Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MrMyth

drevtilt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Hur högt skall man kunna hissa drevet vid låga hastigheter vid t.ex. landstigning? På vår Uttern D68 blir skillnaden i djupgående inte mer än c:a 15cm mellan tiltläge 0-9 som är max. Ska det verkligen inte gå att höja mer så man kan smyga in i lite grundare vikar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Mig veterligen så är inte tiltfunktionen så stor på drev, pga. bälgar och andra anslutningar från drev till motor.

 

Har ett Penta 280 drev, den ger nog samma resultat som din ger, den skulle teoretiskt kunna nå botten innan kölen gör det.

 

ps. på mitt drev ser man i överkant när det tar stopp(får nästan in ett dasspapper mellan toppen på drevet och övre sköldanoden)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet löst.

 

Själva knappen för drevtilt hade två lägen inbyggda... 7.gif\

Bara man tryckte tillräckligt hårt på knappen så for drevet upp rejält med propellern piskande i vattenytan 2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet nu inte om det ar riktiga grader, men mitt Volvo drev tillater (enligt manual) att kora kortare strackor/sakta med drevet hela vagen upp till 44 grader, dvs nastan helt upptiltat. Aldrig riktigt behovt prova det, annat an nar man glomt att droppa drevet vid sjosattning. Men, skall ga som sakt om man ar inne pa riktigt grunt vatten (och da har man nog andra mera narliggande problem...).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk bara på att drivknuten mellan drev och sköld inte tycker om sådana extrema vinklar så ni bör köra på tomgång/lågt varvtal och enbart korta stunder.
 
Mvh Magnus 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...