Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ses1

Vad har hänt med allemansrätten?

Rekommendera Poster

Många ondgör sig, med all rätt, över skärgårdens fartdårar. Personligen ser jag ett annat, minst lika allvarligt beteende.

 

Under de senaste åren har jag lagt märke till att ett fåtal båtägare lägger beslag på en vik, genom att stänga av med långa linor. Konflikträdda som vi svenskar är, knyter man näven i fickan och letar vidare.

Vi som kommer från skogslänen, är sedan länge vana vid att ex. danskar och tyskar köper delar av eller hela byar. Sedan stänger man av allemansrätten.

Nu permanentas tydligen beteendet även på sjösidan. Den svenska flatheten är uppenbarligen lika stor bland sjöfolk. Utom den svenska båtägare, som i sommar hotade att skära av, i detta fall, linorna för en tysk gäst.

 

Givetvis finns beteendet bland svenskar också. Att internationella gäster utnyttjar vår unika allemansrätt på ett felaktigt sätt är inte nytt, men oförsvarbart.

 

Problemet är i ökande. Varför sitter alla som fån, på sin höjd ett beklagande över relingen till båtkompisen? Oavsett nationell eller internationell båtägare, skall det gå som på landbacken i skogslänen? Eller finns det någon liten ombudsman för allt tyckande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För första gången någonsin, har jag börjat att prata om beteendet i vår båtklubb. Alla, har en åsikt, där min oro delas. Givetvis har jag spetsat en aning, inte osant, för diskussionens skull. Hur kan det komma sig att ni som läser inte anser det värt att diskutera, med er framtoning, när min omgivning förfasas?

Låt oss se det så här. Vad skulle ni göra om just den vik ni skjutit in er på är avstängd på ett orättmätigt sätt? Knyta handen i fickan, påtala beteendet med risk för en dagsedel, skära av repen? Hörni skeppare, vems hand håller frun i när det åskar, smile.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppriktigt sagt har jag aldrig upplevt det du skriver om i Stockholms skärgård.  I de fall min favoritvik är proppfull så brukar det ändå lösas, de som redan är förtöjda släpper lite och försöker att fixa en lucka.  Jag tycker att hjälpsamheten oftast är god, det ända som kan bekymra mig i skärgården är att folk skiter överallt och inte gräver ner det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner inte heller igen beskrivningen riktigt.

På holmar, öar och skär är det inga sådana problem. Det förkommer kanske vid vissa strandremsor som man når från land men det är inga ställen jag besöker (åtminstone inte med båt).

 

Då tycker jag igenväxningen av öar och vikar, tillsammans med ett allt tjockare algtäcke är ett större bekymmer/problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en skärande krydda..

 

Jag tycker det är högst otrevlig när man funnit en vik eller bergshäll då man får fändervänner.

Jag anser att man med sunt förnuft inte ska lägga till brevid annan båt på naturplatser, vid naturhamnar på högtider kanske man ska släppa på det.

 

Förra sommaren var jag och min fru ute för att komma ifrån arbetet, vi hade lagt till vid en öde ö, ensamma vid en mindre bergshäll(kvällen planerat för lite mys).

Efter en liten stund kommer en båt full lastad med hundar och ungar.

Sedan dess har jag alltid sett till att ta så mycket plats som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...