Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Flint

Din DRÖMBÅT?

Rekommendera Poster

Att det vuxit mossa över vissa drömmar, betyder inte att de inte längre går att genomföra. Det är bara att räta på sig och spotta i nävarna. (Förresten, med krokig rygg kan man uträtta en hel del också.) De flesta ursäkter går att kringå.

Vad gäller drömbåt, skulle jag säga att det är destruktivt och väldigt kontraproduktivt att drömma om mer än man egentligen mäktar med. Det är bättre att drömma om det som är realistiskt inom ens egen ekonomi och förmåga. Jag skulle säga, ju mindre båt desto bättre, den skall täcka alla ens behov, men inte sväva ut bortom detta. Ju större båt, ju mer bekymmer. Det är också en fördel att ha en båt som ser anskrämlig eller enkel ut på utsidan, men fin och trivsam på insidan. Det minskar risken för ovälkomna gäster, särskilt för långseglarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Jag önskar Dig lycka till i Dina planer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen Hemingway. UK har även fina kanalsystem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är helt överens i det du skriver.

Visst skulle jag kunna segla jorden runt om jag skulle vilja, men det är inte längre en dröm. Jag är inte i sånt fysiskt skick att det skulle va nåt nöje. Dessutom har jag aldrig tålt värme, så rutten Färöarna, Island, Grönland hade nog egentligen passat mig bättre. Fast Norska kusten hägrar - till Kirkenäs - Så det är kanske en dröm, inte helt ouppnålig

Man skall man nog ha drömmar. Drömmar, i detta sammanhanget, är sånt som är en aning svårt att uppnå, kanske helt omöjligt. Saker som är helt genomförbara är ju inga drömmar. Det handlar ju bara om planering.

Det var väl Verner von Heidenstam som skaldade orden;

Det är stoltare, våga sitt tärningskast,

än att tyna med slocknande låge.

Det är skönare lyss till en sträng, som brast,

än att aldrig spänna en båge.

Om det dröm eller bara planering, med mina tankar går åt att segla på Vänern nästa sommar.  Har ett antal barnbarn vara ett par på Vänerns norra strand. För min del är nog drömmen att gulla med dem så länge de bryr sig om sin morfar och när den tiden är över så är det läge för etta med jordvärme

Det finns ju en gammal psalm från 1734 av Hans Adolph Brorson med bearbetning av Anders Frostensson

Jag går mot döden, vart jag går.

Min väg bland dolda skiften

Må löpa jämnad eller svår

så bär den dock till griften

jag har ej annat val:

igenom fröjd och kval

min gång närmar sig min bår

Jag går mot döden, vart den går. wink

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Visst har UK fina kanaler, en del djupare än andra. Det gäler bara att veta vilka. Själv lär jag passera Caledonia Canal för andra gången nästa sommar och nu som skeppare. Att gasta förra gången var lärorikt. Jag uppskattar också att seglargenerationen före mig överförde kunskap som jag har bruk för.

Nu är ju detta inlägg lite off topic så jag accepterar om admin raderar det...Det handlar ju inte riktigt om drömbåten. Man kanske skulle starta en tråd med Drömmen om långsegling.......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser




Även små drömmar kan vara dyra. Fast den här skulle jag vilja ha!












 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemingway: Jag har svårt att se att admin skulle modda i det här.. Visserligen har vi drivit från ämnet en del men tråden skapades för sisådär 6 år sen eller så.. Tror TS fick de svar han ville ha ;)

Med det sagt: Har sett att det modererats på nåt ställe.. PRECIS sån moddning som jag vill ha. (såg inlägget innan det raderades)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både Hallberg-Rassy 37 och Najad 34 (37, 380) har härliga planlösningar, med fin akterkabin. Högt pris för sin storlek. Kan inte påstå att jag tycker de är så där jättevackra, med sin höga akter. Men säkert underbara att bo i. Kan nog vara otympligt att ta sig ombord.

Många moderna båtar kan inte ha sådan akterkabin, eftersom de offrar den för en låg akter med badbrygga. Vilket har sina fördelar. Väldigt lätt att kliva på och av, lätt att bära ombord tunga saker. En fördel när man blir äldre dessutom.

Frågan är vilket man skall göra avkall på. Nackdelen med den låga aktern, är att man får en akterkoj som man får åla sig in i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemingway

Terri

Vad det gäller att lyfta ombord saker så har vi två möjligheter. Riben lyfter vi med spirbommen och ett fockfall för att lägga den på fördäck vid längre överfarter. Vid kortare förflyttning eller om nätterna hänger vi ribben i dävertar i aktern. Samma dävertar används för att lyfta upp och ner snurran till ribben, liksom att i ett nät eller typ ICA kasse lyfta ombord varor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Terri

Blir inte klok på om jag fått iväg ett mail till dig eller inte. Valde att maila för att detta blir kanske lite utanför tråden....Tänke oavsett rekomendera dig att kika på Diva 38an som jag tycker uppfyller många av dina önskemål. Den är under 12 meter, dock längre med peke...

1. Salong och pentry sitter ihop, men lite skillt mellan. 

2. En förpik som har i vårt utförande en dubbelkoj förskjuten åt babord med en sittplats och garderob akterom. Det finns även en dubbelkoj som ligger placerad under sittbrunnen. Man ligger med huvudet innåt i en recess i sittbrunnen. (man får detaljstudera bilder och layout för att fatta, eller det fick vi iallafall)

3.Det är en hytt med våningssäng som original på babordsidan akter, där kan man säkert göra ett arbetsrum om man vill. Det blir inte stort men funktionen skulle man nog får till.

Kika på

http://meadiva.se/om-oss-och-vart-projekt/om-diva-38/

om du är intresserad av Divan, det är vår drömbåt (för att återkoppla till tråden...) som vi nu håller på att bygga!!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tobias,

Diva 38 ser elegant ut, både utvändigt och invändigt. Den verkar mycket bekväm. Suverän soffa. Ja, de har lyckats mycket bättre med akterkojen här än på de flesta liknande båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar inte vara många som väljer flera båtar. 

Är man stenrik så jämför jag mig med Bill Gates, Kaprad å gänget. Då skulle jag ha en 120 liggandes vid provat kajplats i sthlm. Men det skulle ju inte räcka för jag vill ju ha något att bara msa iväg till sjökrogen i. En Goldfish stoleken större. En Nimbus 400r eller dyl. Något för en disketur...ganske en Bostonwhaler outrage 30. Sedan vill man ju kunna segla i viken så ett par Laser. 

Minns att jag räknade för något år sedan å då kom jag fram till att jag behöver 7 båtar ;-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt min drömbåt fast jag inte är rik. Jag äger en Vindö 50 som däcket skall renoveras på. Om jag skulle vara rik skulle jag lämna den för renovering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja...stenrik och Bill Gates rik...

Mega yacht i storlek 60-80m lite beroende på design.

Tänk LUNA fast mindre.

En lagom blandning mellan Explorer yacht & Shadow yacht så man kan ta med ordentliga 40ft's tenders för lite alone time och cruising på områden där man inte kommer in med yachten.

 

Eller ett mindre alternativt.

Dawshew's FPB 64 alt 97 modellen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om denna seglare på 289 fot.

Ett problem kan möjligen vara djupgåendet 6 meter, jag har ju redan problem med de 1,9 m jag har idag, .... Kan detta vara den största och lyxsigaste segelskeppet för närvarande.

Imponerande båt. men jag är trots detta rätt nöd med min nuvarande eftersom jag klarar den själv.

Hemsida http://yachtpals.com/maltese-falcon-7053

Bilder  http://www.symaltesefalcon.com/photos.php

 

post-10019272-1394237368,9055_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg den båten i turkiet för några år sedan. Vi var ute med en liten badbåt så kom den och seglade förbi oss, ganska maffig! hehe 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noordkaper 52.

Men,men risken är att man skulle snåla och bara byta allt som man drömmer om att byta i nuvarande båt.

Det skulle man också behöva vara rik för men inte lika rik som man behöver vara för Noordkaper52an.

Den kostar enligt vad jag har hört 800000-1000000€surprise.

Men hon är klassiskt vacker tycker jag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Åter till ursprungsfrågan. Min drömbåt, vare sig jag är stenrik eller som det är idag, är denna katamaran. Senast syntes hon vid varvet på Lidingö. Skulle säljas av Kronofogden men det blev inställt. Efter det har båten försvunnit.

Är det någon som vet var hon finns så tjoa till snabbt. För det är min drömbåt. Nr2.

För nr  1 är den Fin-Gal jag har. Lagom liten att jag kan sköta henne ensam i alla väder. Lagom stor att kunna stå rakt och dra på sig kläderna anständigt. Lagom stor att kunna laga mat ordentligt. Lagom stor att ta med flera på korta någradagars turer. Lagom liten att smyga in i grunda vikar. Lagom stor att korsa oceanerna, om jag nu skulle få ett återfall med sådan idéer. Lagom liten för den pensionärsplånbok jag har och hon seglar lagom, nästan som många moderna runda baljor med fena. Vann ju Gotland Runt 3 ggr i rad trots allt. Å lagom gammal och skraltig så jag behöver inte vara rädd att repa lacken, ingen blir avundsjuk på den å får ha den i fred. Men hon ge mig mer än lagom seglarglädje så jag är nöjd.

Borde döpa henne till Lagom kanske?

post-22282-1394237373,8696_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite inne på samma linje som föregående!

Om jag nu blev stenrik så skulle jag inte skaffa en båt bara för införskaffandets skull!

Jag har länge varit sjuk på en campus 7.4. Den uppfyller de behov och önskemål jag har. Vi är sällan fler än två pers, Det skulle nog bli en beställning av en sådan!

Sen skulle jag lägga resten av pengarna på annat eller på hög!

Möjligen skulle jag snegla på Dragonfly 28. Men sannolikt skulle det bli en sprillans Campus!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hela tråden, men en fråga som kanske inte är belyst är att om man plötsligt blir stenrik så kanske man ändrar inställning till saker och ting...

Man får kanske andra värderingar och annan bekantskapskrets som påverkar valet av drömbåt och vad den ska användas till.

I mitt fall just nu (utan den påverkan som ett helt annat liv med massor av pengar sannolikt ger) skulle jag använda min stenrikhet till att köpa en bekväm, tillräckligt stor (men inte onödigt stor), jordenruntduglig flerskrovsbåt (för fartens skull) och samla familj och vänner för ett äventyr på alla längd- och breddgrader under några år. Inte alla samtidigt förstås...

Det är inte uteslutet att jag gör detta i alla fall, men utan att vara stenrik. Sälja huset i Stockholm räcker ju rätt långt... Familj, vänner och bekanta får vara med och betala lite mer för sitt deltatande än om jag vore stenrik, men bara egen trasport till och från båten och egen mat.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drömmar ska vara svåra att nå.

 

Den här båten har jag sett liggandes i Sibenik två år i rad, osåld efter två år och byggd av Italiens fråmsta varv reas den nu ut:

 

Burrasca

 

 

Men är du riktigt stenrik och hellre vill köra motorbåt så kan du köpa marknadens dyraste båt just nu:

 

Nirvana

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klumpiga klossar.

Jag har precis köpt min drömbåt: Dragonfly 920 Extreme

Det blir att segla fort i sommar!

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dragonfly 32! Lite större än 28:an men fortfarande inte för stor. Verkar perfekt för segling längs ostkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...