Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
PuttePalm

Växeln hoppar ur, Evinrude 25 hk -78

Rekommendera Poster

Jag har ett ganska otäckt problem. Ibland när jag kör så slår växeln ur till friläge för att sedan nästan direkt slå i framåt igen. Motorn rusar upp i maxvarv och när växeln gå i så ser man hur hela akterspegeln rör sig ordentligt.

Är det någon som känner igen problemet och vet vad som kan vara fel.

Jag vet inte om jag inbillar mig, men jag har fått för mig att det händer när jag kör på gammal bensin.

Motorn är en Evinrude 28 hk årsmodell 1978.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.
 
Låter nästan som ett kavitationsproblem för mig (när propellern får luft istället för vatten).
 
Är du säker på att det verkligen är friläget som går in ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte säker på att växeln hoppar ur, det låter bara så.

Din teori med kavitation är ju inte alls orimlig, det hände två ggr igår, jag vet att jag ena gången körde genom en del vågor på diagonalen. Vågorna var i och för sig inte speciellt stora, men kan ha orsakat en gungning av båten så att propellern lyfte lite ur vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du nyligen trimmat ut motorn?
 
Jag håller med föregående inlägg om att del låter som om propellern suger luft, eller så att säga tappar greppet i sjön. Har du motorn för långt uttrimmad (fel anfallsvinkel mellan rigg och vatten) händer detta lättare. Börja med att försöka trimma in motorn ett hack och se om den går bättre.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en annan sak, det är inte så att du har en kortriggad motor till en båt som har lång rigg ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, motorn är kortriggad. Förra motorn var också kortriggad men på 18 hk, men 25 hk är ju lite mer och orkar kanske lyfta båten lite mer. Tror nästan som att vinkeln på motorn gör att den lyfter aktern och orsakar kavitation. Jag kände i förrgår att när jag körde på full gas så ville fören liksom suga ner. Jag ändrade vinkeln ett steg igår kväll så att motorn skall trycka ner aktern och lyfta fören något. Jag hoppas jag får tid över idag att provköra med omvinklad motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...