsbrister något som leverantören kallade måndagsexemplar....Det nästa testet med en Aquador var året efter..än värre resultat med sprickor i skrovet efter 1 dags körning..Nu är detta citat från båttidingen och inte alls egna erfarenheter...så hold till godo ..fast så väldans upplyftande var testerna inte...Askeladden i sin tur borde vara ett säkrare kort rent kvalitetsmässigt.//Jonny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Håll dig till Ryds. Alla nya modeller som kommer skall vad jag hört tillverkas med den nya vacuumtekniken som ger upp till 60% starkare skrov. Lägre förbrukning, lägre vikt, bättre toppfart.

 

Lättsålda.

 

Det kommer nya modeller nästa år.

 

/Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det ngn som har en Askeladden 705 Aquador 23 . som kan ge lite feedback på tex skrovet som en del säger verkar ge sprickor mm.Patrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tar upp denna tråd. Är det någon som har koll på sprickorna? Om det är generellt eller enbart några som får det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Askeladden 705 -99 och har inga som helst problem med sprickor eller krackeleringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...