Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Hedning

Rek. hastighet för \"vattenlekar\"?

Rekommendera Poster

skulle vilja veta vad som behövs för hastigheter för t.ex. vattenskidor,wakeboard,tube,barefoot mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För vattenskidor behövs 20-30 knop. (maxfart i slalom är 31,7 knop har jag för mej). För två skidor krävs lägre fart än för en skida så klart.

 

För wakeboard 17-18-19 knop

 

För tubes (ringar m.m.) så ere kul om det går skitfort! Men det räcker ju med 20 knop. Beror på vem som sitter i.

 

Barfota vet jag inte säkert. Har för mej att man behöver kring 40 knop.

 

 

Sen måste ju båten orka oxå. Det krävs lite power för att t.ex. kunna starta ur vattnet på en skida! Två skidor eller wakeboard är lättare att dra upp, och ring behöver ju inte dras upp alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan få ett riktmärke för tube åkning av mig.

Jag klarar nätt och jämt av att dra tonåringarna i tube, lite mixtrigt att få upp farten men går bra när jag väl är där. På tuben står det förvisso en varning att inte köra fortare än 18 knop och det räcker nog bra, tycker våra barn. Tricket är att få tuben att åka över vågorna, då är det skoj!!!

De klarar av att åka max 5 minuter sen är de slut av muskelansträgning eller skrattkramp.

 

Styrpulpet, 25 HK, 4-takt med hydrofoil så jag kommer upp i plan fortare.

Hela ekipaget väger 450 kg med förare men utan tubepassagerare.

 

//Calle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan upplysa om att 32 knop på vår gamla trycklogg som säkert visade för mycket räckte fint för barfotaåkning fastän jag har 41 i skor och väger 80kg.

 

Passar även på att slå ett slag för min startmetod: Sitt gränsle över en vindsurfingbräda tills du kommit upp i fart, sen är det bara att resa sig.

Mvh Tommy 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läste på min tub/ring och det stog att den rekomenderade hastigheten för barn är 20km/h fast man kör ju runt 35 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt toppar ca 25knop utan tube bakom.

 

Med tube blir det lite mindre.

Men det räcker alldeles utmärkt. Sällan man ens kör fullt spett då de flesta bara tycker det blir obehagligt.

En sak o peta fullt på raksträckorna, men i kurvorna går det inte så fort...

 

/Tobbe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Gällande ont i fötterna så kör jag fegvarianten med vindsurfingvåt-skor med gummisula, gubben har ju passerat 30 :-)

Mvh Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...