Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Latoja

Hur väcka liv i signalhornet?

Rekommendera Poster


Hej alla,

 

Det elektriska signalhornet - ett trumpethorn - i min amerikanska båt från -68 vill inte längre. Kanske inte så konstigt eftersom det ser ut att var original. Eftersom så många andra detaljer är original funderar jag på att göra ett försök att väcka originalhornet till liv innan jag slänger ut det.

 

Hornet är inte helt dött men släpper bara ifrån sig ett kort, hest och tyst litet hoink. Jag har ännu inte skruvat isär eländet. Är det någon som vet hur sådana där manicker funkar? Finns det någon slitdetalj (något membran eller så) som man kan byta, eller är det bara att göra sig av med hornet och skaffa ett nytt?

9.gif\


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva i sär elendet ofta räcker det,i dom flesta fall sitter det ett mässingsmembran som kan fastna ta bort det och gör rent smörj med någon kontaktolja.

MVH Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla in hornet i väggutaget hämma! då ska du få höra på fa..14.gif\

Funkar inte det med at ta isär eländet så prova för en kort stund att skicka igjenom typ 15-25 volt, då brukar det vakna till liv..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

spänning på och knacka lite försiktigt med något som inte ger fula märken t.ex mejselskaft  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips. Ska se om jag hinner knacka och skruva lite i helgen eller om det får vänta någon vecka. Av tipsen att döma verkar ju läget i alla fall inte hopplöst...21.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...