Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Johnballong

Bilmotor i båt

Rekommendera Poster


En bilmotor, som idag inte finns i marin-version, hur mycket är det som måste förändras?
Givetvis måste man ju göra om kylsystemet, men knappast kanalerna i motorn?
Kopplingen till drev, i detta fall Mercruiser Alpha One, hur är den mellan motor-drev? Är det något speciellt på motorsidan, förrutom svänghjul?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När en motor arbetar hårt producerar den 3-4 ggr så mycket värme mot vad man får ut från propelleraxel i kW. T.ex 100 kWatts (c:a 130 hk) motor lämnar från sig 300-400 kW värme. Denna värme måste forslas bort dels via vattenkylningen men också via luftkylning. En bil rör sig snabbt när motorn arbetar hårt och fartvinden kan hjälpa till att kyla. I motorkåpan blir all värme kvar.

 

Här finns alltså en stor skillnad. Man kan tänka sig att studera motorns värmeproblem och kyla där det behövs. Oftast räcker det med kylt grenrör som båtmotorer har. Finns till en del motoren men kan kanske göras som hemmapul med kopparrör lindade runt det vanliga grenröret. Man kan också sätta en ordentlig kylfläkt i en förstorad motorkåpa men det blir skrymmande.

 

Kanske mer som kul experiment än till praktisk användning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.Det du skall tänka på är: byte till avgaslimpa samt insugrör, ev förgasare/volvo har en annan typ av förgasare till sina marinmotorer.

Försök att få tag på en Volvo B21 .Till dessa finns det en hel del prylar, ev får du byta topp.

Jag har en chev på 120hk 4cyl med org,vattenpump på motorn samt vattenpump i drevet.

MVH Kurran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM jag skulle skifta motor, vill jag använda Mercedes 6cylindriga turbo-diesel. ;)
Har aldrig sett (hört) om den i en båt.
Grenrören till turbon inlindade i avgasbandage (= all värme till turbon), och därefter låta avgasrör gå genom kyld kanal.
Kylda kanalen tänkte jag göra så enkelt som att låta motorvattnet gå genom svetsad fyrkantsprofil, med avgasröret gående igenom..  
 
Låter som ett omöjligt projekt?
Det omöjliga tar bara lite längre tid. :>

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har en god vän som monterade en 5-cyl diesel mercedes bilmotor i en snipa. Byggde om kylssystem och det fungerade perfekt.

 

Inget att rekommendera för en snabb båt tror jag

 

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

kolla denna tråd b20 till större motor   och vad jag tippsade om xd3te

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Körde en gammal, typ Pettersson-båt med en vanlig B18-motor med original topplock, och original treväxlad låda. Körde båten som en bil alltså, med kopplingspedal och allt!Den förängda fläktremmen drev en pump (clas ohlson), som tog vatten via en botten ventil, en del av vattnet leddes via ett mindre rör ner i avgasröret för att kyla det. Överskotts-kylvattnet leddes ut via slang ur sidan på skrovet. Kylvattnet från motorn leddes ut i en mindre slang, höll ca 40-45 grader vid normal körning. Körde så utan problem i fem år, tills jag sålde båten i höstas. Termostaten var borttagen. Enda problemet var att förgasaren blev väldigt varm om man körde för hårt med motorn. Detta hade kunnat fixats med ett kylbleck eller en fläkt, men vid normalkörning gick det utmärkt. Båten vägde närmare ett ton...7 meter lång och gjorde ca 15 knop på treans växel med 2/3-dels gas.

 

Jimmy

post-20016-1394234702,9457_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...