Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
frankmdk

Orkeslös Penta 145/151 motor

Rekommendera Poster

Hej.  Jag har just bytt topplock på min 145A motor till en 151 topp. Före bytet hade jag inget problem att få båten upp i mer än 30 knop och den varvade fint till runt 5500 varv. Efter toplockbytet går motorn som en klocka och varvar villigt, men så fort jag läggar i växlen och drar på, varvar den max 4000 varv.  Tändingsinställningen är perfekt, grundinställning 10 gr. f.ö.d, stroboskopinställning 36 gr. f.ö.d. vid 4000 varv.

Vad kan jag ha gjort fel, då enligt experter skall jag ha fått 8 hk mer med nya topplocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla kompet; så du inte har en lite läcka någon stans annars måste jag fråga? Har du justerar förgasarna efter bytet, 151-toppen flödar mer så den kräver ju mer bränsle än 145:an för tyvärr är det så att bränsle och hästkrafter hänger ihop.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Experter på vad? Du skall ha en topp som är gjort för marint bruk alternativ backe./mvh/Nitro

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Magnus

Jag har kollat kompen och de liggar mellan 11,0 och 11,5 så det är mycket bra (skall vara mellan 10 och 12 enligt penta).

Har inte justerat förgasare, vad skall justeras.  Tittar i reservdelskatalog och hittar 3 delar som skiljar, Luftmunstycke, luftkona och huvudmunstycke

Mvh.  Frank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sok pa Solex i forumet. Finns en hel del skrivet da dessa forgasare (i olika varinater) sitter pa nastan alla VPs roda motorer (4- and 6-raka).

 

Hogfartsmunstycket ar fast och minns jag ratt sa maste det ocksa bytas i par med tomgangsmunstycket (idle jet).

 

Kan scanna nagra sidor ur en shop manual om du ar intresserad och maila over.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej.  Skulle vara mycket tacksam för all information.  Tycker dock att Penta borde ha informerat om sådant. Skall kolla med en annan Penta verkstad isåfall 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vet inte vad felet kan vara men jag tror inte att flödet kan vara så mycket bättre i toppen att förgasarna inte hänger med. Det fungerar ju tom att använda samma förgasare från AQ140 till AQ145 med B23E motor (k-kam) även om detta borde innebära minst en 10% ökning av bränslemängden.

 

Apropå synkning, i verkstadshandboken nämns inte att förgasarna måste synkas. Verkar inte ens finnas något vacuumutag för mätklockorna.

 

------ Text nedan kan läsas som kuriosa ----

 

Menar du en topp från en AQ151 eller en 1000151 topp?

 

AQ145A är baserad på ett B23 block och AQ151 är baserad på ett B230 block, om jag nu kommer ihåg rätt så kan det vara olika kolvar till topparna, liten och stor urgröpning. Dessutom verkar AQ151 ha den numera mycket eftertraktade 1000531 (svanhals)toppen. Slaglängden på en AQ151 är förhöjd från 80mm till 86mm med en vevaxel med längre slag.

 

1000151 toppen verkar finnas, hade inte hört talas om den förrän nu men, verkar vara en väldigt sällsynt topp som satt på B19-B23. Går inte att få fram mer data om detta på internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall medge att jag inte vet särskilld mycket om Volvo motorer, och inget als om marin motorer.

Saken är att min gamla topp hade koroderat bort och inte gick att laga.  Enligt Volvo Penta verkstad, skulle jag utan problem kunne ta en topp från en 151 motor, skillnaden var endast att jag ville få en vassare kam och lite högre kompression i motorn. Blocket från en B23 och en B230 motor är samma enligt verkstan, och den topp jag fick, var anpassat till en 145A motor på verkstad, dvs. att vissa kanaler och kylkanaler var portade.  Motoren går fint utan belastning, startar utan problem, går fint på tomgång, men så fort jag läggar i växlen, blir den lissom orkeslös och vill endast med besvär komma upp i fart och plana, som sker vid 12 - 14 knop, och max fart just nu är runt 22 - 24 knop, om jag är ensam i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stilla undran, monterade du toppen själv? Om så är fallet fick du kamremen rätt i förhållande kamdrev-vevaxeldrev. Ett snäpp fel och det blir orkeslöst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.  100% säker är jag inte nu, men skall plocka isärr det och kolla, men jag är ganska säker att det sitter rätt, men som sagt, jag skall kolla.

 

Har nu kollat kamaxeln och den sitter korrekt, så vad finns kvar nu är väl att ta isärr förgasare och kolla om något har blivit fel här.

 


Har just varit hos Volvo Penta och gått igenom bestyckningen på båda 145 och 151 förgasare, och dom är 100% identiska, så felet kan icke vara här.smiley-frown.gif\

Förgasarna har nu varit isärtagna och kollade, genomblåste m.v. Dom var i perfekt skick, inget smuts elller dyligt als.

Motoren går fortfarande perfekt utan belastning, startar lett, går jämnt vid tomgång och varvar upp utan problem, men så fort växlen läggs i och jag ger gas, är den fortfarande orkeslös.

 

Någon mer som har någon ide vart felet kan ligga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har gåtan blivit löst.  Förre året köpte jag en ny propell 15 x 17, samma dimension som sat på båten då jag köpte den. Den gamla hade större korrisions skador, varför jag köpte en ny.  Jag kom att tänka på att den nya, trots samma artikelnummer verkade tyngre och kraftigare, varför jag nu i ett sista desperat forsök spacklade upp den gamla och monterade den tillbaka.

Nu går båten som ett spjut, ingen problem att få fart på den, och motoren varvar villigt upp till 5800 varv och spinnar som en katt.

 

Det verkar som att den gamla propell är gjort av aluminium medan den nya ser ut som den är av smidet stål eller något sådant.

 

Summering:  2800 kronor slängt ut i sjön på en oanvändbar propell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...