Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Pontus_pf

Motorn stannar inte förnes efter 20 s

Rekommendera Poster


Jag har en Mariner 60Hk från -79. I helgen testkörde jag den för första gången sedan i vintras. Problemet jag har är att båda gångerna jag varit på en åktur och ska stänga av motorn så stannar den inte förens 20 sekunder efter att jag vridit tillbaka nyckeln. Första gången tog det kanske 10 sekunder, andra trodde jag inte den skulle stanna alls men efter kanske 20 sekunder så gjorde den det till slut.

 

Vad kan detta bero på? Är det något som går att fixa för en mindre summa eller blir det för stora pengar? Hade nämligen tänkt sälja båt och motor snart...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara glapp i dödarkabeln.

Har du bara provat två gånger, med 10 resp. 20 sekunders väntan på stopp?

För då verkar ju tiden mest vara slumpartad, och då kan det vara glappkontakt. Kolla alla kontaktstycken, rengör från oxid osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Prova med att stoppa motorn med säkerhetsbrytaren. Denna är parallellkopplad med brytaren i låset så om motorn stannar omedelbart med säkerhetsbrytaren, så sitter felet i brytaren vid låset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hadde samma problem idag och det var bara en jordkabel som nästan va av..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


ralle:

Det är slumpartat. Åkte förra helgen igen och då stannade den först efter kanske 15 s, sen efter kanske bara 5 sekunder. Tyckte det verkade som den stannade fortare när jag tryckte nyckeln i låset mot tillbaka-läget, eller så var det en slump. Hade inte tid att prova mer just då.

guestsson:

Det finns ingen säkerhetsbrytare.. Man stänger bara av med nyckeln. Jag vet inte hur det fungerar, men när jag slår av huvudbrytaren som allt går igenom så är det ingen skillnad, den fortsätter gå iaf. Borde den stanna då, eller är detta normalt?

guss1976

Vart satt denna jordkabel (minus?) på din? Fast det kanske är helt olika på alla motorer...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
slå inte av huvudbrytaren med motorn igång, vill du veta vilka skador du ställer till med så läs på i forumet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara sa att motorn gar alldeles for rikt (dvs for mycket bransle) och eftertander en del aven om du slagit av tandningen.

 

Eller, sa har du fel tandstift, de ar helt enkelt for varma. Prova med kallare stift, stift som battre leder bort varmen till topplocket. Oftast har den en centerelektrod som ar mindre exponerad, men tandstift ar en vetenskap i sig och det kommer nya varianter hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvud eller säkerhetsbrytare.....lite skillnad va?

 

 

Håller med dej om det varit en huvudbrytare som sagts eller beskrivits, men så är inte fallet här eller?

 

 

 

 

Kan det vara så att hon glödtänder? *Kolla stiften om där e avlagringar som kan glöda. Fast när hon glödtänder så låter motorn lite annorlunda, samt knappt nån kraft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag vill gärna veta vilka skador jag ställer till med. Men vart läser jag det då? Vet inte ens vad jag ska söka på, men på startmotor hittade jag inget (iaf ingen med vettig rubrik).

 

Rigor73

Jag menar huvudbrytaren, den som bryter plussidan av batteriet. Säkerhetsbrytare har jag inte.

 

Går det att se att den glöder, eller menar du att om man ser att det är avlagringar så skulle det kunna vara så att den glödtänder.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte du ställt till med några skador, många motorer körs ju utan batteri. du kan normalt inte döda motorn genom att koppla bort batterispänningen från motorn för den är förenklat självförsörjande på ström när den väl går. Har du en CDI tändning stoppar du motorn genom att jorda CDIn antingen via stoppknapp, tändningslås eller dödmansgrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen fena på utombordare men...

 

Det lär ju vara elfel som sagts tidigare. Det skulle kunna sitta i tändningslåset. Det händer att tändningslås inte bryter strömmen ordentligt. Kolla med en amperemeter om det fortfarande går ström i trådarna när du vridit av nyckeln. (det ska det inte göra.)

 

Kolla alla trådar! Om det t.ex. går lite ström (ev glappa) till startmotorn (solinoiden) när du släppt nyckeln från läge II (dvs startläget) kan startdrevet ligga kvar lite halv mot svänghjulet och gnagas sönder.

 

Går den inte att choke:a ihjäl heller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

några frågor: elchoke? varvräknare?  några övriga varningslampor?

 

cdi teorin låter trolig, ev jordfel någonstans så den ej bryter tändningen om den nu är kopplad så (är inte riktigt säker på detta)

 

glapp i tändlåset och mängder med oxid som leder över vid kontaktytorna är troligare.

 

Skulle den glödtända, en 2 taktare så hade du nog lagt märke till det, den hade frustat väldiga och förmodligen även velat slå igång baklänges innan den stannat helt så detta är nog uteslutet.

 

överledningström från tex extrautrustning som ligger kopplat direkt på batteriet och som troligen har jordfel och på detta sätt drar sin jord från tex laddningen eller tändningen, kan tänka mig tokigt inkopplad varvräknare, skalbelysning, stereo eller lod.

 

riv väck att extra inkopplat som ligger på batteriet och se vad som händer.

 

ang att slå av huvudbrytaren under gång gör att tex varvräknaren får överspänning, likriktarbryggan får full kräm men inget motstånd dioderna kan ta stryk.   hade du en riktig generator så hade följande kunnat hända

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=104335

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmaarrccuuss:

Det är så att den bryter ingenting för att stänga av motorn, utan den jordar en ledning när man vrider av nyckeln, och kortsluter då tändningen. Därför går det inte att stänga av om denna ledning går av/glappar, vilket jag fortfarande tror är felet.

Dock kanske inte helt lätt att hitta var det glappar...

 

Har du provat köra med tändningen avstängd?

Går den i så fall lika bra som vanligt, (tills den stannar) så är ju glödtändning uteslutet! Lätt att testa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det är så att den bryter ingenting för att stänga av motorn, utan den jordar en ledning när man vrider av nyckeln, och kortsluter då tändningen. Därför går det inte att stänga av om denna ledning går av/glappar, vilket jag fortfarande tror är felet. 

 

Låter väldigt troligt.

 Har själv 80ans reglage, modellen med säkerhetsbrytare hade ingen aning att de kopplat nycklen så den jordar, där ser man. kan alltid lära sig något nytt på forumet.

 

Tackar mvh badankan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...