Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Svamp-bob

Skillnader mellan Albin 82 och Uttern 890? Någon som seglat med båda två?

Rekommendera Poster


Jag funderar på att köpa mig en motorseglare och kan inte riktigt bestämma mig mellan en Albin 82 och en Uttern 890.
 
Finns det någon här som har seglat med båda två? Vad är det för skillnad mellan båtarna egentligen? Vilken är tryggare och har bättre seglingsegenskaper?


 
Det som är den största skillnaden mellan de två verkar vara att det finns en helt skyddad styrplats på Uttern 890, medans Albin är mer öppen. Men med ett kapell uppe så försvinner den skillnaden (nästan).
 
Uttern verkar vara mycket dyrare, en är på Blocket nu för 550.000:- och en gick nyligen för 475.000:- , finns det stora skillnader som jag inte har tänkt på? Eller råkar det bara vara ruskigt dyra exemplar av Uttern som är uppe för tillfället? Man kan ju undra... 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, för att priserna ovan ska vara ett dugg intressanta behövs givetvis lite prisinfo om Albin. De verkar kosta runt 250.000:- , uppemot 300.000:- om den är i bra skick...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Finns det ingen som har provat bägge? (ja, jag vet att jag har dåligt tålamod och borde vänta på svar... men jag är ju så ivrig!) :)


Att kika på en Ablin är ju inte så svårt, det är ju bara att åka och kika på en som är till salu, Uttern är lite besvärligare eftersom den enda som är till salu just nu är på semester med sin utannonserade båt.

Lustigt att sätta ut en annons innan man tänker sälja båten, logiskt sett borde man väl sätta ut annonsen efter sin båtsemester, inte före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har tyvärr ingen erfarenhet av någon av dessa båtar men vill ändå inflika att det är en stor fördel att slippa kapell och i stället ha möjlighet att stänga en dörr om sig när vädret är otrevligt (fördel Uttern alltså).


Om du letar trevlig motorseglare i den storleksklassen bör du även titta på Fisher 25. De är ganska ovanliga men det finns t.ex. en till synes prisvärd i Norge; http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=7547591&sid=6azdVXNPL204160&pos=16&tot=25
Tänk dock på att NOK=1,16 SEK. Fisher finns i flera storlekar och är enligt mitt förmenande bland de finaste motorseglarna.
-Ivan 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ja, men är stänga-dörren-bekvämligheten jämfört med ett kapell verkligen värt typ 200.000:- ?
 

Tycker prisskillnaden är så stor, jag kanske har missat något väsentligt?

 

Eller så råkar de två senaste Uttern båtarna vara top-of-the-line i skick och lyx, och alla Albin som finns ute nu som är billiga är i dåligt skick. Det finns en Albin som utmärker sig med 140.000:- högre pris, kanske råkar de senaste Uttranra vara sådana båtar?
 
Mycket prat och ingen verkstad (från min sida alltså). Måste ut och kika på någon båt så jag har lite egna åsikter och upplevelser att gå efter ochså. Winga 87 kanske är ett alternativ? Hmmm...
 
En sak har jag kommit fram till idag i alla fall, en Mukka ska jag ha att göra min Cappuccino med på båten! :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev det nåt?

Undrar Nybyggaren som äger en Albin 82 men har aldrig sett en Uttern 890.

Och tycker att det är underbart att segla helt nedcabbad, men kan cabba på vid behov i c:a 60 sekunder...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla in min Motorseglare. Seglar bra och har bla gigantisk förpik för 2 1 personer. En annan för del är det helt enorma akterdäcket som mäter 2,20x2,20 m. Står i ca 200kkr- 250kkr. Bilder finns i mitt galleri.

post-7075-1394234785,7283_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...